Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 67

Ämne: Tips på EDF läsning?

  1. #41
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Verkar vettigt

    Mina mätningar är med en trött delayking acke och nya friska celler bör ge lite mer än vad jag mätt fram. 60A bör räcka tycker jag.
    Superhero

  2. #42

    Standard

    Ok, bra!

    Ska se om jag inte kan fixa det här med balanseringen!
    www.Turbines-rc.com ska se om de inte kan fixa fram en Mega åt mig, fastän de inte egentligen säljer dem!?
    Isåfall kommer de montera och balansera den tillsammans med Cs-fläkten innan de skickar den! [emoji106] [emoji2]

    De blev intresserade av "The Henke"-setup när jag skrev till dom och frågade. De hade inte provat ett liknande koncept själva och ville veta mer.

    Återstår att se om de löser det.

    Tja, som jag brukar säga. Jag gör som jag blir tillsagd, men på mitt eget lilla vis! [emoji6]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, bra!

    Ska se om jag inte kan fixa det här med balanseringen!
    www.Turbines-rc.com ska se om de inte kan fixa fram en Mega åt mig, fastän de inte egentligen säljer dem!?
    Isåfall kommer de montera och balansera den tillsammans med Cs-fläkten innan de skickar den! [emoji106] [emoji2]

    De blev intresserade av "The Henke"-setup när jag skrev till dom och frågade. De hade inte provat ett liknande koncept själva och ville veta mer.

    Återstår att se om de löser det.

    Tja, som jag brukar säga. Jag gör som jag blir tillsagd, men på mitt eget lilla vis! [emoji6]
    Det kan vara ett sätt att få en bra setup optimerad. Då kan dem testa och se hur bra den går också.
    Superhero

  4. #44
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Ser fram emot fortsättningen......
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  5. #45

    Standard

    Jag också! [emoji6]
    Väntar på svar från Turbines-rc..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #46

    Standard

    Kollade med Turbines-rc. De har beställt hem en Mega 16/15/3 till mig och väntar på att den ska komma fram. De kommer att ta in några extra motorer och ha dom i lager om någon mer vill testa combon.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #47
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Här kommer lite intressant omkring mitt haveri med min Viper för ganska nyligen.
    Händelseförlopp som följer: Jannica kastade modellen, som byggde upp fart ganska snabbt och kändes stabil. Gjorde en 180 graders sväng med ca. ½ gas, och plötslig var det som modellen dog, när den kom ut av svängen, tappade fart och gick rakt i backen! Efteråt kollade vi radiofunktionen, men allting funkade ok!? Alla komponenter funkade, ingenting skadat utom modellen, som var totalförstört.
    Modellen var ganska tung. Vägde 1322gram. Fläkten, en 10 bladig R/C Lander ger ca. 1,7kg på 4S, så det fattades inte kraft. Jannica har min gamla Viper. Den väger 200 gram mindre och flyger kanon, med 1,3kg tryck. Frågan är om inte gränsen för hur tung modellen får bli, var överskriden? Om inte man flyger på 3/4-full gas hela tiden? Om nu inte frågan om radiofel/störning ska beaktas? (Flög på 35mHz)

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  8. #48
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Här kommer lite intressant omkring mitt haveri med min Viper för ganska nyligen.
    Händelseförlopp som följer: Jannica kastade modellen, som byggde upp fart ganska snabbt och kändes stabil. Gjorde en 180 graders sväng med ca. ½ gas, och plötslig var det som modellen dog, när den kom ut av svängen, tappade fart och gick rakt i backen! Efteråt kollade vi radiofunktionen, men allting funkade ok!? Alla komponenter funkade, ingenting skadat utom modellen, som var totalförstört.
    Modellen var ganska tung. Vägde 1322gram. Fläkten, en 10 bladig R/C Lander ger ca. 1,7kg på 4S, så det fattades inte kraft. Jannica har min gamla Viper. Den väger 200 gram mindre och flyger kanon, med 1,3kg tryck. Frågan är om inte gränsen för hur tung modellen får bli, var överskriden? Om inte man flyger på 3/4-full gas hela tiden? Om nu inte frågan om radiofel/störning ska beaktas? (Flög på 35mHz)

    /Pete
    Kompisen har en ganska het Viperjet på 5S och den flyger fortfarande väldigt bra. Men den kräver ett rätt bra kast för att gå iväg. En tung kärra kan flyga väldigt bra, men en lätt blir trevligare att hantera.
    Senast redigerat av henke2 den 2014-09-07 klockan 20:32.
    Superhero

  9. #49

    Standard

    Nä, nu är jag faktiskt less på att vänta på svar för att få kunna hjälp med att få ihop setupen.. finns det något svenskt alternativ där de plockar ihop och balanserar? Annars är jag tillbaka till ruta 1, köpa något helt färdigt... suck..

    Hur går det Med Graupner Victory-projektet Henke?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #50
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hur går det Med Graupner Victory-projektet Henke?
    Intresset fanns ju inte så har pusslat om i mitt byggande. Annat ligger före nu. En annan victory från Vasa som måste vara klar i veckan.

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    var kanske lite otydlig? Behöver inte testdata, utan det lite mer grundläggande, typ artikelnummer alt länkar till alla prylarna jag behöver!
    Superhero

  11. #51

    Standard

    Nja, riktigt så menade jag inte. Det klart att intresset finns, men litar på värdena som du redan har gett till mig/oss! [emoji6]

    I vilket fall, blir spännande o höra när du byggt ihop den!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-09-10 klockan 08:09.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #52
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Jag har en R/C Lander 10 bladig fläkt. 3300 kv, 4S trycker 1,7kg. Den är balanserad, har ett fantastisk ljud och kan sättas i direkt.
    ESC till den finns också.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  13. #53

    Standard

    Hmmm... Det verkar som min motorcombo inte dyker upp. Vi får se om jag blir tvungen att ta till plan b... Suck.. Hade varit skönt att ha en klubb, där jag kunde åka förbi en kväll och få handgriplig hjälp och goda råd. Tappar lite av konceptet när det kör fast på det här viset, vecka efter vecka. Hade hoppats att komma upp i luften inna temperaturerna börjar sjunka rejält här uppe.. [emoji53]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #54
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hmmm... Det verkar som min motorcombo inte dyker upp. Vi får se om jag blir tvungen att ta till plan b... Suck.. Hade varit skönt att ha en klubb, där jag kunde åka förbi en kväll och få handgriplig hjälp och goda råd. Tappar lite av konceptet när det kör fast på det här viset, vecka efter vecka. Hade hoppats att komma upp i luften inna temperaturerna börjar sjunka rejält här uppe.. [emoji53]
    Jag hänger inte riktigt med på det du skrev där. Du har ju fått flera bra tips, allt från teori till konkreta förslag till ett färdigt kit som erbjudits till salu. Du har ju även själv hittat länkar och läst på en del, så jag ser inte riktigt hur du kört fast.

    Känner du dig osäker på hur man monterar en motor i en fläkt så finns ju en färdig setup till salu i tråden.

    Har jag missat något?
    Superhero

  15. #55

    Standard

    Vill sätta in din setup och hoppades på att få den balanserad o klar från Turbines rc, men har väntat i några veckor utan att få något konkret resultat.

    Rätt, har fått många tips och alternativ, så egentligen är det ett icke-problem. Är väl egentligen bara frustrerad över att saker inte blir som jag tänkt! ;-)

    Plan B är en 4S-setup, men men..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #56
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Men att montera en motor handlar om två skruvar. Montera fläkten en mutter. Balansera ca 10minuter och en rulle tejp eller om du är riktigt seriös epoxi inne i hubben. Det är ju ett ickeproblem
    Superhero

  17. #57

    Standard

    Ha, ha! Ok, tror jag gör allt mycket svårare för mig själv än vad det egentligen är!? Blir gärna så när man är hänvisad till några Youtubeklipp och några trådar på rc-groups!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #58
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej du Markus,

    Vad händer med din Viper???

    Mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  19. #59

    Standard

    Alldeles just nu, händer ingenting!
    Det beror mest på att jag har för mycket annat än modellflyg att pyssla med, så jag har satt flygprojekten på paus ett litet tag.

    Men återkommer så fort jag "hoppar i selen" igen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #60

    Standard

    Har något nytt hänt här?

    Jag tror att jag behöver uppdatera lite, jag köpte just en begagnad Tomahawk Viper som är så gruvligt slö att jag tror att de vänt fläkten åt fel håll! Efter start så behövde jag accelerera 100 meter i planflykt innan jag ens kunde tänka på att stiga. Efter 3:30 så var 33004S accen helt urladdad och jag fick glida in för landning.

    En mycket ovetenskaplig test stående på en digital personvåg med planet i handen riktat rakt ner gav ca 0.5-0.7kg dragkraft. Jag skall försöka fixa lite prylar för att mäta ordentligt under veckan.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •