Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: El VS Metanol

  1. #1

    Standard El VS Metanol

    Vet att det är ett ämne där folk tycker helt olika. Jag gillar bägge rätt så mycket... :-D

    Men vet inte jag gillar bäst...
    Allt vaktande av laddande och storageladdning i timmar för att få flyga några flygningar...
    ... eller tvätta bort lite kladd på några minuter efter en lång flygkväll efter att ha laddat en NiMH-ack medans man gjort annat.

    Hur pallar ni med allt detta pysslande med alla ackar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 028
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Don efter person säger jag. Vissa kan ALDRIG förstå det där med hur el kopplas och andra kan ALDRIG begripa hur en förbränningsmotor fungerar eller "höra" på ljudet om den går snålt och hurvida det är lilla eller stora nålen som behöver justeras.

    Jag blev strikt elflygare av den enkla anledningen att jag växte upp med en tight budget och aldrig hade metanolmotorer som fungerade, hade inte råd helt enkelt. Kompisar körde OS FS52 eller YS-63 och det gick ju lika bra som mina elmotorer. Bara att vi tog olika steg vid vägskälet den dagen kassan tillät.

    Idag är det svårt att misslyckas genom att köpa dåliga saker oavsett om man kör metanol eller el. Dock med gemensamma nämnaren att man måste förstå vad man håller på med och orka hitta sin röda tråd. Folk är för slöa idag för att orka ta reda på saker innan de köper tyvärr.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3

    Standard

    Jag har oxå slagits av hur mycket pyssel det är med allt laddande och trixande med batterier, efter att ha skaffat en skumvåffla för första gången.

    Men att komma upp i luften från att man är framme vid fältet är ju oslagbart, i med accet och vips kasta iväg och trevligt att flyga är det också, najs att kunna dra av gasen och glidflyga lite, sen påt igen.

    Fast accen tar ju slut aldeles för fort

    Ska jag bli "elflygare" kommer jag definitivt skaffa parallell-laddare och laddare till fältet.

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Fick min första kontakt med metanolflyg och heli nu under sommaren när jag var på RC Hotel Corfu (under bart ställe!), riktigt roligt på många sätt men var glad att jag inte äger dem utan bara kunde låna och testa.

    Själv kör jag uteslutande med el hemma, jag har förhållandevis små accar till mina plan och helis, 3s 1000, 1300 och 2200 mAh samt några 6s 2450mAh till stor-helin. De är rätt snabba att ladda på enkla laddare, så laddar 4-5st åt gången på dv olika laddare som jag köpt eller fått med RTF kit. En kväll med mekande av det ena eller andra så står accarna och laddar samtidigt. Eller när man sitter framför TV'n. Små accarna bryr jag mig inte om att ladda ur för storage om jag inte flyger med dem, annars laddar jag en eller två dagar innan flygning generellt (när de bli kass är de billiga att byta ändå, är lat).

    Med stora 10-14s packar är det nog en helt annan historia.

    Metanol däremot var en viss charm, och förstår de som fastnade för det. Personligen skulle jag aldrig skaffa metanol själv dock. Bensin däremot, när vi snackar 30cc och uppåt så börjar det bli ekonomiskt och vikt/kraft intressant med gassers, så det blir det nog i framtiden när man inte bor i lägenhet eller har en riktig verkstad.

    Då jag inte har nitro i blodet från början blir det mao antingen el eller bensin, metanol går bort för mig i alla fall.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Jag tröttnade snabbt på att ladda batterierna styckvis, det tog ju timmar. Nu laddar jag parallellt med ett Revolectix MPA kort istället och i värsta fall så behöver jag ladda två gånger innan jag skall flyga. En gång för varje cellantal jag tänker använda dagen efter.

    Jörgen

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag gillar bensindrivet flyg mest, måste vara 2-taktsdoften som gör det :0)

    Bak i Kombin står ett 100Ah fritidsbatteri som underhålladdas med solcellspanel
    vilken sitter med sugkoppar på insidan av sidorutan bak.

    Perfekt när man åker på meeting och har med sig Quadladdaren så
    man kan flyga hela dagen lång.

    Matsa...

  7. #7
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag flyger bara med förbränningsmotorer, både metanol och diesel, tycker nog att motorerna är halva nöjet med hobbyn.

    Man får helst ladda dagen innan (med NiMh i radion och planen) men sedan är det ju bara att tanka och flyga så mycket man orkar. Jag har ingen el-starter att släpa på (behövs inte) och dieslarna behöver inte ens en glöddrivare...

    Att torka av planet efteråt kan väl inte vara något problem, det vore ju ungefär som att sluta äta bara för att slippa torka...
    Kör så det ryker!

  8. #8

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det verkar även som åldern spelar roll om man tar till sig och försöker med eldrift. I min klubb är det många äldre och de föredrar nog mest förbränningsmotorer för det kan de bäst sen urminnes tider. Ibland när jag flyger på klubbfältet med eldrivet hör jag bland veteranerna "det kanske inte är så dumt med eldrivet" osv. Eldrivet kräver lite annat tänk men fungerar ju väldigt bra. Väldigt lite mek enligt min erfarenhet när det väl är på plats och fungerar. Det är hyfsat mycket nytt att lära sig om man kommer från enbart förbränningsmotordrivet eller börjar som nybörjare inom radiostyrt. På 1970-talet när jag själv började med radioflyg var glödstiftsmotor i stort sett allenarådande och man funderade ju inte så mycket på om det fanns andra framdrivningsalternativ.
    Jag flyger uteslutande el numera men har en hel del glödstiftsmoterer kvar. I nån gammal nostalgimodell kan jag tänka mig stoppa i en glödstiftare (även med pipa) men det blev mer för att uppleva ljudet och känslan från förr.
    Numera kan man ju även motorisera äldre modeller avsedda för glödstiftsmotor till eldrift så för den som vill och har lust kan man flyga i stort sett vad som helst på eldrift numera.
    Multikopter är väl allenarådande eldrivet och de flesta helikoptrar är väl eldrivna också nuförtiden om man köper nytt idag.

    Det är kul att det finns både eldrivet och förbränningsmotordrivet inkl jetmotorer idag - utbudet av motorer är enormt idag. Jag vet ej hur nybörjarna resonerar idag men jag misstänker många börjar med en eldriven "frigolit" modell typ Bixler, Easystar osv så det blir nog ett mer naturligt steg in i eldriften idag. Hur det är på bil och båtsidan har jag inget koll på men mycket verkar eldrivet även där idag. Trenden är nog mot eldrivet i större grad men kanske planat ut nu. OS tillverkar både förbränningsmotorer och elmotorer+fartreglage sen några år så det gäller nog att hänga med (Webra gjorde det inte för de gick ju i konkurs 2010 men de sa själva att det berodde på konkurrensen från billiga motorer gjorda i Kina, dock sägs Webra göra comeback 2014 enligt hemsidan http://www.webraengines.com men vad jag läst är det Mecoa - Model Engine Corporation of America - som skall tillverka reservdelar och ev motorer.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-15 klockan 09:53.

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som vanligt - smaken är som baken... Och jag ser inget motsatsförhållande för vi gör alla våra val baserade på personliga preferenser.
    Som gammal metanol-flygare sen mycket tidigt 70-tal så har jag sen ca: 15 år tillbaka helt konverterat till eldrivet och det är inte minst för att man slipper "avgas-slibbet" på kärrorna och att dom dessutom oftast går betydligt tystare. Och man slipper dessutom droppande olja/metanol i bagaget på bilen. Helt enkelt en bekvämlighetsfråga i kombination med att man numera har så oerhört bra prestanda i de eldrivna kärrorna. Och inte ser jag laddningen som nåt problem för jag brukar ladda ackarna på fältet allteftersom jag använder dom.
    Men den som gillar metanol-drivet får gärna hålla på med det - preferenserna är som sagt olika.
    Och hos oss ser jag egentligen inte nån "åldersparameter" när det gäller elflygare men vi har ju å andra sidan haft elflygare under massor av år eftersom vi varit några el-entusiaster som dragit med oss många andra in i elträsket.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Före elflygen tog fart var det lättare för folk att komma in i metanol- och bensinvärlden.
    När elflygen kom och flygarna vande sig med det så verkar tröskeln vara hög för att ta ett steg till.
    Jag har känslan av att ett litet EPP-flyg mer är "lek/nöje" än hobby. Det är inte så mycket bygga och fixa och göra intressanta flyg-relaterade grejer med flyget, bara montera ihop och flyga flyga flyga, sen limma och tejpa lite och flyga flyga flyga.
    Intresset för att meka och bygga har minskat, det tar tid och kräver att man är intresserad.

    Vill man flyga så köper man inte annat än el, såvida man inte är van med metanol/bensin sedan tidigare och hör till den lilla skara som tycker det ger mest flygtid.

    Kanske tiden är densamma:
    1. (EL) om man laddar ackar, och flyger EPP (minimal mektid)
    2. (förbr) eller om man mekar, förbereder och flyger (minimal laddtid)
    När man blir tillräckligt seriös med el så har man skaffat en eller flera multiladdare och massor med ackar för en massa pengar.

    Hoppas inte förbränningsflygarna minskar i antal pga allt el- och multicopter- samt FPV-snack på detta forum.
    Jag är en ren RC-flygar-hobbynörd. =) Allt är OK bara folk bygger, monterar, flyger och har roligt. Men tycker ändå det är mest intressant se de riktiga hantverken, för just sånt tar en mycket närmare flyget. Oavsett om det sätts el-, metanol, bensin, turbin-grejer i flyget.

    Ok... märker att det är EPP jag är lite emot. :-D Jag har EPP-flyg. Ska flyga ett om 30 minuter... samt en metanol-heli.

    Finns det inte nåt flyg som heter Apprentice eller nåt? Dvs ett EPP-flyg som knappt går att krascha för att det inte tillåter för grova lutningar o inte kan stalla osv mha nåt smart system? Snart har alla EPP-flyg sånt. Tröskeln att RC-flyga blir ännu lägre. Ännu fler flyger. Jag måste ärligt talat säga att det inte är samma sak längre om det står en massa folk och flyger sånt på vårt fält. Hur kul är det? Var är nöjet? Visst, som nybörjarkärra för att lära sig. Men varför skaffa ett flyg som är utan detta SAFE-stöd eller va det heter och skaffa ett flyg som inte har detta stöd?

    Det är intressant och roligt se ett större och mer avancerat flyg flyga på fältet. Man kan fara dit enkom för att se en flygarpolare premiära sin fina kärra (läs tex trä och bensin/metanol) än om nån ska fara till fältet och flyga en EPP-kärra. Social grej, det är det dock.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Jag lärde mig (nästan) att flyga på 80-talet, då hade jag som någon annan vittnade om, inte råd med något fint utan fick skaffa mig en Thunder Tiger 25:a. Den motorn var inget rolig, svår att ställa in (kan ju iofs varit mitt fel men ingen fick den att gå riktigt bra) och det slutade med att jag tröttnade och svor att inte radioflyga innan el-driften klarade av att hålla en kärra i luften.

    Det gick några år sen köpte jag en Kyosho El-kärra, den funkade inte heller men nu i efterhand så har jag insett varför. Han som sålde sa den inte gick att flyga med men jag tänkte att det klarar jag nog. Men det funkade inte för mig heller heller. Den orkade inte med. Idag vet jag varför, den kom men en ack för RC-bil, dvs en 7.2 V "limpa" som var på tok för tung... Den hade nog funkat om man hade haft en lättare ack... Vid tillfället så gav jag upp igen och hittade på något annat... Tills...

    För några år sedan så fanns suget igen, en kompis hade börjat och jag kikade runt lite. Sen bar det sig inte bättre än att han frågade om jag ville köpa hans nybörjarplan, en Calmato, med metanolmotor... Som av en händelse så var det en annan kompis som erbjöd mig en i princip komplett fältlåda som han hade i garaget.... Jag slog till även om jag var skeptisk till att hålla på att mecka med en metanolmotor igen.

    Dock, motorn i Calmaton gick som en klocka, lättstartad och med bra prestanda, jag åkte dit... Eftersom jag hade allt så blev även nästa modell en med metanolmotor. För att testa och se hur läget låg idag när det gällde "billigaste motorn" så köpte jag den billigaste kinesmotorn jag kunde hitta (en SC) och trodde att jag skulle hamna i samma träsk som på 80-talet, tillbringa mest tid i depån och handsnurra en propeller till ingen nytta. Dock, jag blev återigen överraskad, motorn gick som en klocka den med. Nästan ännu bättre än Kyosho-motorn!

    Sen provköpte jag även några el-flyg, lite större frigolit-modeller (Cessna, 1.5 m spännvidd) för att testa på el. Mycket trevliga modeller men jag får nog ändå säga att jag tycker att "ladda" var meckigt, och att inte glömma det innan man skulle till fältet. En metanolkärra är bara att skicka in i bilen och sen tanka och flyga, precis när andan faller på, helt utan planering.

    Och så som motorerna funkar idag så behöver man nog inte vara så orolig, finns säkert skitmotorer bland de nya också. Men det finns även BL-motorer som tappar en magnet då och då...

    Idag är jag kluven, men jag måste nog säga att jag ändå känner det är lättare att hålla på med metanol, trots klabbet. Kan ha att göra med att tiden att flyga är svår att planera utan "plötsligt händer det" och man kan sticka iväg framåt kvällskvisten (har dock inte hänt alls i år, inte än...). Då är det retligt att åka ner och få grön ladd-lampa när det har börjat skymma... Iofs mindre retligt än att försöka starta metanolmotorn med urladdad glödare (vilket KAN ha hänt...)

    Idag har jag ett bygge på byggbordet som jag inte bestämt mig om det ska bli el eller metanol. Det är en metanol-kärra och att bygga den för metanol är lockande, bara att göra som ritningen säger. Dock är det lite av en motorseglare så en elmotor vore ju kalas... Men vilken, hur stor och med vilken effekt...? Mina tumregler funkar inte på el, spontant kan jag känna igen en "40-kärra" eller en "60-kärra", el känns mer komplicerat och klart mindre intuitivt för mig... Visst, det är bara att lära sig, men jag vill inte lära mig, jag vill bygga och flyga...

    Jag kommer nog fortsätta att vela, men så länge jag inte hinner med så mycket så kommer jag nog gå på beprövade vägar och köra vidare med metanol på mina byggen. Däremot så kommer jag mycket troligt att då och då åka dit på någon ARF/RTF, och då är det mycket lättare att välja en El-maskin, de går före en metanolkärra nästan varje gång i de fallen.

    Ett mycket o-koncist svar(?) från,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  12. #12

    Standard

    Jag lutar för tillfället mest mot metanol. Har stött på minst lika mycket motgångar när det gäller att komma igång med el som med glödstift. Mitt största problem är bränslet. Det kanske är bättre nu iof men modeltechnich som modellhobby sålde förr gillade jag inte alls. Jag fick en liter olja av en kompis och därför vill jag blanda själv. en annan kompis köpte på sig lite nitro så jag skulle få köpa av han. Sista problemet, metanol verkar vara omöjligt att få tag på ute på vishan, tydligen är det inga tältare som gillar sotfria trangiakök längre. Har frågat på alla tänkbara ställen men alla säger samma sak, att det behövdes en massa dyra specieltillstånd för att få sälja metanol.

    Dock har jag 4 riktigt bra metanolmotorer plus ett par fler där skicket är okänt så jag kan absolut inte ge upp än.
    Har även en bensinare som jag inte testat men det verkar grymt smidigt, tanka aspen starta och flyg.
    Jag gillar båda.
    Min Precedent T-180 passar bäst med metanol tycker jag. känns som fel att elkonvertera den, särskillt när motorn går så bra och extremt tyst.

  13. #13

    Standard

    Man måste ju inte ha motor heller. Det är fantastiskt kul att göra en tryckare som verkligen hörs och sen sakta landa i handen med min Libelle DLG.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sen jag flyttade från villa med frikostligt bygg- och förvaringsutrymme till lägenhet på 4:e vån utan hiss har jag bara flugit el. Mitt fritidsbatteri är väldigt tungt att bära ner från vinden tillbilen. Bara den är ett riktigt as. Sen tillkommer en tung fältlåda och modellen. Minst tre vändor till vindens 5:e våning för att flyga metanol. Det gör att jag hellre flyger el just nu.
    fredrik

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Sista problemet, metanol verkar vara omöjligt att få tag på ute på vishan, tydligen är det inga tältare som gillar sotfria trangiakök längre. Har frågat på alla tänkbara ställen men alla säger samma sak, att det behövdes en massa dyra specieltillstånd för att få sälja metanol.
    Det låter ju lite tråkigt, går det inte att beställa metanol på nätet? Har fått för mig att masens säljer bränsle på distans. Finns det nån speedway-klubb i närheten? de brukar de ha. Du skriver inte var du bor.
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det låter ju lite tråkigt, går det inte att beställa metanol på nätet? Har fått för mig att masens säljer bränsle på distans. Finns det nån speedway-klubb i närheten? de brukar de ha. Du skriver inte var du bor.
    Kan du inte köra e85? Har inte testat själv, men läst att det funkar fint. Tänkte jag ska prova själv men har ingen olja av bra slag...

  17. #17

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    För egen del flyger jag numera bara bensin (stora Acro-plan) och el (Små acroplan) ! Detta efter ca. 10 år metanolflygning med blandande, sökande efter nitro till högpresterande fyrtaktare (YS) osv. Avgörande för mig är förutsägbarhet och driftsäkerhet. För mig ligger modellflygets största tjusning i själva flygningen. Arbetsinsatsen är nog lika mellan el och metanol, men precisionen i eldrivning är mycket högre vilket passar mig! Tekniken på elområdet utvecklas hela tiden medan den inte gör det alls i samma takt på det mer traditionella metanolområdet.
    Ju mer man flyg!

  18. #18
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det låter ju lite tråkigt, går det inte att beställa metanol på nätet? Har fått för mig att masens säljer bränsle på distans.
    Masen's säljer mycket riktigt på distans, så det är inga problem. De har även bränle med ren ricinolja till äldre motorer (Enya etc). Enklast är att ringa dem, deras websida har inte riktigt hängt med i IT utvecklingen...
    Kör så det ryker!

  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    297
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag började med modellflyg i början av 80talet, Då var det segelflyg som övergick till tvåtakt knattret.
    Provade sätta in en 550 motor med 7,2vNicd acc i en segelkärra, det var precis den kunde hålla sig i luften....
    Nästa evolution var fyrtaktare, Saito , vilken skillnad med ljudet och bromsen i dyken. Jag gillar nämligen typ Imac flygning.

    Kört en massa parkflyer med el, väldigt trevligt vid de extremt få tillfällen när det är vindstilla i Trelleborg.
    Började flyga bensinare för drygt tio år sedan och med det lägre varvet en 80cc har var inte tvåtaktsljudet jobbigt men saknade dykbromsen.
    Bensinare är smidigt som drivmedel, full power hela tiden och nästan inget kladd och hög tillgänglighet på bränsle.
    I fjor fick jag tag i en 1,4 m elkärra och det gav mig mersmak vilket gjorde jag slängt ihop en Slick 540 1,9 m med el men genast började det bli osmidigare/många accar/dyra laddare/elverk med på fältet.. och jag känner att jag behöver snåla på gasen, så pass att jag funderar på att byta ellinan till en OS 40FS bensin.

    Summerat som jag känner, mindre kärror, säg 1,6 m är el perfekt. När det är större kärror så är det bensin som gäller och min vision nu är fyrtakt.

    Oj, frågan var El vs Metanol, där vinner elen i mina ögon om vi inte pratar skalaflyg typ WW2.

  20. #20

    Standard

    Jag tycker inte att det handlar om själva drivmedlet utan om vilka förutsättningar man har runt i kring. Jag flyger både bensin, metanol och el och föredrar faktiskt metanol. Min metanolkärra hänger alltid monterad och klar i hangaren så det är bara att tanka och flyga tills jag känner mig nöjd. Då sprutar jag på en skvätt diskmedel blandat med vatten, torkar av och hänger in modellen tills nästa gång. För kännedom har jag inte haft något oplanerat motorbortfall under de sista 3-4 åren vilket bidrar till min positiva syn på metanol.

    Bensinkärran är större, kräver mer tid för montering och förberedelse och jag är inte frälst i ljudet från 50cc tvåtakt. Men en större kärra flyger såklart bättre och bensinen är billig.

    El är smidigt men även om jag har tre fräscha accar blir flygtiden begränsad då vi saknar 220v på fältet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •