Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Val av motor 3D profil foamie + allmän fråga om motorer

  1. #1

    Standard Val av motor 3D profil foamie + allmän fråga om motorer

    lHej.
    Har en Sbach 342 profil epp på 900mm spännvidd och ca 500g. Med den följde en AS2212 1250kv på 190W men den känns lite tam och jag har kollat runt på lite motorer.

    Har ett Hobywing esc på 30A, 40A burst så tänkte nåt på drygt 300W på 3S.

    Kollade på Hobbykings SK3 serie men där fick man gå upp till 2836 1040kv för att hitta den effekten (335W) och den väger 80g mot originalets 49g och planet har redan ganska hög vinglast.

    Kollade på RCFlight och där rekommenderade de till en liknande modell EMax GT 2218/09 1100kv, 312W och 78 g. (En SK3 2122 1570kv, den mest liknande SK3 motorn ger bara 51W men väger bara 25g)

    Hur kommer det sig att SK3an motorerna är på så låg effekt om man jämför rotorstorlek men kollar man på vikt så är det likvärdigt?

    Vad är det som bestämmer effekten på motorerna?

    Vilken av +300W motorerna skulle ni rekommendera, har ni tips på lättare 300W motor?

    //Erik
    Senast redigerat av erolwi den 2014-10-20 klockan 17:56.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag kör denna på en EPP MX2 995mm och hovrar fint med en 10x6 prop och 1300mAh 40/90C LiPo

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    300+W känns totalt overkill på en 3D profilkärra, så länge du kan hovra på 50-75% throttle med fräsht batteri så är det helt OK. Banta hellre vikt för att komma dit än biffa på motorn.

    Blir ditt batteri varmt när du kör? I så fall kanske ett vassare batteri gör mer nytta.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Tack för svar, den motorn är ju på ca 250W så inte långt ifrån EMax motorn och ca samma vikt. Dock out of stock så kanske en Emax med lite mimdre kräm och vikt.

    Har ett nano tech 45-90C acc så det räcker ju med lite marginal.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En EPP/3D-kärra med "bara" 900 mm spv borde inte behöva väga såpass mycket som 500 g tycker jag. Motsvarande kärror (inomhus) med 800 mm spv brukar väga runt 150--190 g. Håller helt med Fluf - håll alltså nere vikten för du behöver inga raketprestanda på den typen av kärra.
    Och "Har ett nano tech 45-90C acc så det räcker ju med lite marginal" säger ju inte mycket så länge man inte vet ackens kapacitet. Och tänk på att dessa ackar generellt är rätt kraftigt överspecade.
    Roger

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har en Tempo 3D som har 1000mm spännvidd, och väger AUW 640 gram. Då har jag 1000mAh nanotec "45C" - som i verkligheten har 16C-18C och Rhino 1050mAh "40C" som i verkligheten har 20C. Batterierna är lite för tunga, men min Nanotech 850mAh är lite för tjocka för att passa. Motor på 85 gram som tål 25A (40A i burst).
    fredrik

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min personliga uppfattning är att om dessa relativt "platt-vingade" kärror med likaså platt kropp börjar bli lite småtunga så är dom inte alls lika roliga att flyga som de lättare "inomhus-kärrorna" med typ 800 mm i spv. Dessa kärror har ju inget "flyt" utan mer eller mindre tvärstannar om man drar av lite motor så jag är inte längre så förtjust i maskintypen. Inomhus fungerar de lättare varianterna bra men utomhus när det alltid blåser mer eller mindre - nja... Där finns det avsevärt trevligare kärror att flyga. Men som vanligt gäller ju att bygga så lätt som möjligt för tunga kärror är väldigt sällan roliga kärror.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hej. Tack för alla svar.

    Ja, batteriet är ett 1300mah 3s så det är även det gansk tungt men skillnaden mot ett 1000 mah var inte då stort så jag valde det större men kanske tänkte fel och borde gått på lätt på allt.

    Ja, någon vidare glid är det ju inte i den. Köpte först en Skymaster bushplane, riktigt läckert plan med stora hjul och skönt glid som omväxling till helikoptern och för att ha något enkelt att flyga med när jag väntar på reservdelar efter krash som händer då och då.

    Skymastern singlade dock ner från luften under första flygpasset med fel på ett skevroder och insåg snabbbt art balsa är läckert men inget för mig och slog till på ett lättlagat plan för övning och Sbach en hade fått bra kritik så slog till men den känns som sagt lite slö. Annars nöjd, redan provat laga den lite men känns som ett bra första övningsplan och helt annan könsla med flyg än med helikopter där svetten rinner i nacken när man flyger inverterat och med planet flög jag både knife edge och inverterat utan en svettning på första accet.

    Ska väga pöanet för att se exakt och se sen om jag hittar sätt att lätta eller lite mer ös. Nyfiken såklart på vad det finns för annat som är bättre att byta till efter denna. Gillar den där Extra 330SC epp från VA mpdels. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2643 accarna från 450 heöikopter passar med.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Var flyger du ? Vid ett RC-fält med bra underlag så att du kan starta och landa från marken eller flyger du "vid åkern hemmavid" ? Med bra fält så ökar ju möjligheterna att hitta ett kul plan.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Flyger på ojämna fotbollsplaner och gräsmattor på landet så stora hjul eller handstart som gäller. Beställt 60 mm ultralätta hjul til Sbachen.

  10. #10

    Standard

    Ska kanske göra tvärt om. Köra vidare på setupen, kommer ju krasha mer ochden lär ju inte gå att laga för alltid och då flytta över prylarna till en lättare typ 1m epp från RC Factory som verkar vara ca 20% lättare och samtidigt större vingspann.
    Senast redigerat av erolwi den 2014-08-21 klockan 11:29.

  11. #11

    Standard

    Tog ett tag men nu är nytt plan på g. Blev en RC Factory Crack Yak Big, grön och gul.

    Tömmer Sbachen på grjer och stoppar in i Yaken. Vägt dem och motorn är på 54g med x fästet och kablar, 5 g mottagare och så har jag köpt ett lättare ESC, 20g. Så dessa är ok enligt rekommenderad spec. Accarna är dock lite tunga på 115g, ska testa först om de passar och hur CG ligger. Annars blir det att beställa 800mah som verkar ligga runt 70g.

    Vägde hela sbachen och den vägde 600g med acc. Yakens större vingarea och vikt på kanske 450g ger nästan halva vinglasten. Ska bli kul att se hur den flyger, Sbachen var inte någon höjdare.

  12. #12

    Standard

    En snabb fråga till. Hittade en bra tråd på RCGroups, sett att de kör 10x4.7 till 1000kv. Min motor har 1250kv, ska jag gå ner i diameter eller i stigning? Till vad isåfall?

    Sen sett att accarna nog blir lite tunga då de märker stor skillnad på 70 och 100g accar så det blir nog ett par nya.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du måste mäta strömförbrukningen - det går tyvärr inte att gissa för det finns alldeles för många variabler som kan påverka. Och lite lätt överbelastning vid max pådrag brukar fungera på denna typ av kärra för det är ju inte speciellt ofta som du behöver fullt skaft på motorn.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Var i shoppingtagen och beställde lite nya accar ändå, gens ace 800mah 70 g. Sen insåg jag att det enda som saknas är en motor, sen kan jag ha båda i luften så det blev en 45g, 980kv motor och 10x4,7 propellrar.
    Många paket på ingång nu! Alltid kul.

    Nu blev det ju en ganska lätt setup så jag borde hamna en bit under 400g, blir nog lätt och fint.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •