Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Brände motorn - vad hände?

  1. #1

    Standard Brände motorn - vad hände?

    Hej, körde min nya elsetup för andra gången, men jag tror motorn brändes!?
    Körde kanske 2 min totalt, mestadels på full gas, när motorn stannade. Jag trodde det var slirande propellerproblem som jag frågat tidigare om, så jag drog ner på gasen och och gled en bit. Sen testade jag att dra på igen och det gick som förut. Sen efter litet tag dog motorn igen och gick inte att få igång. Den låter så här nu:

    https://vimeo.com/103160991

    Vad har hänt? Går det att få igång igen? Hur gör jag för att det inte ska hända igen?

    Jag har köpt följande setup som rekommenderades i tråden "val av motor till funjet":
    Dr Mad Thrust 3300kv
    Turnigy Dlux 100A reglage
    Zippy 3000mah 40c 4s ackar
    Apc 6x5.5 E, thin electric

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    trist

    Bara två faser användes, alltså glapp, problem med ecs eller ,troligen, en bränd fas i motorn.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Hur mycket ström drar du?
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Hum då borde det vara en bränd fas i motorn, tror inte det är något av det andra.

    Men vad får en fas att brännas? Eller snarare hur unviker man att bränna motorn?

    Kan man inte köra på full gas utan att den ryker?

    Knepigt det här med elmotorer...

  5. #5
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Fyfan vad tråkigt... Det är jag som har rekommenderat den setupen.. Kört med den setupen hela sommaren utan problem, min polare lika så!

    Lite svårt att se på videon, men, är det som att propellern går ryckigt fram och tillbaka eller som att motorn snurrar och axeln slirar?

    Prova om motorn fungerar med en annan esc om du har liggandes.. Kolla även kablarna till motorn. Min polare hade liknande symptom (om propellern hackar fram och tillbaka) på en E-flite bl15 motor förut. Då hade en av kablarna gått av.

    Se för övrigt över alla lödningar så det inte blivit en kallödning någonstans.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...Henke ställde en högst relevant fråga - och den kan vara helt avgörande för om du törs köra på full gas eller inte...
    Som man säger - "Att mäta är att veta". Att gissa eller tro duger tyvärr inte i dessa sammanhang.
    Sen händer det ju faktiskt också att både motorer och reglage kan ge upp utan att dom för den delen är överbelastade - det kan ju helt enkelt bero på tveksam kvalitet. Men först måste man veta hur mycket man matar in för det kan ju vara en ren överbelastning som förorsakat problemen.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Det blir så varmt att lacken på koppartråden smälter, och då, ja du kan ju gissa själv...
    Det gäller alltså att hålla tempen under lackenssmältpunkt

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thelonnquist Visa inlägg
    Det blir så varmt att lacken på koppartråden smälter, och då, ja du kan ju gissa själv...
    Det gäller alltså att hålla tempen under lackenssmältpunkt
    Lustigt sätt att felsöka på.

    Delayking är ju inget under av genuint hantverk och yrkesstolthet. Innan man köper ny motor kan det ju vara värt att undersöka huruvida man valt fel prylar eller fått en dålig motor från fabriken.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hur mycket ström drar du?
    Ingen aning, hur mäter man det?
    Jag valde setupen för att någon annan redan hade provat den, så jag tänkte att den skulle funka. Men tydligen var det nåt som skiljde...

    Kan det ha varit den gidande propellern förra flygningarna som skadade motorn?

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thelonnquist Visa inlägg
    Det blir så varmt att lacken på koppartråden smälter, och då, ja du kan ju gissa själv...
    Det gäller alltså att hålla tempen under lackenssmältpunkt
    Hehe, nej lacken är kvar... Och jag tror inte det var någon kallödning, det sög upp fint runt alla kanter när jag lödde.
    Kanske kan en kabel på motorn vara av, de var rätt så styva så de kan ju ha vibrerat av möjligtvis.

    Är på semester så kan inte kolla så mycket nu egentligen, bara sura för att jag inte kan flyga

  11. #11
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Inget som skiljer i setupen iaf.. Jag kör med exakt samma.. Polaren kör med samma fast 80a reglage istället.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Fyfan vad tråkigt... Det är jag som har rekommenderat den setupen.. Kört med den setupen hela sommaren utan problem, min polare lika så!

    Lite svårt att se på videon, men, är det som att propellern går ryckigt fram och tillbaka eller som att motorn snurrar och axeln slirar?

    Prova om motorn fungerar med en annan esc om du har liggandes.. Kolla även kablarna till motorn. Min polare hade liknande symptom (om propellern hackar fram och tillbaka) på en E-flite bl15 motor förut. Då hade en av kablarna gått av.

    Se för övrigt över alla lödningar så det inte blivit en kallödning någonstans.
    Ingen fara, verkar ju vara nåt med min specifika setup eftersom din funkar fint.

    Motorn snurrar åt samma håll men hackar fram och går bara med konstant hastighet oavsett hur myckat man gasar.

  13. #13
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Av din beskrivning att dömma tycker jag personligen att det låter som att det bara kommer ström ur två av kablarna.. Kabeln på min polares motor var av precis där kabeln går in i motorn.. Kan ju vara nåt annat också.. Tur att det är en billig motor Jag har iaf två stycken, och polaren en, och alla 3 fungerar klockrent!

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    om man får ändra satsning så tror jag också på brott precis vid motor, det har hänt mig också.
    letade som en tok innan jag av misstag drog i kabeln

  15. #15

    Standard

    Ok ska kolla kablarna igen och se vad jag hittar. Och så ska jag skaffa en tångameremeter och mäta! Att mäta är att veta låter som en hit faktiskt!

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Ok ska kolla kablarna igen och se vad jag hittar. Och så ska jag skaffa en tångameremeter och mäta! Att mäta är att veta låter som en hit faktiskt!
    Att kopiera andra bygger ju på att dem har koll. Tyvärr är det svårt att avgöra vilka som har koll och vilka som gissar i denna branschen nu för tiden, så att mäta är väldigt noga. Det i kombination med att även veta hur du använder dina grejor är A och O.

    Din motor tål nog 250Ampere i 5sekunder. Kör du bara 4 sekunder så är det ju okej(F5B seglare). Den tål kanske 15Ampere i en timme, kör du 55min så är det okej etc etc...
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Motorn ska klara 70amp max.
    Om jag fixar en propeller så den drar knappa 70amp kontinuerligt på full gas borde jag vara safe eller?
    Åtminståne under de tre-fyra minuter som batteriet räcker?

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det brukar vara klokt att ha lite marginaler, så om motorn drar 70 amp kontinuerligt så bör fartreglaget dimensioneras så det klar lite mer. Kanske 80-90-100 amp fartreglage är vettigt i detta fall. Men det kan nog bero på kvaliteten på fartreglaget också hur stora margfinaler man bör ha.
    Med dittt Turnigy Dlux 100A reglage så har du bra marginaler i så fall.
    Själv försöker jag hålla mig till 20-30% överdimensionerat fartreglage när det är fråga om lite högre strömmar. Själv kör jag mest med Hacker och Jeti samt Castle Creations fartreglage.

    /Bo

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Motorn ska klara 70amp max.
    Om jag fixar en propeller så den drar knappa 70amp kontinuerligt på full gas borde jag vara safe eller?
    Åtminståne under de tre-fyra minuter som batteriet räcker?
    Näe, där har du fel. Läs det jag skrev igen, det finns inga fasta gränser eller regler utan allt handlar om hur du använder sakerna. Elmotorns fördel är att den går att överlasta kosta stunder, använd den möjligheten för start och snabba passager och dra av mellan där du inte har nytta av kraften ändå.

    För att vara lite övertydlig så jämför vi det med en racerbana. Din Ferrari med sekventiell växellåda och 500hk kommer inte klara av fullgas runt hela banan, inte för det är en dålig pryl utan för att man måste använda huvudet. Varför vill man hålla full gas hela tiden? då får man gå ner till Biltemas elcykel, den klarar av hela racerbanan på fullgas, men är det lika roligt? Näe, förmodligen inte - men den gör det ändå.

    Hänger du med?
    Superhero

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Det brukar vara klokt att ha lite marginaler, så om motorn drar 70 amp kontinuerligt så bör fartreglaget dimensioneras så det klar lite mer. Kanske 80-90-100 amp fartreglage är vettigt i detta fall. Men det kan nog bero på kvaliteten på fartreglaget också hur stora margfinaler man bör ha.
    Med dittt Turnigy Dlux 100A reglage så har du bra marginaler i så fall.
    Själv försöker jag hålla mig till 20-30% överdimensionerat fartreglage när det är fråga om lite högre strömmar. Själv kör jag mest med Hacker och Jeti samt Castle Creations fartreglage.

    /Bo
    Lite som med ackar så är tillverkarna glada i att skriva siffror från fantasin på sina grejor. Två olika anfallsvinklar på vad som behövs för 200A

    180A från en tillverkare,



    200A från Delayking.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •