Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp med att kroka ner ett flygplan från 15m hög björk i Trollhättan. Multirotor?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard Hjälp med att kroka ner ett flygplan från 15m hög björk i Trollhättan. Multirotor?

    Hej

    Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att försöka att kroka i ett foam-hembygge som sitter i en 15m hög björk?

    15 sek in i premiärturen missbedömde jag avståndet, och då satt planet där =(

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tips 1: Tre stycken biltema 6-meters metspö som tejpas ihop med vävtejp borde kanske kunna gå.
    Tips 2: Har du kontakt med brandmyndigheterna brukar de inte ha något emot att hjälpa till.
    Tips 3: Annars sista möjligheten är första vinterstormen när höstlöven faller. Jag hade ett plan som satt 93 dagar i en kastanj. Efteråt var batteriet dött och vingen fick en spricka som behövde lagas. All elektronik fungerade. Planet är en Tempo 3D.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02688.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	95,4 KB 
Id:	47087
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Höststormarna är väl det jag väntar på i värsta fall =) Det är inget dyrt plan, så så farligt är det inte, billiga 9-gramsservon och liten motor. Mest frustrerande att ett plan man har byggt på den lilla tid man har över som småbarnsförälder fastnar direkt :-)

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Sten i tunt snöre, slunga upp stenen, hissa upp tjockare snöre, dra hårt (egen erfarenhet...)

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Motorsåg funkar alltid!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Ha, precis samma grej råkade en kille ut för i klubben. En Cessna som parkerade i en trädtopp. Kompisen tog sin hexa och hovrade en meter ovanför och försökte blåsa ner den utan resultat. Ett par dagar senare hade han monterat en lina och krok med ett servo för nödsläpp under hexan.
    Stor var besvikelsen när han åkte till fältet och någon hade lyckats peta ner planet på något sätt. Han ägnade en stund åt att muttrande träna på att fiska upp en sophink i kroken i stället. Det var inte så lätt som man kunde tro faktiskt, men till slut gick det.

  7. #7
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Skönt att höra att man inte är ensam. Gjorde samma sak för några veckor sen. Men jag har ett
    hemligt vapen. En modig storebror som klätrrade upp minst 10 meter o stötte ner planet.

    Två små hål i vingen och ett par lossade gångjärn. Allt funkade elektronik väg.

    Så jag tackar min bror igen för jag tror han kommer läsa detta.
    Annars har jag inga tips att ge trådskaparen till ditt problem.

    Har du inga syskon som gillar att klättra träd??

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  8. #8

    Standard

    Fiskespö med en 5" spik har räddat mig många ggr

  9. #9

    Standard

    Kanske inte exakt 15m, men om man räknar med att man själv håller upp den 1-2m över backen så blir det 11-12m.. Förlänga med något i toppen?

    http://www.carbix.se/product.html/gl...category_id=34
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Nu började det faktiskt att blåsa lite, och den ramlade ner =) Lite tur ska man ha...

    T.o.m. batteriet klarade sig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •