Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trottlespaken - Dagens dummaste fråga.

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard Trottlespaken - Dagens dummaste fråga.

    Eftersom jag är helny i RC-sammanhang så frågar jag kanske framöver heldumma frågor men det hoppas jag kan överses med. Beträffande trottelspaken: Stannar den i inställt läge eller skall den fjädra tillbaka till o-/ mittenläget när spaken släpps?? Jag har nämligen sett båda. På min sons enkla racer med bara framåtgång på en mycket enkel "flygradio" så fjädrar spaken till o-läge om jag släpper spaken. På den Axion AX-4CT som levererats med ett RTF-plan så stannar trottlespaken i inställt läge. Jag frågar eftersom jag skall köpa radios för mina båtar och vill begripa något. Min radio med gamal, idag ej tillåtna frekvenser, på 70-80-talet kommer jag inte ihåg hur det fungerade.
    Emotser tacksamt svar på kanske dagens mest dumma fråga.
    Björn

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Spakradio stannar där du släpper den( undantag för heli?) Rattradio är återfjädrande.

    /Björn

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men du behöver ju normalt bara EN sändare om du köper nåt vettigt - inte en per farkost. Moderna sändare har modellminnen så att du kan spara inställningarna för resp modell.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thelonnquist Visa inlägg
    Spakradio stannar där du släpper den( undantag för heli?) Rattradio är återfjädrande.

    /Björn
    mest multikopter folk som gillar att använda centrerande. helikopter vill man gärna inte att den centrerar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    På enklare RTF modeller med spakradio, mest leksaker är oftast trottelspaken återfjädrande till noll läge.
    På mer avanserade och oftast lite dyrare RTF och även på spakradio med modellminnen för flera modeller levereras dom med en icke återfjädrande / självcentrerande trottelspak.

    /Jonas

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack Björn. Som jag trodde. Min sons racerbåt återfjädrar men är av typen två motorer och endast drift framåt.
    Beträffande båtradio vill jag ha "flygradio-layout" då jag inte trivs med bil-(båt-)rattradio.
    Beträffande radio tänkte jag närmast på att jag kanske kan använda befintlig Axion 4-kanalere flygradio till den båt, min Komet, som ju bara skall ha motor och roderfunktion. Däremot till Robbes 1195 Düsseldorf får jag ju med i framtiden (vi har ju alla drömmar) massor av funktioner ha en flerkanalig sändare. Kanske Taranisén? Marinradios av "lådtyp" synes väl dyra i dagsläget. Jag får se vad Graupnern har för enkel radio i satsen när den båten kommer. Jag återkommer med all säkerhet.
    Tack för svaren
    Björn

  7. #7

    Standard

    Oftast brukar du kunna få båda spakarna att vara återfjädrande men man har tryckt ner fjädern på trottelspaken(med ett plastben/bläck) då den "stannar" där du släpper den..
    Detta kan du ändra själv.. kanske inte på de riktigt billiga sändarna men på de flesta
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    På vissa sändare kan man i mjukvaran ändra vilken kanal som man vill ha på vilken spak, och på sådana sändare brukar man kunna ställa om de skall vara återfjädrande eller inte.

    De flesta sändare som säljs i europa är när man köper dem konfigurerade till "mode 2", dvs med icke återfjädrande vänsterspak med gasen till vänster.

    I USA förekommer ofta "mode 1"-sändare med motsvarande för högerspaken, men även mode 2 hittar man ganska ofta i USA numera.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •