Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Tips på EDF läsning?

  1. #1

    Standard Tips på EDF läsning?

    Har för ett tag sedan införskaffat en Tomhawk-design Edf Viper Jet och sitter nu som bäst o klurar på en lämplig setup.
    Har fått bra tips om olika setup's som kan vara lämpliga för planet, men skulle vilja läsa in mig mer på ämnet för att lära mig så mycket som möjligt. Har plöjt en hel del trådar på forum, men där kan förkunskapsnivån variera lika mycket som antalet som skriver.
    Letar efter någon sida, typ "Edf for dummies".

    Några tips?

    (Egentligen vill jag bara beställa något och börja flyga, men föööörsööker vara lite seriös! [emoji13])
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2

    Standard

    Hittade en bra början här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ducted_fan
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #3
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    En lätt och mycket kraftfull uppsättning hittar du här:http://www.wemotec.com/en/ och själv har jag med stor succès användt den här: http://shop.wemotec.com/index.php?a=159&lang=eng

    Mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #4

    Standard

    Tack!

    Jodå, har hunnit kollat Wemotec´s setuper också och har några andra tips på lager, men det är när jag försöker jämföra de olika drivlinorna som jag känner att jag ligger ett antal ljusår efter. Luftflöden, motorer o KV, A, fläktar, antal blad etc. etc. Blev lite som att börja om från början, så att säga! Iofs. mycket som följer med från proppflyget, men med nya infallsvinklar och hänsyn.
    Vill väl hjälpligt försöka kunna räkna ut ekvationen själv, även om svaret står i facit.


    Men det är ju en hobby så det är ju ganska roligt att lära sig..... om man nu får flyga lite ibland, också!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-19 klockan 22:39.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #5

    Standard

    Jag kör med wemotec mini pro och tenshock 3880kv. Har haft min uppe i 188km/h och 88A via omboard telemetri.

  6. #6

    Standard

    Ok, det var en ny kombination för mig!

    Som sagt har ett antal med setuper att välja mellan som jag fått tips om och som jag läst om.

    Men fråga är vad som passar en nybörjare som mig och framförallt vill jag hjälpligt kunna göra jämförelser mellan setuperna själv. Därav frågan om EDF-läsning eller tips om var jag börjar nysta.

    Frågor som jag bla. ställer mig är:

    * Hur jämför jag olika fläktmärken med varandra och dessutom hur jämför jag mellan olika antal blad?
    Om det inte finns testdata hur vet jag vad en specifik motor dra i A mot en specifik fläkt och hur vet jag vilken dragkraft en viss motor ger en viss fläkt? Tex. Motor A 2800kv jämfört med Motor B 3400kv tillsammans med Fläkt A med 10-blad eller Fläkt A med 14-blad och jämfört med Fläkt B 10/14-blad? Det går ju inte att beräkna/uppskatta på propellerstignings siffror, typ..

    * När brukar man uppnå en viktgräns för vad som är lämpligt för att kunna flyga, i det här fallet en Tomahawk Viper, utan att man får en djäkligt snabb, radiostyrd gråsten? Antar att det är den vikten som tillverkaren för modellen anger, men i det här fallet verkar den av Tomahawk rekommenderade setupen göra att planet överstiger den angivna flygvikten?? Egentligen kanske inte en specifik EDF-fråga, men vad jag förstår är just en EDF:er känsligare för detta i.o.m. att de stallar lättare än ett propplan.

    * Har läst trådar där folk tydligen gått fram med Dremeln som värsta termitangreppet för att skapa luftintag i Vipern för att få upp dragkraften till de angivna värdena. Hur beräknar man sådant i förhållande till en setup på en speciell modell?

    Plus en hel del andra funderingar som uppstått utmed vägen...

    ...eller får man helt enkelt gissa, köpa och sedan testa o mäta????

    Egentligen kanske det här är överkurs och jag borde bara smälla dit ett färdigt koncept o börja flyga, men det är ju min hobby så varför inte grotta ner sig?

    I slutet på den här historien kan det mycket väl bli så att jag väljer ett färdigt paket som är balanserat o klart, beroende på att jag inte har möjlighet att fråga, titta, höra o känna hur det ska funka egentligen eftersom jag antagligen kommer bli Pajalas första EDF-flygare! Satsar då kanske pengarna på ett säkert, konventionellt, men lite "tråkigt" kort. Ehhhh... Det blir nog inte så tråkigt oavsett med tanke på min utgångspunkt som nybörjare.

    Så, om någon har ett tips om var jag börjar läsa så vore jag glad!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-20 klockan 20:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    * Har läst trådar där folk tydligen gått fram med Dremeln som värsta termitangreppet för att skapa luftintag i Vipern för att få upp dragkraften till de angivna värdena. Hur beräknar man sådant i förhållande till en setup på en speciell modell?
    Just det där är kul. Skall din modell gå framåt så måste luften du suger in och blåser ut gå fortare än vad modellen gör. Det är alltså mycket viktigare att insidan har rätt form än utsidan.

    Med fläktar pratar man FSA, Fan Swept Area, alltså fläktdelen av disken, eller den del som du kan se genom på din fläkt om du tittar framifrån. Den arean skall vara konstant. Vill man öka hastigheten så minskar man utblåsets diameter en smula, säg 80% av FSA.

    Insidan är viktigast vilket gör att dem som monterar fartreglage i ducten för kylningens skull inte riktigt greppat det hela. Man vill ha ducten helt ren. De extrema killarna borrar kanaler i fläktens statorer och drar ut motorkablarna den vägen.(byter kablarna mot koppartråd)

    Så att jobba på insidan är helt rätt, men jag är helt övertygad om att Viperjeten har precis utmärka kanaler för det den är tänkt till, dvs 4S setup eller så. Jag hade som sagt valt en 3S för viktens skull, men det är en smaksak. Antal celler är egentligen oväsentligt, det är effekten man dimensionerar mot.

    FSA då... Före fläkten och efter fläkten så blir FSA mindre än fläktens diameter eftersom du räknar bort arean för spinner/motor. Så kanalen blir temporärt större där fläkten sitter och smalnar sedan av när motorn slutat samt framför fläkten(!)

    Syns tydligt på Wemotecs ductar, de minskar från 100% FSA ner till kanske 85% och där motorn tar slut blir det en knyck eftersom den arean ska räknas bort. En baggis

    Superhero

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    * Hur jämför jag olika fläktmärken med varandra och dessutom hur jämför jag mellan olika antal blad?
    Det går inte!

    Det är två saker som avgör. Bladets anfallsvinkel och bladens sammanlagda korda. Dubbla antalet blad och de behöver vara hälften så "djupa". Gör som gissningsmästarna Change sun och bara fläng in fler likadana blad och fläkten går tyngre, och presterar sämre. Titta på Wemotec som faktiskt kan en hel del och jämför deras 5 och 9 bladiga fläkt. Bladen har helt olika korda/djup.

    Att jämföra olika märken med helt olika filosofier är alltså inte görbart utan att testa. Där emot kan man med rätt ögon titta på prylarna och gissa ganska rätt, men det kräver en hel del erfarenhet.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Allright!

    Det verkar som det du skriver stämmer!

    Mailade förra veckan med Tomahawk-design om lämplig setup och de gav ett snabbt, kort svar:

    "Hallo Markus,

    We have only experience with the wemotec mini fan pro and 2W20 or 2W18 setup.
    And with this we are absolutely happy. Other we have not tested here ourself.

    BR
    Thomas"

    Om jag utgår ifrån att modellen är optimerad för Mini Fan Pro ( http://shop.wemotec.com/index.php?a=43&lang=eng ) har den en innerdiameter om 69 mm och i texten rekommenderar Wemotec en diameter på 56 mm i slutet.
    Med mina ringa matematikkunskaper får jag det till att den blir ca 81% av 100% och mycket riktigt, när jag mäter på Viper har den ett ett hål i rumpan på exakt 56mm!
    Så, kan jag då dra slutsatsen att om jag sätter dit en annan fläkt med en annan innerdiameter så är inte luftkanalerna gjorda för den och det är bara att ta fram Dremeln?

    Följdfrågan blir om olika fläktar med samma diameter, har olika optimala utloppsdiametrar och påverkar längden av kanalerna något?

    Kollade på efterföljaren till Mini Fan Pro, Mini Fan Evo och den ville också ha 56mm. ( http://shop.wemotec.com/index.php?a=221&lang=eng )
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-20 klockan 21:35.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #10

    Standard

    Evo:n har fler blad, låter mer som "jet" sägs det samt drar mer ström. Jag har pro:n i min och det funkar kalas tycker jag.

    Det enda jag gjort på min är att sätta lite kardborr (stickiga delen) i "greppet på undersidan samt fräst ett hål till pekfingret. Det tycker jag gjorde den mycket mer lätt kastad.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det går inte!

    Att jämföra olika märken med helt olika filosofier är alltså inte görbart utan att testa. Där emot kan man med rätt ögon titta på prylarna och gissa ganska rätt, men det kräver en hel del erfarenhet.

    Om jag tar ditt setup-förslag ( Inlägg 2: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...motor+till+edf ) med en Mega 16/15/3 på 3S, så kan jag alltså inte teoretiskt jämföra den motorn ihop med andra fläktar utan att fysiskt mäta?

    Hade varit intressant att få reda på vad den motorn hade presterat ihop med andra fläktar, tex Mini Fan Evo eller varför inte en Schubeler DS-30-AXI HDS..

    Finns det något generellt samband mellan effekt och antalet blad? Typ, färre blad ger mer kraft men sämre ljud eller vice versa?

    Tja, inte konstigt att jag inte fick ihop det....

    Edit****

    Oj, oj... nu flödar hjärnan över i protest.

    Om jag tar datan från Schubeler-fläkten ( http://www.schuebeler-jets.com/en/20...0-axi-hds.html ):

    Technical Data DS-30-AXI HDS:

    Max. RPM: 55,000
    Max. Power: 1,970W
    Max. Thrust: 27N
    Max. Exhaust Speed: 87.3m/s
    Weight: 54g
    Max. Motor Diameter: 28mm
    Shaft Diameter: 4mm g6

    Går det då inte göra en grov teoretisk uppskattning av vad en motor på 2800kv 3S skulle ge för dragkraft? 2800 X 11,4 = 31920 Rpm 31920/55000 = 58 % av det maximala varvtalet och 58 % av 27N är 15,6N. då förutsätter jag att 27N uppnås vid maximala RPM??? 15,9 skulle motsvarande beräkning ge på en Mini Fan Evo.

    Kokade det över för mig nu för inte ens jag kan tro att det är så enkelt?

    Tanken dök upp då jag såg att kurvan för dragkraften är relativt parallell med den för rpm i mätvärden man kan se hos turbines-rc.com.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	schubeler-ds-30-axi-hds-70mm-carbon-edf-ducted-fan.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	36,5 KB 
Id:	47188

    Antar att en sådan jämförelse inte har så mycket med verkliga mätvärden att göra, men går det använda den som en grov jämförelse mellan olika fläktar gentemot en specifik motor!??

    Det verkar nu som om jag själv försöker omvandla tråden till tråden jag hoppades få en länk till!??

    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-21 klockan 06:41.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg

    Finns det något generellt samband mellan effekt och antalet blad? Typ, färre blad ger mer kraft men sämre ljud eller vice versa?

    Här har du svaret, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post357314


    Man vill ha så få blad som möjligt, det ger lägre ljudnivå per rpm, färre noder helt enkelt. Dock så blir det kompromisser när man ska ösa in flera kilowatt i små fläktar så istället för en trebladig djup fläkt så väljer man flerbladiga tunnare varianter.
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ha, ha! Ja, jo jag läste svaret! :-D

    Ok, då inser jag att det är en mer exakt vetenskap än vad som kan ingå i en tumregel.

    Och mina desperata jämförelseberäkningar kan jag göra Ctrl+A/Delete på, antar jag?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ha, ha! Ja, jo jag läste svaret! :-D

    Ok, då inser jag att det är en mer exakt vetenskap än vad som kan ingå i en tumregel.

    Och mina desperata jämförelseberäkningar kan jag göra Ctrl+A/Delete på, antar jag?
    Jämföra är svårt. Med en propeller som blir fel så går du bara upp eller ner en tum i diameter eller stigning, i en fläkt så ... går det inte.

    _______________________________

    Du nämnde 56mm utblås. 100% FSA är arean av 69mm minus arean av 30mm?!(motorpodden) = 3032mm² 56mm blir 2461mm² 2461/3032=81%
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Även en blind höna hittar ett korn ibland! [emoji13]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JOhlsson Visa inlägg

    Det enda jag gjort på min är att sätta lite kardborr (stickiga delen) i "greppet på undersidan samt fräst ett hål till pekfingret. Det tycker jag gjorde den mycket mer lätt kastad.
    Funderar på om jag ska investera i en katapult, så hinner jag kanske se den flyga innan jag kraschar! [emoji6]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #17

    Standard

    Det kan bara du svara på. Jag har inte kraschat på något startkast, men däremot så tycker jag att man behöver vara mer noga med landningen. Det kan väldigt lätt bli Hacke hackspett med nosen.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JOhlsson Visa inlägg
    Det kan väldigt lätt bli Hacke hackspett med nosen.
    Det är väl därför jag blev lite uppmärksam på det här med vikten, vad jag förstår så tappar man en del flygförmåga på modellen om vikten ökas på för mycket utöver det den är avsedd för och med tanke på att jag inte är något flygaress.... Har läst om flera som har slagit av nosen på planet?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #19

    Standard

    Nej tyvärr så har jag inte något tips på läsning.

    Jag har kommit in in för landning alldeles för fort. Jag tycker min glider och glider mycket bättre än vad jag föreställde mig. Har lite lite lite gas under inflygningen och stänger helt när jag tar mark. Har även ställt in flaperons men de använder jag sällan.

    Jag har ca 75% gas när jag kastar. Likaså tycker jag att den styr bättre än vad jag förväntade mig i låga hastigheter.

  20. #20

    Standard

    Greppet:


    För att öka synligheten (multiplexfärg):



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •