Reklam

 
Sidan 6 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 155

Ämne: Vinterprojekt!

  1. #101
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Självklart är det olika smälttemperatur på olika plaster. Jag utgick bara ifrån den amerikanska videon, här snackar han om 170 grader (0:40 in i videon). Jag antar att det är Fahrenheit. Det skulle då motsvara ca 77 grader Celcius.

    Sen är det ju skumt att plasten blir mjölkvit...

    Jag ska prova med en annan plast istället.
    Retroholic!

  2. #102
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag brukar ha ugnstemperaturen på ca 160 grader och när plasten uppför sig som en aladob/gelé så är det lämpligt att forma.

    Har också varit med om att plasten blir vit när man värmer den, kommer inte ihåg vad det var för plast men gissar att det är nåt åt acryl hållet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #103
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tredje gången gillt??
    Nääe.....

    Ny plast, lite tjockare, en täckskiva från en IKEA "Saxnäs" tavelram http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...ry=saxn%C3%A4s

    samma procedur som igår...
    åsså sprack plasthel***et!


    Nåja, metoden verkar fungera, det är byggkväll i morron oxå...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141210_203328.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	49342
    Retroholic!

  4. #104

    Standard

    Jag har inte pysslat med sånt där, men det ser ut att vara en väldigt hög plugg som kanske behöver mer plast? Alltså inte nödvändigtvis tjockare, men att ursprungsplastbiten skulle vara större tillsammans med större ram. Temperaturen är garanterat viktig också skulle jag tro.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #105
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har inte pysslat med sånt där, men det ser ut att vara en väldigt hög plugg som kanske behöver mer plast? Alltså inte nödvändigtvis tjockare, men att ursprungsplastbiten skulle vara större tillsammans med större ram. Temperaturen är garanterat viktig också skulle jag tro.
    Nja det fungerar inte riktigt så, om man ökar ytan på plasten och inte har en avmaskningsram runt formen så kommer det att bli veck lite här och där och speciellt i hörnen.
    Då är det bättre att ha lite tjockare plast och en avmaskningram som följer formen runt om med avstånd på..... låt säga 100mm utanför runt formen.
    Det vill säga att i hörnen på ramen får det inte vara större mått till hörnet på formen, utan det skall vara samma avstånd runt om formen.
    Det innebär att det bör vara en radie i hörnen på avmaskningsramen som är anpassad så att det är lika avstånd hela vägen runt formen.
    Avmaskningsramen bör vara avrundad i kanten så att plasten har möjlighet att glida över kanten.

    Thomas, det var det felet jag också gjorde när plasten blev vit och hård. Dvs. plasten till tavelram.
    Och Du...amerikanaren var rätt ute när han skrev 170 grader och skall vara Celsius.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #106
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Största problemet här är plasttypen, du har förmodligen PET A plast eller liknande för den beter sig precis sådär, den blir vit hård och spröd om man värmer den lite för mycket och den blir aldrig lika elastisk som PET G plasten blir.
    PET G blir som ett tuggummi som man kan dra ut nästan hur långt som helst, och värmer man den för mycket så blir den flytande istället för vit och hård, Så skaffa rätt plast så kommer det att gå hur bra som helst.
    Mvh Magnus

  7. #107
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Största problemet här är plasttypen, du har förmodligen PET A plast eller liknande för den beter sig precis sådär, den blir vit hård och spröd om man värmer den lite för mycket och den blir aldrig lika elastisk som PET G plasten blir.
    PET G blir som ett tuggummi som man kan dra ut nästan hur långt som helst, och värmer man den för mycket så blir den flytande istället för vit och hård, Så skaffa rätt plast så kommer det att gå hur bra som helst.
    Mvh Magnus
    Håller med om att PET G är lätt att vacuumforma, har själv gjort det vid många tillfällen, nackdelen med PET G är att det är besvärligt att limma. Har dock inte provat med canopy-lim, det kanske går.

    Materialet finns att köpa här. http://oesco.webcore.se/page/424/431/838
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #108
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Säljer dom direkt till privatpersoner?

  9. #109
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja,jag har inte haft några problem, visserligen några år sedan jag handlade där.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #110
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja! om du hämtar på plats och betalar i kontanter.
    Jag frågade på 1,5mm petg.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #111
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag försökte skicka mail till Oesco, men det studsar bara tillbaka.
    Är dom inaktiva??
    Retroholic!

  12. #112
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag använde kontaktsidan på deras hemsida! en kille där ringde upp efter ett par timmar.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  13. #113

    Standard

    Här har jag handlat ifrån när jag skulle försöka mig mig på kaross bygge... http://www.stocksundet.se/

  14. #114
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det framgår inte om det är PET-A eller PET-G.

    Har en känsla av att PET-G inte går att brytkapa, det dom säljer är förmodligen PET-A.
    PET-G går dessutom att knäcka i en knäckmaskin/kantknäck utan att knäcken/böjen blir vit eller spricker.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #115
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Då jag köpte av dom kom jag överens med säljaren per telefon att det fick rulla ihop skivan så att den blev så liten som möjligt.

    Borde gå att få betala i förskott.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #116
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    238
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Thomas!
    Jag måste förtydliga mig och bidra med vad jag minns från mitt dragande av huvar för 4 år sen.
    Liksom Lasse LIP tror jag att det största problemet är plasttypen. Min bild i inlägg 92 visar en skiva av Vivak PET-G i ramen. Jag har senare använt Quinn PET-G och det har också fungerat bra. Båda var 1 mm tjocka för en huv ungefär lika stor som din. Det behövs en viss tjocklek eftersom plasten blir tunnare när den dras ned vid sidan av pluggen.

    Amerikanen Merlyn Graves gör rätt. Först värmer han plasten vid 100°C för att bli av med fukt som kan ge ångblåsor i plasten. Det gjorde inte jag men jag hade förvarat plasten torrt i c:a 40-50% RH. Sen värmde han till 170 °C och fick hjälp av kökschefen för att snabbt föra ned ramen lodrätt över pluggen. Merlyns plugg är lika skarp upptill i bakkanten som din plugg och det tycks fungera. Jag har rundat av min bakkant för att plasten skall glida ned över bakre gaveln utan att brista. Vet inte om det är nödvändigt...
    Viktigt är dock att det är nystädat i köket samt att du torkar av pluggen och plasten med en mjuk trasa som suger åt sig damm. Dammkorn syns otroligt väl som mikro-vårtor på den färdiga huven.

    För att hitta rätt plast i Skåne googlade jag på "pet-g malmö". Fick bra svar både från Vinkplast och från NP Group. Om de inte vill sälja till privatpersoner så kan man gå till en plasttilverkare som använder deras PET-G produkter. Så gjorde jag och när plastfirman frågade vad jag skulle ha plasten till, svarade jag modellplan. Då fick jag en skiva gratis...att rulla ihop en 1 mm skiva är inte att tänka på.

    Hoppas att det går bättre snart,
    Lars
    Bifogade filer Bifogade filer

  17. #117
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ett antal försök senare (jag har tappat räkningen!) så får det bli en huv med raka kanter istället.
    Monsieur Charles har ingenting att säga till om i detta fallet...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141226_155625[1].jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	94,3 KB 
Id:	49597

    Felen jag har gjort tidigare är nog att det varit fel plast, fel temperatur, för hög plugg, för vassa kanter mm.
    Men 'draglådan' funkade perfekt ihop med dammsugaren.
    Retroholic!

  18. #118
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    473
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nä, piloterna ska hållas kort, rätt så.
    Det där ser ju ut som det var tänkt så, snyggt!

  19. #119
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    238
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det blev ju fint ändå! Huven runt den fina piloten sitter som att det var så det var tänkt.

    Egentligen borde man oftare göra så här i stället för att lägga ned massor av jobb på en plugg med perfekt yta.

    Vad skall du göra med draglådan nu då? Jag sitter själv med en draglåda och en fin plugg som bara passar till en modell, Seabee i skala 1:7. Tidigare hade jag gjort två andra pluggar som inte blev så bra. Numera bygger jag gärna modeller till vilka jag kan köpa färdig kabinhuv och motorkåpa.

    Lars

  20. #120
    karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    348
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    det ble sku da fint det.
    Men ser det har taget på dig med alt det plastik trækking. Du er blevet grå i toppen og har fået bart.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •