Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Tips på EDF läsning?

  1. #61

    Standard

    Nope, har inte hänt något på mitt arbetsbord..

    Men vilken setup sitter det i planet Jorgen?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #62
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Jorgen,
    Vilken drivlina använder du? I min ex-Viper satt en wemotec/HET 2W18 på 1,33kg. På 3300mAh 4SLipo flög den 6-7 min vid blandat gaspådrag. Stigförmåga och acceleration var imponerande.

    Mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  3. #63
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Har något nytt hänt här?

    Jag tror att jag behöver uppdatera lite, jag köpte just en begagnad Tomahawk Viper som är så gruvligt slö att jag tror att de vänt fläkten åt fel håll! Efter start så behövde jag accelerera 100 meter i planflykt innan jag ens kunde tänka på att stiga. Efter 3:30 så var 33004S accen helt urladdad och jag fick glida in för landning.

    En mycket ovetenskaplig test stående på en digital personvåg med planet i handen riktat rakt ner gav ca 0.5-0.7kg dragkraft. Jag skall försöka fixa lite prylar för att mäta ordentligt under veckan.

    Jörgen
    3300 acke tömt på 3minuter ger ju 20C, vilket i sin tur är 66A 66*4S blir ju typ 1000watt. Så någonting är tokfel, frågan är bara vad.

    Jag hjälper en kompis uppgradera en Taft Viperjet, vi byter till en 8S setup på typ 3.5kW. Vid provflygning var den jätteslö så jag bad honom att genast dra av och landa vilket han gjorde, det var i detta fallet glapp mellan motor och reglage.

    Det är farligt när man matar in säg dina 1000watt och bara får ut 4-500 av dem, då blir det varmt någon stans!
    Superhero

  4. #64

    Standard

    Det är lite spännande när man provflyger en modell för första gången, ända tills batteriet tog slut innan fyra minuter så trodde jag bara att det var "proppat" för lågt. Nu när jag laddade accen så visade det sig att det gick i 3626mA, jag börjar förstå varför just den här "4S3300" accen har nämnts som ett bra alternativ för multirotor. Det verkar alltså som om genomsnittsströmmen var mer än 60A under flygningen.

    Nu har jag inte mätt spänningen på just den accen under last men med den andra likadana accen så sjunk spänningen från 16.6 till 14.1 vid en snabb fullgasbelastning.

    Prylarna som skulle vara monterade enligt annonsen var en Cyclone power fläkt med en tiger 3400kv motor. Allt var dock omärkt när jag tog isär det, kanske någon kan identifiera prylarna. Jag tycker att det ser ut som en liten 450 helikoptermotor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SNAK0003.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	48002Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0837.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	48003Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0842.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	48004Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0836.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	48005

    Det var väldigt blockerat vid inloppet, det såg bättre ut på andra sidan. Ungefär hälvten så mycket saker i vägen. Givetvis katastrofalt dåligt men jag tycker att det borde gå åt mindre ström om fläkten inte får till sig luften, det kanske är fel?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SNAK0003.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	48002

    Jörgen

  5. #65

    Standard

    Ungefär två minuter in i flygningen lät jag planet accelerera i planflykt i ungefär 100 meter och steg sedan rakt upp tills planet stannade och föll neråt igen. Med reservation för tveksam avståndsbedömning så vill jag påstå att det stannade långt innan 100 meters höjd och föll bakåt tills det kantrade över i en dykning.

    Jörgen

  6. #66
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Min favoritsetup är ju Mega på 3000kv och 3S = 48A, 4S och 3400kv kan mycket väl bli 66A. Inget konstigt i det. Där emot måste setupen vara effektiv. Läser du tråden så tror jag du hittar info om att luftkanalerna är VIKTIGARE att hålla rena än utsidan av kärran.

    Sem måste du lära dig använda kraften på ska vi kalla det ett förnuftigt sätt. Att mata på fullt på vägen ner ger inte mer fart och man kan lika gärna glida ner och gasa en liten stöt när det behövs.

    Här provflyger jag en Taft Viperjet 6S versionen, vi körde om jag minns rätt ur strax under 3000mAh på denna flygningen, mitt överslag just då var att 5min var lagomt på timern för 5000mAh acken. Jag trimmar in modellen och börjar "flyga" vid ca 1:00, notera hur och när jag gasar på och försök bedöma om flygningen i sig blir mesig eller ej.

    Superhero

  7. #67

    Standard

    Mycket inspirerande flygning Henke! Jag har också tittat runt på några som har ruggig fart i sina Tomahawk Vipers med setups som drar ungefär som min så nu är jag lite taggad.

    Det får bli en ordentlig städning i kanalerna och sedan lite mätning av dragkraft och förbrukning innan jag tar beslut om eventuella uppgraderingar.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •