Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Säljes, skickar inte. Varför?

  1. #1
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Säljes, skickar inte. Varför?

    En allmän fråga pga många annonser där säljaren skriver, "Skickas inte, avhämtning gäller"-typ.

    Varför?

    Om köparen betalar frakten, varför orkar man inte köpa en kartong och packa kärran.
    Slöhet, orkar inte packa?
    Avsaknad av bil för att köra till fraktfirma?
    Något annat?

    Jag har sålt och packat ett antal kärror, både stora och små, det tar kanske 20-30 minuter att packa,
    är det inte värt det för att sälja kärran snabbare/enklare och glädja en annan rc-flygare...?

    Vill minnas att det fanns en annan tråd i ämnet, men hittar den inte...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Största problemet med att skicka saker är inte postgången. Det är istället att man inte får tillfälle att träffas för att kontrollera och testa prylen som säljs. Om man skickar med post och köparen av någon anledning sedan inte är nöjd så uppstår en trist situation.

    Några exempel:
    Vid ett tillfälle sålde jag en mottagare som jag är tämligen säker på att köparen lyckades elda upp. Mottagaren fungerade i alla fall utmärkt när jag skickade den och han köpte den för att ersätta en annan han eldat upp. Den kostnaden fick jag stå för.

    Vid ett annat skickade jag en flygkontroller som var trasig när den kom fram. Jag fick tillbaka den och det visade sig att en bandkabel på något sätt lossnat under transporten. Den gick att laga, men återigen var det jag som säljare som tog transportkostnaden och fick fixa problemen.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag packar ibland stora saker men ibland har det blivit rätt mycket jobb och tid,
    har man inte materialet som krävs så krävs det i mitt fall ett par mils resa och då med tur få tag i saker annars ett par mil till.
    och sen ett par mil till närmaste ställe som skickar saker som är stora .
    nu skriver jag ju iofs aldrig så men undviker i största möjliga mån att skicka stora grejer pga allt jobb som blir.

    är man stadsbo eller bor väldigt nära större stad så ser jag inte varför man inte kan skicka.
    samtidigt är jag ibland skeptisk till att köpa saker som skickas pga fraktarnas otroliga försiktighet, det är ju inte allt för sällan man får ett paket som liknar något bombat från andra världskriget.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Eftersom jag bor långt ifrån några allfartsvägar är jag uteslutande hänvisad till att handla genom att saker skickas, både nytt och begagnat.
    Att vissa inte vill göra sig besväret att skicka begagnat har jag fått lära mig att acceptera.

    Det som är riktigt irriterande är att jag flera gånger lagt upp köpesannonser där jag uttryckligen skrivit att sakerna kommer att behöva skickas.
    Ofta får jag svar på annonsen med intressanta erbjudanden. Efter diskuterat fram o tillbaka ett otal gånger med säljaren har vi tillslut kommit överens om ett pris, MEN då de ska till att packa ner sakerna, inser de att de får engagera sig för att packa och skicka, avbryter de affären för att de tycker det blir för krångligt!?

    Detta har hänt några gånger och jag är ganska less på det..

    Tja, vad ska man säga...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    det tar kanske 20-30 minuter att packa,
    är det inte värt det för att sälja kärran snabbare/enklare och glädja en annan rc-flygare...?

    Även om du är extremt tydlig i din annons så kommer folk missuppfatta, inte orka läsa, läsa med fel ögon eller helt enkelt ha för bråttom. Trots bilder på ev defekter så kommer de bli besvikna när varan kommer fram. Ett problem som växer i takt med hobbyn ökar. Du kan alltså packa dina prylar med omsorg fast att du inte har tid just då, åka till posten lämna lådan 5min innan stängning och ändå få en utskällning för att en M3 skruv fattades. Jag har också upplevt mycket strul med posten. Paket som inte går iväg som de ska, kommer tillbaka eller något annat konstigt. Så mycket härjande tillkommer där tyvärr.

    Jag förstår alltså de som bara byter varor öga mot öga även om det som du säger är en smal sak att packa lådan egentligen.

    Cash i handen och prutning på plats har sin klara fördel och kanske till och med charm?
    Superhero

  6. #6


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg

    Jag har sålt och packat ett antal kärror, både stora och små, det tar kanske 20-30 minuter att packa,
    Om jag ska skicka en kärra som har en hel vinge och spv på 170 cm, fast monterad stabbe - var köper jag en kartong som är tillräckligt stor och stabil för att stå emot transportörens hårdhänta behandling? Som avsändare står jag risken för skador.

  7. #7

    Standard

    För mig är det för att det är så sabla dyrt skicka från Åland så priset måste prutas för mycket, men när jag ska köpa från er, ja då tusan kostar frakten ingenting. =) Det är väl därför det finns för mycket RC på Åland så ingen får nåt sålt mer här. Så om nån kommer till Åland... och har pengar med sig... och bil... så går det nog att göra affärer lite överallt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Befogad fråga, fattar inte heller varför man sätter ut en annons men skickas ej, blir en väldigt begränsad grupp som kan köpa då ju.



    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    En allmän fråga pga många annonser där säljaren skriver, "Skickas inte, avhämtning gäller"-typ.

    Varför?

    Om köparen betalar frakten, varför orkar man inte köpa en kartong och packa kärran.
    Slöhet, orkar inte packa?
    Avsaknad av bil för att köra till fraktfirma?
    Något annat?

    Jag har sålt och packat ett antal kärror, både stora och små, det tar kanske 20-30 minuter att packa,
    är det inte värt det för att sälja kärran snabbare/enklare och glädja en annan rc-flygare...?

    Vill minnas att det fanns en annan tråd i ämnet, men hittar den inte...

  9. #9

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag sålde en kärra igår med fast vinge, kan säga att lådan blivit ganska stor , det blev leverans med egen bil för det var bara 6 mil...
    Storleken och ömtåligheten är nog vanligaste skälet att inte skicka. Ny kärra i kartong är inga problem att skicka..

    /roffe
    Flyg fort och lågt

  10. #10

    Standard

    Orsaker kan väl vara:
    - "säljer om nån hämtar" ... dvs lathet eller bryr sig inte att sälja om det ska läggas ner tid på att skicka
    - tidbrist
    - frakt kan orsaka skada
    - svårt få stora paket till posten (alla har inte stor bil, eller ens bil)
    - vet ej hur skicka och så stoppar det där
    - vill inte skicka något före pengarna kommer på kontot
    - vissa grejer vill man kanske att rätt köpare ska få
    - vill träffa köparen för att det är lite old school över det hela och det däran med det dära internet och sånt moln-aktigt = hujuj...
    - inte värt pengarna att leta låda, packa, köra lång väg, ... alla har inte ett postkontor runt knuten
    - och säkert mycket mer...

    Själv tycker jag det skulle vara roligt träffa säljaren/köparen för det är ofta en person med samma intresse och sen spårar det ur. Hämtar man grejer hos nån så finns alltid risken att man köper nåt mer. ;-)

    Vill man verkligen verkligen bli av med nåt så brukar det nog gå att skicka vad som helst och gå ner på priset rejält.

    Allt jag köpt beg från Sverige har jag köpt via bilder och ibland bara info. Alltid vart nöjd med köpet. Det är också viktigt bjuda på sig lite om det uppstår problem, som det med bandkabeln. Det är så sällan det jäklas.

    Jag kollade nu hur man skickar från Åland... man matar in måtten och så får man en viss kilo-vikt av det, punkt. Över 30 kg = nej. Då blir det palltransport. Tex 100x40x30 = 30kg (fast det är ett EPP-flyg värt 600kr som väger 2 kg) och är OK max att skicka normalt. Kostar 39,20€. Köpa? Vill inte veta vad palltransport kostar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    ...Och så finns det forummedlemmar som ställer upp och hämtar grejerna hos säljaren, sköter betalningen, paketerar och skickar! Bara för att vara schysst!

    Tack Jocke! [emoji106] [emoji4]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vassego!

    Kan tilläggas att en monterad Funjet och 2 lipos tar typ 20 min att packa ner i en flyttkartong jag skar ner i passande storlek, öste ner lite bubbelplast o kartongförstärkningar runt fenorna o en j-la massa packtejp runt hela härligheten.

    Paketet blev ca 80x80x20cm, vägde 2.5 kg och kostade 225:- med Posten.
    Som vanligt visar posten.se´s Skicka-guiden helt fel!! Där får jag billigaste pris på 525:-!!
    Frågade om detta på min lokala postkontorsdisk på Hemköp, de dubbelkollade, men 225:- stämde...?!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Vassego!

    Kan tilläggas att en monterad Funjet och 2 lipos tar typ 20 min att packa ner i en flyttkartong jag skar ner i passande storlek, öste ner lite bubbelplast o kartongförstärkningar runt fenorna o en j-la massa packtejp runt hela härligheten.

    Paketet blev ca 80x80x20cm, vägde 2.5 kg och kostade 225:- med Posten.
    Som vanligt visar posten.se´s Skicka-guiden helt fel!! Där får jag billigaste pris på 525:-!!
    Frågade om detta på min lokala postkontorsdisk på Hemköp, de dubbelkollade, men 225:- stämde...?!!
    Jocke, det ÄR INTE som man inbillar sig när man träffar dig utan du ÄR verkligen en hyvens kille

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tack!
    Får väl skylla på mina föräldrar..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Standard

    Visst är det skönt att man kan skylla på dom, oavsett hur det går! [emoji6]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •