Denna trådfråga är en följdfråga till tråden Trottlespaken - Dagens dummaste fråga.
Allteftersom jag och min son får fler modeller av enklare men lärorik art till lands och sjöss stöter vi på att dessa inte har sändare 2,4GHz varför sändarsignalerna kolliderar med varandra inom det frekvensband dessa enklare jobbar - ofta 27MHz-bandet. De andra banden stöter vi också på stundtals. T.ex. igår en ny trevlig men enklare båt stannar när vi "drog på" med den gamla båten.

Jag vill därför skaffa en inte alltför dyr sändare (dvs. max. runt en tusing med en mottagare) med 2,4GHZ till min son som kan användas till ett antal modeller (min. 5st). Sedan får man givetvis köpa en mottagare till resp. enhet, båtar och bilar, så mottagarkostnaden är också en faktor i totalkostnaden. Vad sändaren skall klara är fart, fram o back (=trottle, Mode2), styrning, på/av av några enkla funktioner, belysn., icke-rörlig vattenkanon och motsvarande. Enkelhet i hanteringen av på/av funktioner är givetvis ett stort plus. Kan man programmera till återfjädrande trottel så kan det vara ett plus. Bra manualer är givetvis ett plus - gärna på svenska.

Jag har tittat runt hos några RC-butiker på nätet och det finns många.
HAB: Cadet 4ch FHSS (499:-), Hitec Optic 5ch (ch?) (727:-)
AutoPertner: Hitec Optic 5 5ch (ch?)
ReservdelsRC, Gbg.: Spektrum DX5E 5channel Sport radio M2 (750:- exkl. mott.). Vad är skillnaden till en "full range" DX5e
HobbyEquipment: Axion AX-4CT 4ch FHSS (585:-), Futaba 4YF 4ch FHSS (845:-), Spectrum 5e (995:-).
MBS RC-Modeller har Axion och Futaba sändarna.
RC-Flight: WFLY VFT07 7ch (995:-) och Hitec.
Hobbyborgen: Graupner MX10 HoTT och MZ10 (båda strax öcer 1.000:-)
AirMedia: Futaba (och Taranis)
RC-Hobby: Futaba.
Eller finns det andra att rekommendera, liksom bra rc-butiker.

En introduktion för barn och ungdom i rc-hobbyn är att ha bra styrfunktioner men enklare modeller. Resten kommer automatiskt senare när intresset växer bl.a. att förbättra enklare modellers möjligheter. Radion är då en viktig bas i en intresseuppbyggnad för rc-hobbyn.
Jag emotser tacksamt förslag, råd och synpunkter.
Björn