Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Tips på EDF läsning?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JOhlsson Visa inlägg
    Jag tycker min glider och glider mycket bättre än vad jag föreställde mig. Har lite lite lite gas under inflygningen och stänger helt när jag tar mark.
    OK, det där låter ju bra! Var rädd för att den skulle vara tvärt om och göra jämfotahopp ner på backen i slutet på inflygningen!
    Låter nästan som inflygningen med en Easy Star! [emoji4]

    Färger har räddat mig många gånger på långt avstånd! Får se om jag lyckas få på något på min Viper.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #22

    Standard

    En liten lathund när man räknar på setup, på en härligt grunläggande nivå:

    50-70 mm EDF
    http://www.rc-electric-jets.com/50-7..._Up_Guide.html

    90-120 mm EDF
    http://www.rc-electric-jets.com/90-1..._Up_Guide.html

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    En liten lathund när man räknar på setup, på en härligt grunläggande nivå:

    50-70 mm EDF
    http://www.rc-electric-jets.com/50-7..._Up_Guide.html

    90-120 mm EDF
    http://www.rc-electric-jets.com/90-1..._Up_Guide.html

    hm, det som står där är faktiskt fel, nästan allt.

    Vill du fläkten skall varva 50000rpm på 10volt så behöver du en motor som under last ger 5000kv. Vad en motor lastas ner till har man ingen aning om. Bara för att ta ett exempel.
    Superhero

  4. #24

    Standard

    F*n, också......


    ...och folk undrar varför man vill köpa RTF!


    "Fan Jets USA, Americas first choice in EDF Jets", hepp..


    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #25

    Standard

    Den här då, en ganska snygg uppsats i varjefall!?


    "Electric Ducted Fan – theory and practice, by R.A.Sharman, B.Sc, Ph.D, Ceng"

    PDF-fil: http://southamptonmac.org.uk/doc/RS_...ractice_v5.pdf

    (Samma dokument, men sparad här på rcflyg.se ifall länken dör någon gång i framtiden. PDF-fil:RS_EDF_theory_and_Practice_v5.pdf )
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-28 klockan 18:10.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #26

    Standard

    Vet inte, men det kanske bara är jag som inte känner till det här programmet? Någon som använder det?

    Laddade ner programmet och körde en 30 dgrs friversion.

    Oj, vad det fanns saker att pilla med där, tyvärr inte så många EDF:er..
    Men har man bara data så kan man lägga till dom själv under fliken Drive system/Ducted Fan, men det innebär ju att jag inte kan räkna innan köp. Det verkar som om man kan göra så med de flesta komponenter man inte kan hitta i deras databas.

    Kanske lite bättre än Fan Jets USA´s sida?

    http://www.motocalc.com/index.html

    Nä, nu går jag och lägger mig istället...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-23 klockan 11:40.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Kanske lite bättre än Fan Jets USA´s sida?

    http://www.motocalc.com/index.html

    Nä, nu går jag och lägger mig istället...
    Motocalc fungerar extremt bra. Men bara om du har BRA data in förnuftiga setuper. Alltså slår du in min Hacker C5014XL med växel 6,7:1 och APCE 24x12 så gissar den på decimalen rätt(!) Väljer du 27" prop, alltså helt åt skogen så gissar den fel.

    Jag har inte använt det galet mycket till EDF men ser samma tendens där. Just inlopp och utblås på en EDF är extremt känsligt. En EDF man kör utan insugsläpp ger typ 2/3 av draget den gör med en bellmouth. Vet inte hur många läppar jag 3D printat till olika seglare som inte orkar i standardutförande.

    Här är exempel på in/utlopp som i det närmaste fördubblar prestandan mot om man monterat bara fläkten på kärran

    Superhero

  8. #28

    Standard

    Appropå läppar. Inte för att jag hängde med i alla resonemang, men läste/skummade igenom den här tråden igår. Det var där jag kom edf-uppsatsen på spåren eftersom författaren är en av de som gör inlägg.

    http://www.modelflying.co.uk/forums/...p?th=53295&p=1

    Min sammanfattning av tråden blir:



    Smoke test -no lip or spinner full speed - midifa…:

    EDF midifan With lip and spinner full speed smok…:





    Vad jag funderar lite över, är vad som är det teoretiskt optimala. Är det när man sätter inlopp och utlopp, som på din ritning med exakta mått i båda ändar eller finns det någon optimal längd på intagsrör och utloppsrör? Eller blir all extra längd utöver det nödvändiga effektförlust? ehhhh.. typ..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-23 klockan 23:49.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Vag jag funderar lite över, är vad som är det teoretiskt optimala. Är det när man sätter inlopp och utlopp, som på din ritning med exakta mått i båda ändar eller finns det någon optimal längd på intagsrör och utloppsrör? Eller blir all extra längd utöver det nödvändiga effektförlust? ehhhh.. typ..
    Det är flera faktorer som spelar roll. Man vill ta hand om luften så bra som möjligt. Inloppet skall vara rakt minst 1 fläktdiameter(om jag minns rätt, sorry) och ha en bellmouth. Fläkten skjuter en roterande luftström bakåt mot statorerna, som i sin tur stoppar roteringen och ger ännu mera dragkraft. Slutligen skall utloppet för bästa effektivitet vidgas med 7grader per sida som en tratt, detta sänker lufthastigheten och ökar verkningsgraden. In och utlopp kan sällan bli för långa, snarare tvärt om. Man tycker sig inte ha plats och börjar tulla på raksträckorna.

    Tänk på att när motorpod försvinner så blir röret kanske mindre trots att du ökar arean med max 7 grader per sida. Runda fina former på allt.

    Sen om du verkligen är ute efter maximal verkningsgrad statiskt är ju nästa fråga, förmodligen inte och då är vi tillbaka på att det genast blir i det närmaste omöjligt att räkna ut vad som blir bäst. *rackans*

    Ytan kan gärna vara en smula ruff, det bildar microturbulens som fungerar lite som ett kullager. Sandpapprad yta är ofta bättre än en polerad yta.

    Men eftersom allting flyger idag så är genvägen mycket lättare. Man installerar, matar i nån cell extra och sopar teorin under mattan. Men med en optimerad drivlina kan man komma undan med lägre effekter, lägre flygvikter, lägre belastning på drivlinan(mindre risk för att något brinner) och överlag trevligare flygning.
    Superhero

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ytan kan gärna vara en smula ruff, det bildar microturbulens som fungerar lite som ett kullager. Sandpapprad yta är ofta bättre än en polerad yta.
    Hajskinnseffekt!? Har läst "några" inlägg i olika forum där de har gjort allt de kan för att polera upp kanalerna!
    Japp, låter logiskt med microturbulens. Funkar det med vatten, så varför inte med luft. Har minsann klappat några hajar i mitt liv och de var varken släta eller speciellt långsamma!

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men eftersom allting flyger idag så är genvägen mycket lättare. Man installerar, matar i nån cell extra och sopar teorin under mattan. Men med en optimerad drivlina kan man komma undan med lägre effekter, lägre flygvikter, lägre belastning på drivlinan(mindre risk för att något brinner) och överlag trevligare flygning.
    Nu har jag läst vad både du och R.A Sharman skrivit, några gånger och försökt smälta det.
    Ni verkar vara överens till stora delar och i synnerhet om det citerade!
    Erkänner att jag inte gav mig in i Sharman´s ekvationer utan har hållit mig till hans allmänna förklaringar och konklusioner, men jag tror att tillsammans med det du skrivit så har jag fått lite koll på hur det funkar!



    Trots allt detta nya vetande har jag svårt att bestämma mig för vad som skall stoppas in i Vipern! Suck!
    Typ, Tomahawkrekommenderad setup eller Typ Henke-setup.. Som sagt vet knappt hur en balanserad edf ska låta eller exakt hur jag ska få den till det tillståndet utan att mickla till det och hur jag ska fixa till saker riktigt bra, om tex fläkten inte bara är att släppa ner på plats (läs Dremelarbeten).
    Kanske bäst att köra på säkert kort till att börja med och utveckla efterhand.. Just nu vill jag bara upp i luften o börja flyga!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Trots allt detta nya vetande har jag svårt att bestämma mig för vad som skall stoppas in i Vipern! Suck!
    Typ, Tomahawkrekommenderad setup eller Typ Henke-setup.. Som sagt vet knappt hur en balanserad edf ska låta eller exakt hur jag ska få den till det tillståndet utan att mickla till det och hur jag ska fixa till saker riktigt bra, om tex fläkten inte bara är att släppa ner på plats (läs Dremelarbeten).
    Kanske bäst att köra på säkert kort till att börja med och utveckla efterhand.. Just nu vill jag bara upp i luften o börja flyga!
    Jag prioriterar som jag sagt till dig i PM en lättare modell som flyger bra och ingen stressad tegelsten som är ett äventyr att starta/landa. Denna typ av EDF-modell blir aldrig snabb, vill man flyga fort väljer man en annan modell. Min setup blir i mångas ögon mesig, men det handlar också om att flyga smart, då behöver man inte ta allt på rå kraft. Vill man köra fort så byter man modell eller monterar jetmotor.

    En av de roligaste EDF jag haft var en Kyosho Shooting star, gammal flygmaskin fast med en riktig vinge. Den flög jag på 7 nimh om jag minns rätt och en Hacker B40 8L motor i originalfläkten. Den gav strax över 500gram i dragkraft på måttliga 19ampere - 150watt. Medan originalmotorn, en AP29L borstad motor sög i sig 40A och gav 360gram dragkraft. Den flög precis som originalet och var lätt att hantera.
    Superhero

  12. #32
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    När du nu har så svårt att välja, ska jag ge dig en hjälpande hand, ha,ha!

    Denna uppsättningen har vist sig att vara lätt och kraftfull: http://shop.wemotec.com/index.php?a=159&lang=eng

    Den är balanserat och är skräddarsydd till Vipern. Har haft mycket kul med den och min Viper. Just nu skal jag testa en uppsättning: http://www.brchobbies.co.uk/catalog/...oducts_id=1987
    som ger mer power, men som också väger mer. Jag är helt överens med Henke, att ju lättare, ju bättre...så det här är bara en test!
    Mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Denna uppsättningen har vist sig att vara lätt och kraftfull: http://shop.wemotec.com/index.php?a=159&lang=eng

    /Pete
    Min rek är Mega 16/15/3 på 3S och en CS 70 12blad. Min drog 48A och gav min panther 1:1 i drag/vikt installerad. Vill minnas den vägde i häraden 1.3kg, kanske 1.2kg.

    Jag matchar alltså wemotecs lösning på bara 500watt.
    Superhero

  14. #34
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Jag tänkte, att min rekommenderade uppsättning kommer fix och färdig, ingen balansering behövs, det är bara att lägga i den och flyga!
    Och dessutom, ifall att det är den första EDF modellen, är det ingen idé att starta upp med en för vass drivlina?
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  15. #35

    Standard

    Petera, det var precis så jag har tänkte, vad det gäller att smälla dit en Wemotec setup! [emoji4]

    Meeeen....!
    Nu kan jag helt enkelt inte låta bli att bygga en "Tomahawk Edf Viper Jet, the Henke2 setup edition"! 
    Kan liksom inte argumentera emot längre! (Nä, har väl inte direkt försökt heller)
    Det finns säkert något Youtubeklipp där jag kan lära mig att balansera! 

    Fart, men inte fläkt kommer med postens paket om några dagar! Har en beg Funjet (ej ultra) som ska landa här. Den duger nog åt mig, att smälla i backen några gånger, utan att det gör några stora hål i plånboken och den har dessutom drivlinan redan installerad! [emoji6]

    Konstigt nog verkar det som jag följer den utstakade evolutionsstegen från tidigare trådar!?

    Henke, skulle du vilja speca lite mer exakt så jag inte beställer fel!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #36

    Standard

    Till arkivet, men framför allt för den som vill läsa mer teori, så lägger jag upp en länk till Southampton Model Aeroplane Club´s sida om EDF-teori.
    Dokumenten på den här sidan är den bästa läsningen som jag har kunnat hitta på nätet om EDF:er, hittills. Bitvis har de kanske lite hög akademisk nivå för en nybörjare (som jag själv), men om man läser lite mellan raderna kan man förstå grundresonemangen och faktorerna som påverkar.
    Finns säkert fler bra sidor att kvar hitta, så fyll gärna på tråden!

    http://southamptonmac.org.uk/edf_discussion_36.html

    PDF-Snabblista från ovanstående sida.

    1. Introduktion till EDF: An Introduction to ducted fans by Richard Sharman
    2. EDF, teori och praktik: Electric Ducted Fan – theory and practice, by R. Sharman (Samma uppsats som jag länkat till tidigare i tråden. Uppsatsen bygger på teorierna i nästa två dokument.)
    3. Mer teori men av annan författare: Theory of EDF part 1, Theory of EDF part 2, by Klaus Scharnhorst
    4. Excelkalkylblad för beräkningar av dynamisk dragkraft genom data från statisk dragkraft, enligt Scharnhorts teorier: spreadsheet which implements the Scharnhorst theory
    5. Överkurs, matematiska beräkningar på EDF:er: Cranfield Notes on Ducted Fan Design, by R C Tuner's



    Och efter att ha läst allt detta återstår bara den lilla detaljen, att kunna flyga dom!

    (Jag lägger till dokumenten som bifogade filer, om ovanstående länkar skulle dö.)
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-28 klockan 22:50.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Henke, skulle du vilja speca lite mer exakt så jag inte beställer fel!?
    Om du håller dig en liiiten stund så kommer jag testa en Graupner Victory med min setup i. Den får vi väl kalla snarlik en Viperjet. Tjatar du lite kan den nog vara klar till nästa helg.
    Superhero

  18. #38

    Standard

    He, he! Jodå jag kan vänta, men var kanske lite otydlig? Behöver inte testdata, utan det lite mer grundläggande, typ artikelnummer alt länkar till alla prylarna jag behöver! Har kollat runt och hittar lite olika versioner!? [emoji4]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #39
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    [QUOTE=Medeashusse;358122]Petera, det var precis så jag har tänkte, vad det gäller att smälla dit en Wemotec setup! [emoji4]

    Meeeen....!
    Nu kan jag helt enkelt inte låta bli att bygga en "Tomahawk Edf Viper Jet, the Henke2 setup edition"! 
    Kan liksom inte argumentera emot längre! (Nä, har väl inte direkt försökt heller)
    Det finns säkert något Youtubeklipp där jag kan lära mig att balansera! 

    Japp, det är ju det som är spännande! Skillnaden mellan att köpa nyckelfärdigt - eller göra det själv!
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  20. #40
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •