Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: El VS Metanol

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Sen jag flyttade från villa med frikostligt bygg- och förvaringsutrymme till lägenhet på 4:e vån utan hiss har jag bara flugit el. Mitt fritidsbatteri är väldigt tungt att bära ner från vinden tillbilen. Bara den är ett riktigt as. Sen tillkommer en tung fältlåda och modellen. Minst tre vändor till vindens 5:e våning för att flyga metanol. Det gör att jag hellre flyger el just nu.
    Varför ska du släpa på ett tungt fritidsbatteri och fältlåda för att flyga metanoldlyg? Ur min synpunkt är det helt onödigt!
    Allt som behövs för att flyga metanolflyg är en glödklämma med tillhörande 1,2 V ack (ca. 300 g), en "chicken stick" (ca 100 g) och en handvevad pump för att tanka i och ur planet (ca 300 g) samt någon typa av flaska eller dunk för bränslet. En trasa eller en rulle torkpapper kan också vara bra. Vill man ha med sig verktyg etc. är det ungefär samma som för elflyg.

    Det finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.

  2. #22

    Standard

    Har man ont om tid (läs ladda) och vill ha flygtid så är nog metanol-flyg att föredra.

    Vill man slippa eventuella problem med metanolmotorer (initialt tills man lärt sig), så ska man satsa på el.

    Med el så har man en trygghet i det inte gör nåt om motorn stannar när man flyger, man för bara vänster spak framåt igen så är den saken löst. =)

    Tål man inte kladdet från metanolmotorer, eller steka mat eller diska, så ska man inte heller satsa på metanol (den som kört in en motor och använt den ett tag vet att de inte kladdar så mycket mer sen).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och vill man slippa oljedropp i bilen så är eldrivet också en utmärkt lösning - som dessutom ger väldigt mycket mera prestanda än de flesta metanol-kärror jag själv flugit genom åren. Men det fina är ju att vi själva kan välja det vi tycker passar oss - inget behöver alltså utesluta nåt annat. Men jag är bekväm och vill slippa olja och annat klet i bagageutrymmet - då blir det el för mig !
    Roger

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har man ont om tid (läs ladda) och vill ha flygtid så är nog metanol-flyg att föredra.

    Vill man slippa eventuella problem med metanolmotorer (initialt tills man lärt sig), så ska man satsa på el.

    Med el så har man en trygghet i det inte gör nåt om motorn stannar när man flyger, man för bara vänster spak framåt igen så är den saken löst. =)

    Tål man inte kladdet från metanolmotorer, eller steka mat eller diska, så ska man inte heller satsa på metanol (den som kört in en motor och använt den ett tag vet att de inte kladdar så mycket mer sen).
    Vet inte om du var ironisk, men jag anser att du har fel i precis allt du skriver där.

    *Laddtiden är idag ringa

    *El ger minst likna mycket problem som metanol om man inte har koll

    *Om motorn stannar så stannar den oavsett motortyp. Att gasspaken har en funktion är ju samma för metanol.

    *Att en inkörd metanolmotor inte kladdar... det gör dem! Alltid minst 10% olja som går genom oförbränd
    Superhero

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som Henke skriver så bygger problemfrihet på att man har koll - alltså att man aktivt försöker lära sig saker och ting från grunden och inte tror att man kan "allt" när man är nybörjare alternativt hoppar över den tråkiga inlärningsperioden. Att det förekommer många försök till att hoppa över detta med att "läsa på" märks ju inte minst i dessa spalter där de mest elementära frågor upprepas gång på gång av de som vill ta genvägar. Visst - alla är vi nybörjare nån gång men en del anstränger sig i alla fall och försöker hitta den info dom behöver medan andra vill ha allt serverat... Nåja - nu kom vi en bit från ursprungsämnet men att "ha koll" för att undvika problem hör ju lite ihop med ämnet i alla fall.
    Roger

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag flög el i helgen, 1:20 i luften med en gammal ful Acromaster och en gammal blek Techone Tempo 3D. 6 Ackar Parallellladdning i 24-26 minuter med 2C (från storage) när jag ändå drack kaffe. 6 st 2200mAh, 6 st 1000mAh. Jag kunde ha laddat från bilen men bestämde mig att jag måste göra annat än bara flyga under dagen, så jag nöjde mig därmed.
    Och jag slipper papper och diskmedel för att ta bort kladdet som i alla fall jag får eftersom jag flyger med ganska rikligt med olja (15%) om jag flyger metanol.
    fredrik

  7. #27

    Standard

    Efter att ha kört min första elmodell ett par gånger tycker jag metanolen fortfarande trumfar elen.

    I lördags:
    Körde 4 accar 3ah med min funjet (som jag laddat seriellt under en hel dag typ), ett batteri räcker ca 3 - 4 minuter om man snålar på gasen. Var konstant orolig för att bränna motorn och att köra slut batteriet helt.

    Sen hivade jag upp min combat musse med .15 motor och brände runt 8 minuter på fullgas. Så mycket skönare och enklare!

    Hade lite bråttom hem så i med den i papppåsen som jag brukar transportera den i, torkade inte av för det behövs inte och droppar det nåt så hamnar det ju i påsen. Grymt enkelt.

    Båda modellerna är ju mest köra fort som gäller och rolla lite fram och tillbaks, ingen 3d direkt. På så vis är de ju lika.

    Hanteringen av elmotorn har ju en enkelhet och en precision som man inte får i metanolmotorn, bara i med batteri och sen gasa. Inget nålande och tank på fel höjd osv. Jätteenkel på så vis. Men batterierna är ju ett klart meckande, även om man har parallell laddare och möjlighet att ladda på fältet så är det meck jämfört med att bara tanka och köra. Dessutom får man ju inte dra ur dem helt och det verkar inte finnas något tillförlitligt sätt att mäta det på i luften förutom kännsla (borde ju iof finnas nån fin förbrukad energi mätare med telemetri som kan ge rätt info).

    Sen gillar jag ju motorer i allmänhet så det är ju helt klart en del av nöjet

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Öser på med lite svar på tal. Har ingen aning om vem du är eller hur länge du hållit på så ta det inte personligt utan som ett exempel.


    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Efter att ha kört min första elmodell ett par gånger tycker jag metanolen fortfarande trumfar elen.
    Absolut, det gör du rätt i


    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    I lördags:
    Körde 4 accar 3ah med min funjet (som jag laddat seriellt under en hel dag typ), ett batteri räcker ca 3 - 4 minuter om man snålar på gasen. Var konstant orolig för att bränna motorn och att köra slut batteriet helt.
    Det tyder på att du har för dålig koll på grejorna och dimensionerat fel helt enkelt. Både vad gäller din funjet och din laddare.


    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Sen hivade jag upp min combat musse med .15 motor och brände runt 8 minuter på fullgas. Så mycket skönare och enklare!
    Men så mycket långsammare. En combatkärra är liktigt slö jämfört med nästan precis allt annat. Enda gången det är lite adrenalin med en sådan maskin är just när man tävlar. Vid normal flygning är den uppenbart slöa.

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hade lite bråttom hem så i med den i papppåsen som jag brukar transportera den i, torkade inte av för det behövs inte och droppar det nåt så hamnar det ju i påsen. Grymt enkelt.
    Hur man sköter om sina prylar är väldigt individuellt. Vissa sätt bättre än andra. Min målsättning var alltid att tvätta så noga så att modellen inte sög upp bränslet in under klädsel osv. Fuskar man blir modellens livslängd kort.

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Båda modellerna är ju mest köra fort som gäller och rolla lite fram och tillbaks, ingen 3d direkt. På så vis är de ju lika.
    Fast ändå inte. Även en original funjet går mycket bättre än en combatkärra. Man får i så fall dimensionera bägge för att gå 8minuter på fullt. Tävlade själv i combat med elmotor för många herrans år sedan. Kan inte ta gift på att jag var först, men tror det. Minimiviktgräns på 700gram, min vägde 703gram. Jag tangerade max tillåtet varvtal och flög de 7 minutrarna på fullgas. (finns i nån gammal modellflygnytt)

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hanteringen av elmotorn har ju en enkelhet och en precision som man inte får i metanolmotorn, bara i med batteri och sen gasa. Inget nålande och tank på fel höjd osv. Jätteenkel på så vis. Men batterierna är ju ett klart meckande, även om man har parallell laddare och möjlighet att ladda på fältet så är det meck jämfört med att bara tanka och köra. Dessutom får man ju inte dra ur dem helt och det verkar inte finnas något tillförlitligt sätt att mäta det på i luften förutom kännsla (borde ju iof finnas nån fin förbrukad energi mätare med telemetri som kan ge rätt info).
    Du säger ju i din första mening att du var rädd för att elda upp grejorna och sedan här att det är så enkelt. Jag vill mena att det idag inte skiljer speciellt mycket mellan en korrekt installerad metanolare med tanken i rätt höjd mot en elsetup som är rätt dimensionerad.

    Batterier är det inget meck med och landa innan det är slut är en fel uppfattning. När kraften avtar så får man helt enkelt landa. Exakt som med metanolmotorn, eller hur vet du annars när den är på väg att dö? Är inte det minst lika intressant?

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Sen gillar jag ju motorer i allmänhet så det är ju helt klart en del av nöjet
    Exakt, det är det som är skillnaden och där det fina är att man väljer det som passar bäst utan att behöva argumentera för varför.
    Superhero

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vet inte om du var ironisk, men jag anser att du har fel i precis allt du skriver där.

    *Laddtiden är idag ringa

    *El ger minst likna mycket problem som metanol om man inte har koll

    *Om motorn stannar så stannar den oavsett motortyp. Att gasspaken har en funktion är ju samma för metanol.

    *Att en inkörd metanolmotor inte kladdar... det gör dem! Alltid minst 10% olja som går genom oförbränd
    Jag nämnde A och du nämnde B. =) Helt så som jag hade tänkt. Lite flummigt av mig iofs, i efterhand.

    Laddtiden... det går att ladda dyrare ackar snabbt idag jopp, men det kostar därefter. Och måste övervakas, man blir lite låst. Mer planerande hur man än gör när man ska fara och flyga en helkväll med 15 flygningar. Förr laddade man en mottagar-NiMH och en sändar-NiMH över natten/arbetsdagen och flög metanolflyg så länge man orkade på kvällen.

    Ju mer avancerade grejer man skaffar, desto mer problem kan man få om man inte vet vad man gör. Helt sant.

    Vilken tråd detta blev. =)

    Om elmotorn stannar så gasar man på igen. Det har inte funkar på mina metanolmotorer. ;-)

    Det med kladd... det är många nybörjare som avskräcks när de kört in sin nya motor och flugit en tank och flyget är helt nersmetat med olja över heeela sidan. Motorer ska gå lite fett i början, och vissa kladdar sanslöst. De blir bättre efter några tankar och efter man justerat rätt, men så långt kanske inte ägaren pallar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Åsså har vi det här med LJUDET!!

    Hur manligt är det med en visslande elmotor i en warbird??

    Egentligen??
    Retroholic!

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har ännu inte hört ett bra ljud i en warbird som inte har rund kåpa förutom Kolm's fyrcylindriga, resten låter hemskt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Har ännu inte hört ett bra ljud i en warbird som inte har rund kåpa förutom Kolm's fyrcylindriga, resten låter hemskt.
    Inte ens jetmotorerna låter som riktiga inom modellhobbyn :P
    Superhero

  13. #33
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är en egen tolkning hos varje individ
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #34

    Standard

    Hur skulle något kunna låta som på riktigt när ni pratar om modellhobby? =)
    En riktig Cessna 172 låter fjollig jämfört med en riktig B-17 med fyra Merlins.
    Moki 400... mmmmm....brrr..... på andra plats Kolm japp...

    Moki 400: https://www.youtube.com/watch?v=eXt6qUHMRu4
    Kolm: http://www.youtube.com/watch?v=AmYbW4o5PRk

    Bara ni har roligt när ni flyger. :-D Det har jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    En riktig Cessna 172 låter fjollig jämfört med en riktig B-17 med fyra Merlins.
    Nitpicking, men om du med B-17 avser Boeings fyrmotorbombare så var de motoriserade med luftkylda, turboladdade Wright R-1820 Cyclone radialmotorer. RR (eller Packard) Merlin är vätskekylda V-12 motorer med kompressormatning. De låter ganska olika...

  16. #36

    Standard

    Jag gillar metanol mer än el, trots kladdet, trots att de kan vara väldigt tjuriga att få igång innan de är inkörda och man själv har lärt sig ställa in den. Stöter på precis lika mycket motgångar med el tycker jag.

    Men det största problemet som jag ser det är bränslet. Vill man inte handla färdigblandat så är behövs det idag specieltillstånd för att inneha nitrometan.

  17. #37
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag flyger både metanol och el och trivs bra med båda. Dessutom är segelflyg roligt, oavsett om det bogseras upp med ett metanol- eller elflygplan. FPV-flyget drivs förstås med el.
    Elplanen använder jag vanligtvis när jag vill flyga en kort stund och har mindre tid och metanolplanen när jag har tid en hel för- eller eftermiddag och ska flyga mycket och länge. Mina metanolplan är tyngre och större och de funkar därmed bättre blåsiga dagar.
    Jag håller som bäst på att byta ut mina NiMh-mottagarbatterier mot LiFePo4 i metanolplanen.

    Senaste inköp är en elmotorseglare. Med hjälp av telemetri och variometer ska jag lära mig termikflygning ordentligt när seglaren är monterad. Tyvärr börjar det väl vara fel årstid för termikflygning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •