Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Varför denna multicopter- och FPV-hysteri?

  1. #21
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag älskar känslan att flyga fpv.
    Det är lätt och går fort att ta sig till ställen som är oframkomliga, ställen man aldrig skulle få för sig att gå till för att titta.
    Som exempel, mina flygningar med spectern i viken på öland.
    Utan fpv hade varken jag eller youtubetittarna fått se den sjukt fina miljön.

    Eller ligga över en kanal och följa den.
    Eller titta på hur bönderna kör på åkrarna med sina maskiner.
    För att inte nämna en vindstilla solnedgång med cockpit vy!

    När jag var uppe bland molnen med vingen var nog den vackraste upplevelsen jag haft hittills med fpv.
    Att kunna ligga och "slicka" molnen, dyka igenom för att sedan stiga igenom molntäcket igen.. HELT oslagbart!
    Väl nere på marken var det gråmulet, men ovanför molntäcket en helt magisk upplevelse när solen strök molnen.


    Nu är det endast miniquad som flygs för min del.
    Man känner sig lite som en jaktpilot i miniatyr när man susar fram mellan buskar och snår.

    Jag flyger inte LOS längre, tycker inte jag får ut så mycket av det.

  2. #22
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Håller med Markusb.
    Långa flygningar över områden man knappt visste fanns, högt över/mellan molnen en solig dag med rejäla cumulusmoln i en stor seglare, lågsniffningar över vidsträckta fält och vattendrag. Helt oslagbart jämfört med LOS. Och med dagens teknik riktigt roligt, lätta starka flygplan, högprestanda batterier, osds med dess funktioner, billiga kameror med HD kvalité, lätt att spela in och återuppleva.
    Personligen flyger jag inte heller LOS mer. Känns som att ha en Ferrari, men bara får köra runt tomten, inte lönt liksom. Tyvärr
    En fördel är att man slipper betala medlemsavgifter eftersom man kan flyga var man vill (utom uppenbara platser som flygplatser, tättbebyggelse mm.) nackdelen är väl att smakar det, så kostar det : )
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    ... En fördel är att man slipper betala medlemsavgifter eftersom man kan flyga var man vill (utom uppenbara platser som flygplatser, tättbebyggelse mm.) nackdelen är väl att smakar det, så kostar det : )
    Vilken fantastisk logik!
    Jag antar att du tycker det är bäst om andra betalar i ditt ställe. Detta forum finns beroende stora ideella insatser från medlemmar i RCFF och de kostnader som uppstår täcks bl.a. genom medlemsavgifter till förbundet. Genom att låta andra ta denna kostnad får du möjlighet att använda detta forum och samtidigt sparar du en hel hundring så att du kan köpa vadå, ett par propellrar?

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Dags att dra igång en ny 1000sidors gnälltråd? Lägg ner
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror att los flygningarnas tid är över för tillfället. Nu gäller fpv för många, men det varar ett tag sedan kommer det stagnera och vissa återvänder till los flygning. Dockkommer antalet medlemmar att minskas. Därför vore det läge nu att göra något för att fånga upp dessa fpv flygare och värva dem till våra förbund.
    Fpv är fantastiskt vet alla vi somprovat och till de som inte provat "testa och du är fast".
    Jag har själv provat att gå tillbaka till los flygning i år men det går inte så bra, ser liksom ingen glädje i det. Efter fyra rollar och en looping vad mer, liksom ingen spänning eller upplevelse?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Simonarvestrand- håller med dig. Tråden handlar om varför det är sån hysteri med fpv och multicopter. Michael- vill du syssla med ogrundade påhopp är du välkommen hem till mig och diskutera. Jag bor i Getinge och heter Magnus Strömqvist.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag va inte Heller fascinerad av inlägget men håller tyst . Finns bättre trådar att gnälla börjar finnas många och med samma folk varje gång.

    Fpv och Los flygning är för mig två delar i modellflyget som gör hobbyn bredare och roligare.

    Kan man inte hantera en maskin Los så ska man inte flyga fpv enligt mig.

    Varför hysterin då? Behöver inte fundera så länge . Vad säger folk som fått slänga på sig gogglar? Jo "wow. Häftigt!" Och sedan frågor om inköp m.m
    + en massa annat om åksjuka m.m när man gett dom en rejäl åktur
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #28

    Standard

    En nackdel finns det med små fpv multirotorer. Efter ett långt flygpass i skogen så värker alltid ansiktsmusklerna.
    Det kvittar om man flyger bra eller kraschar ofta, man har alltid ett stort leende på läpparna .

  9. #29
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Här i Finland ska man tydligen börja reglera multikopterflygningen med ett certifikat pga. att det är så många som har börjat flyga multikopter utan att ha något säkerhetstänk.
    Jag vet inte om ni kan se klippen från yle areena i sverige (dessutom på finska) men i nyheterna i morse fanns ett inslag om att det ska bli skärpta regler angående multikopterflygande. Inslaget i nyheterna kommer vid 5:30 http://areena.yle.fi/tv/2383902

    Kanske är det för lätt med "datastyrda" multikoptrar som inte kräver mer än att man släpper spakarna för att räta upp sig. Man behöver inga lektioner, inga klubbar eller forum där det diskuteras säkerhet - bara upp och flyga direkt som nybörjare. Själv misstänker jag att det är därför man ska införa strängare regler här i Finland.

  10. #30

    Standard

    Det lär dyka upp i det flesta länder.
    Det är skrämmande enkelt att få ett par km räckvidd med saker man kan köpa färdigt i butik. Och förvånansvärt många som är helt omedvetna om vilken skada de kan göra vid en krasch.

    Varje gång någon kallar en phantom för leksak dör en bit av min själ.

    Motsvarigheten till ett körkort hade definitivt inte skadat.

    Nåja, back on topic.


  11. #31

    Standard

    Det hela kanske har att göra med:
    1. Man är intresserad av flyg -> RC-flyger.
    2. Man är intresserad av film/foto/FPV-upplevelense -> man måste RC-flyga.

    Jag är intresserad av flyg och det får gärna se och vara så skalaenligt ut som möjligt till den gräns jag pallar (som jag höjer vartefter jag lär mig). Ett el-PP-flyg liknar ett flyg men är fyllt med skum. Det ger mig ingen "woah"-flygplanskänsla, är bara nåt man flyger med.

    Det finns fler människor som spelar spel än RC-flyger, därför är väl FPV-flygning så populärt. Visst, man använder RC-flyg/helis/multis, men FPV är i stort sett en annan kategori jämfört med de som far till ett RC-fält och flyger sina RC-flygplan (icke FPV) runt runt och fram och tillbaks.

    Så ... alla de som flugit fräna simulatorer och andra flygspel med sin dator/sitt TV-spel har hittat en ny sort där det är lite "mer på rikigt" och eftersom det finns så många tekniknördar där ute så har antalet FPV-flygare ökat. Dessutom är multicoptrar så enkla att flyga jämfört med flyg och speciellt helikoptrar, så därför har dessa multicoptrar ökat i mängd så kraftigt.

    Tänk, hur börjar en person flyga RC-flyg på ett RC-fält? Jo... om den är intresserad av flyg och vill ha en hobby. De är väldigt få.

    Jag passar in på hela skaran: RC-flyga flyg/helis/multis och även FPV-flyga. Jag har spelat spel och alltid gillat flyga snabbt i trånga utrymmen. Det ger en naturlig kick. Jag är även flygintresserad (RC-flugit sedan 2007 och även byggt ett UL-flyg samt en av dem på den lokala flygklubben som vet vad flygen heter som landar på fältet, inte bara sagt "åh titta, en Cessna!" åt allt högvingat smått. :-D

    Svaret på min egna fråga är egentligen rätt så enkel trots allt, när jag tänker efter.

    Den dagen det finns självstabiliserande kamerahus så kommer RC-bils-FPV att öka. Men det är för FPV-känslan, inte för att folk är intresserade att köra RC-bil (utan FPV).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Sett ur ett bredare perspektiv är ju all form av flyg välkommet inom vår lilla hobby. Gissar att många yngre tycker det är häftigt med FPV t ex med multicopter och Goggles osv och det kan ju vara en bra inkörsport. Allteftersom man håller på upptäcker man förhoppningsvis bredden som finns inom hobbyn och man kanske provar traditionellt flyg, kanske båt, bil osv. När man är yngre har man ju inte riktigt säkerhetstänket med på samma sätt som när man blir lite äldre och däri ligger nog en fara med all oorganiserad flygverksamhet "ute i busken" speciellt nära bebyggelse. De riktigt små multikoptrarna lär inte kunna göra nån egentlig skada på vare sig person eller egendom. Men de större, tyngre får man ha respekt för, de är inte "leksaker" man flyger med hur som helts var som helst eftersom de har potential att göra mer skada om de kommer ur kontroll. Det jag känner lite tveksamhet inför multikopter och liknande är alla de tekniska hjälpmedel de har för att inte falla ur skyn (lite tillspetsat). Det är lite tveeggat, det gör flygningen säkrare samtidigt som man är mer sårbar om stabiliseringssystemen skulle sluta funka. Visst kan man dubblera system osv men att kunna flyga "manuellt" utan stödsystem är nog nåt jag anser rätt viktigt för säkerheten.

    Jag har en liten multikopter (Quad) själv, en Traxxas Alias, som jag flyger med lite inomhus på vintern i gymnastiksal och även lite ute ibland, så jag förstår lite fashinationen med multikopter. Men det blir lite tråkigt efter en stund tycker jag.
    Själva flygningen med min Quad ger inte riktigt samma utmaning som vanligt flyg för mig. Flyg en F3A kärra efter bästa förmåga för att få till manövrer med hög prescision - det är mer utmaning med ganska hög svårighetsgrad, i alla fall för mig. Med en kamera och kanske "Googles" blir det nog mer intressant med en multikopter, det kan jag förstå.
    Sen kan det nog tendera det bli väl mycket elektronik inblandat när man håller på med mer avancerad FPV och multikopterflygning - personligen gillar jag mer basic grejer med inte så mycket elektroniska stödsystem på marken och i farkosten. Kanske har det med att göra att det var så pass många år sen jag lärde mig flyga RC och vet av egen erfarenhet vad man flög med då (för 40 år sen i mitt fall) och det gick alldeles utmärkt då också, både med vanliga flygplan och även helikoptrar som då börjat komma (prova en helikopter med glödstiftare och med fast pitch och utan gyro från den tiden - inte helt lätt att flyga). Hade man sett en blinkande multikopter dra förbi då utan att se nån pilot i närheten då hade man nog trott det var ett UFO på fullt allvar... Och "Googles" - ja det hade man nog baxnat för om man fått prova då för 40 är sen. Färg TV var ju rätt nytt då i början 1970-talet... nog så fashinerande för en ung spoling då som låg på golvet framför TV:n och tittade.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •