Reklam

 
Sidan 8 av 12 FörstaFörsta ... 3456789101112 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 224

Ämne: Idag flög jag...

  1. #141
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hur gick det! Bump

  2. #142

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag flög min Magnum Reloaded idag.

    Den vattenpöl som i somras fick tjänstgöra för sjöflyg blev idag perfekt isbana att träna start&landning på!

    Filmade lite. Gräslig kvalitet på skärmdumpen, men ändå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vlcsnap-2016-01-07-17h23m08s764.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	162,4 KB 
Id:	56452

    Det är ju en RET så jag fick öva lite på att använda skevspaken för mark-körning....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #143

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Idag flög jag i snön med flottörer. Igår flög jag på isen med hjul.

    Dagens flygning var dock svajig, det var mest för att prova loggning med höjdmätaren. Funkade perfekt.

    Landningen från den flygningen är med i slutet....

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #144

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla 'töt' liten skumvåffla!
    Uppskriven på önskelistan.....
    Retroholic!

  5. #145
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag flög min fms let13 idag i byig vind 5-8m/s och övade på DS och sista flygningen när jag skulle landa så kom en by och rollar kärran kraftigt, skulle bli en hjulning så slog till kraft och skulle lyckats komma upp igen om inte en plaststolpe var i vägen - krockade mitt på den så batteriet och kameran flög iväg genom framdelen av kärran, nosen böjde sig åt sidan. ..
    Inga problem dock, lödde om esc - 》》batteri och limmade tillbaka brottet med 3 grillpinnar genomförda genom brottet i flygkroppen, lite tejp över limfogen och det blev styvare än innan. , alla linjer var rätt sol tur var vi får se om proppvinkel ändrades mycket - denna skada är ju gjord och lagad en gång redan fällbar propp så det känns som man har lite mer marginal med vinkeln dessutom är det en seglare så motorn används 1/10 - del av tiden max.

    Läxan av detta? Om man landar mitt segelplan i kraftig vind skall man bära med sig lite kraft i form av fart så man inte vingtipp- stallar om en vindby kommer från lite fel håll.

    Accen är f ö förlorad, letade men kunde inte hitta den nånstans!! Den måste smält undan lite snö och gömt sig... skit också..iofs bara 2s1300 men den var av riktigt bra kvalitet ....grr

  6. #146
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg købte mig en Alula her i høst og har gået og ventet på at både fritid og lite vind skulle passe sammen. det gjorde det så i dag, men skyerne hang veldig lågt i dag. Dog det blev en tur på Kåseberga. for en gangs skyld var der for lidt vind på berget. Ja jeg fik nå prøvet den og den flyver lige så bra som alle siger. Virkelig en lækker lille sag. Den får sin egen plads i bilen. den kan man virkelig flyve små hang med.

  7. #147
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    jeg købte mig en Alula her i høst og har gået og ventet på at både fritid og lite vind skulle passe sammen. det gjorde det så i dag, men skyerne hang veldig lågt i dag. Dog det blev en tur på Kåseberga. for en gangs skyld var der for lidt vind på berget. Ja jeg fik nå prøvet den og den flyver lige så bra som alle siger. Virkelig en lækker lille sag. Den får sin egen plads i bilen. den kan man virkelig flyve små hang med.
    OK! vad roligt att du gillar den! Kommer ihåg att vi talade mycket o m alula då jag också är intresserad av att använda den som dlg och liten hangkärra, en fråga: alulan använder endast 2 servon? Med elevonmixing som en vinge? Den har ju en vertikal stabbe det skulle vara lätt att göra ett litet roder men tror du det skulle fungera då det skulle vara så nära CG att det kanske inte får så mycket auktoritet?

    Hur mycket betalade du för din alula och vilket tx/rx-system använder du?
    Mvh Gustaf

  8. #148
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag flög min fms let13 idag i byig vind 5-8m/s och övade på DS och sista flygningen när jag skulle landa så kom en by och rollar kärran kraftigt, skulle bli en hjulning så slog till kraft och skulle lyckats komma upp igen om inte en plaststolpe var i vägen - krockade mitt på den så batteriet och kameran flög iväg genom framdelen av kärran, nosen böjde sig åt sidan. ..
    Inga problem dock, lödde om esc - 》》batteri och limmade tillbaka brottet med 3 grillpinnar genomförda genom brottet i flygkroppen, lite tejp över limfogen och det blev styvare än innan. , alla linjer var rätt sol tur var vi får se om proppvinkel ändrades mycket - denna skada är ju gjord och lagad en gång redan fällbar propp så det känns som man har lite mer marginal med vinkeln dessutom är det en seglare så motorn används 1/10 - del av tiden max.

    Läxan av detta? Om man landar mitt segelplan i kraftig vind skall man bära med sig lite kraft i form av fart så man inte vingtipp- stallar om en vindby kommer från lite fel håll.

    Accen är f ö förlorad, letade men kunde inte hitta den nånstans!! Den måste smält undan lite snö och gömt sig... skit också..iofs bara 2s1300 men den var av riktigt bra kvalitet ....grr
    Jag glömde tydligen vantarna där också så jag var tillbaka och hittade accen! Laddade den och den fungerar bra, alla talar om att lipos är så känsliga och sköra så jag har kommit att betrakta dem som små ondsinta bomber som planerar att bränna ner huset el åtminstone planet men jag har ej haft något problem alls(förutom en 1s150mah som har för låg spänning; vägrar laddas) sedan jag började m hobbyn och nu igår låg ju 2s1300:an "tom" (en flygning på 12~min) i djupsnö i flera h medan det regnade underkylt regn och var i min genomblöta ficka 1h efter det.
    Den hade smält ner sig till marknivå så jag hittade den efter lite grävning, ska ladda upp videon m kraschen!
    När man ska landa ska man landa och inget annat: jag tvekade för jag gillade inte inflygningen eller farten och avbröt landning för sent; bedöm själva!

    Ps. I videon får jagen del lyft; en del från DS:teknik men jag upplevde hangeffekt när jag låg över en trädlinje som syns i videon, unedited tyvärr men man kan spola till kraschen om man vill. ?.ds

    https://youtu.be/mA51nmiJrnU

    Kritisera gärna konstruktivt om ni har tid jsg vill ju bli bättre på detta!

  9. #149
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg ved ikke om ror ville være nogen ide i det hele taget. Den styre perfekt med eleron og et ror kunne sikkert lages enkelt ved at dele halen i 2 og sætte in nogle hængsler. Der må da tilføres en ekstra servo. Der er ikke mye plads til at gøre mods på.

    Jeg bruger en orange modtager og spektrum dx9. jeg bruger en regulator for indeflyvning og 2 små lipo på 260 mah. for at få cg ret har jeg 20g med bly i næsen. skulle hellere have hat lidt større batterier.

    jeg købte den her http://www.rcteknik.se/Katalog?ccp=2129&pcp=10103

    jeg købte den her og med de 2 servoer som jeg fiki med blev det ca 1100. Jeg havde længe været på utkik etter like nøjaktig denne så prisen var ikke så nøje, og nu når jeg ser hvordan den flyr så er det i og for sig også lige meget.

    Som dlg er det ikke særlig egnet synes jeg. den er en kombination av for let og for kort . Du får ikke noget sving.

  10. #150

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag glömde tydligen vantarna där också så jag var tillbaka och hittade accen! Laddade den och den fungerar bra, alla talar om att lipos är så känsliga och sköra så jag har kommit att betrakta dem som små ondsinta bomber som planerar att bränna ner huset el åtminstone planet men jag har ej haft något problem alls(förutom en 1s150mah som har för låg spänning; vägrar laddas) sedan jag började m hobbyn och nu igår låg ju 2s1300:an "tom" (en flygning på 12~min) i djupsnö i flera h medan det regnade underkylt regn och var i min genomblöta ficka 1h efter det.
    Den hade smält ner sig till marknivå så jag hittade den efter lite grävning, ska ladda upp videon m kraschen!
    När man ska landa ska man landa och inget annat: jag tvekade för jag gillade inte inflygningen eller farten och avbröt landning för sent; bedöm själva!

    Ps. I videon får jagen del lyft; en del från DS:teknik men jag upplevde hangeffekt när jag låg över en trädlinje som syns i videon, unedited tyvärr men man kan spola till kraschen om man vill. ?.ds

    https://youtu.be/mA51nmiJrnU

    Kritisera gärna konstruktivt om ni har tid jsg vill ju bli bättre på detta!

    Jag tycker det nästan är omöjligt att se på en film från planet hur du flyger det. Man får nog ha väldigt mycket FPV-erfarenhet för att få ut något av en sådan film. Kraschen ser ut som du flyger in för högt, iaf om du hade tänkt landa i den riktningen du har där man ser dig och sedan vänder för snävt och möjligen även med vinden men det är också svårt då man inte riktigt vet var du tänkt landa eller vilket håll det blåser åt. Tejpa fast kameran på en keps och filma från marken - funkar utmärkt efter lite justerande av vinkel.

    Det finns väldigt bra filmer på fullskala bushpilots där de övar landningar och även planerar "point of no return" mm. Jag slarvar själv en hel del med allt från landningsvarv till landningsplats men en väl planerad inflygning är alltid bra, det är lätt att det bara blir vad det blir.

    Här i videon tränar jag start och landning, med start mot vinden, vänster och högervarv och sen landning på rätt punkt mot vinden, jag har massor av video på varv men det blir rätt tråkigt att titta på i längden.
    https://www.youtube.com/watch?v=BJPIRELTkbs
    I nån gammal video håller Martin Müller (RC-äss från Tyskland) som konstruerat Magnum på med att landa på taket på en VW Caravelle inomhus... Det är ett plan som är snällt mot piloten.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #151
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag tycker det nästan är omöjligt att se på en film från planet hur du flyger det. Man får nog ha väldigt mycket FPV-erfarenhet för att få ut något av en sådan film. Kraschen ser ut som du flyger in för högt, iaf om du hade tänkt landa i den riktningen du har där man ser dig och sedan vänder för snävt och möjligen även med vinden men det är också svårt då man inte riktigt vet var du tänkt landa eller vilket håll det blåser åt. Tejpa fast kameran på en keps och filma från marken - funkar utmärkt efter lite justerande av vinkel.

    Det finns väldigt bra filmer på fullskala bushpilots där de övar landningar och även planerar "point of no return" mm. Jag slarvar själv en hel del med allt från landningsvarv till landningsplats men en väl planerad inflygning är alltid bra, det är lätt att det bara blir vad det blir.

    Här i videon tränar jag start och landning, med start mot vinden, vänster och högervarv och sen landning på rätt punkt mot vinden, jag har massor av video på varv men det blir rätt tråkigt att titta på i längden.
    https://www.youtube.com/watch?v=BJPIRELTkbs
    I nån gammal video håller Martin Müller (RC-äss från Tyskland) som konstruerat Magnum på med att landa på taket på en VW Caravelle inomhus... Det är ett plan som är snällt mot piloten.
    Tack föf tipsen vinden ändrade riktning pga ett dike t h om där jag landar , blåste upp höger vinge och försökte ge kraft och vända för att ej hjula men en stolpe var i vägen. ? Och marken .
    Mina landningar bruksr vara mycket bättre men här var det turbulent och jag hade satt land-mixen på för mig "fel" knapp, den är nu tillbaka på återfjädrande switch istället för tvåläges !
    Tack för tipset har fäst kardborre på en keps; vvideo kommer!

  12. #152
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tack föf tipsen vinden ändrade riktning pga ett dike t h om där jag landar , blåste upp höger vinge och försökte ge kraft och vända för att ej hjula men en stolpe var i vägen. ? Och marken .
    Mina landningar bruksr vara mycket bättre men här var det turbulent och jag hade satt land-mixen på för mig "fel" knapp, den är nu tillbaka på återfjädrande switch istället för tvåläges !
    Tack för tipset har fäst kardborre på en keps; vvideo kommer!
    Hej Hej hallå!!!

    Nu har jag upptäckt och löst ett problem med min let13 och tänkte dela med mig av det!

    Skeven rörde sig inte lika högt, skilde en 2cm nästan vid full aktivering och jag upptäckte att jag ej centrerat servona mekaniskt utan fuskat med det genom subtrim , fixade detta och fick ett mycket stabilare skepp, detta märktes mest när jag skickade upp mycket spoilerons då ville den ju givetvis banka.!!! Detta är.nu löst och den flyger som en dröm nu. .

    (Let13 var min första kärra - visste nada om modellflyg när jag satte ihop den)
    Mvh Gustaf

  13. #153

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Magnum på snö! För sjöflyg fungerar lika bra för snöflyg. Vatten som vatten, liksom.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0058.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	145,7 KB 
Id:	56600
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #154

    Standard

    Idag flög jag DJI F550 med elektriskt uppfällbart, TBS Discovery med GoPro, TBS Caipirinha 3S med GoPro, Bormatec Ninox premiär och ZMR250 med Mobius men EasyStar II med nedåtriktad gimbalkamera blev grounded, den va för framtung. :-) Bra flygardag!

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #155

    Standard



    Låg fart med för stora utslag är nog orsaken till rodeon där i början.
    Nästa start tog jag ner utslagen och lyfte med högre fart vilket fungerade mycket bättre.
    Lite snopet blev det dock för mig när jag premiärade Skipper XL
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  16. #156

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den starten var giftig!
    Hade platsat på vilken "Let's Dance"-tillställning som helst.
    Men sen gick den ju perfekt.
    Retroholic!

  17. #157

    Standard

    Hej tyckte du din var framtung ? Min var väldigt tung i nosen fast cg en låg där den skulle enligt instruktionerna.

  18. #158

    Standard

    Nej snarare var den kanske lite baktung med cg två cent längre bak.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  19. #159
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg


    Låg fart med för stora utslag är nog orsaken till rodeon där i början.
    Nästa start tog jag ner utslagen och lyfte med högre fart vilket fungerade mycket bättre.
    Lite snopet blev det dock för mig när jag premiärade Skipper XL
    Har en vän med en rätt ny skipperxl, han hade på nån rejäl motor från turnigy och 70A esc tror jag, körde trebladspropp på 4s ocg den var ett riktigt fartmonster! Flög som en pil genom luften men han hade rätt taskiga lågfartstendenser ev för fpvgrejerna och hans fc väger ner skippern en del men jag tror ej det är hela problemet.

    Vi startar från gräs och han var tvungen at komma upp REJÄLT i fart för att lyfta och då är det ingen återvändo, lyfte han inte vilket skedde ett par ggr åkte han in i buschen fort nog för att skada kärran.

    När han köpte den var den med varje gång och han verkade vääldigt glad i 4s-setupen och flög hårt med den och efter ett tag började den bete sig märkligt i luften, rollade utan input och med stabilisering av/på, på marken kunde jag konstatera att hela pylonen med höjdroder och motor hade vridits offset eller vad jag skall skriva, kändes som foamet hade givit efter och warpat en del, han förstärkte detta men han tar aldrig med skippern längre, den blev inte som förr tror jag.

    Jag var sugen på denna också men efter hans erfarenheter släppte det suget, om jag hade en idag skulle jag genast förstärka pylonen -rejält, kosta i vikt och cg vad det vill!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #160

    Standard

    I dag flög jag Edge profil 3D och i morgon flyger jag inte den.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •