Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Feuerlöschboot Düsseldorf Robbe 1195

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard Feuerlöschboot Düsseldorf Robbe 1195

    Som novis inom RC så har jag fallit för rubricerad båt som kan (borde kunna) gå i deplacement, snygga manövrar och snabbare "vid utryckning". Alltså ett mer avancerat projekt på sikt med en mängd utrustnings- och funktionsmöjligheter.
    Jag har försökt få några svar från tillv. Robbe men de verkar inte speciellt intresserade att ge information. Båten är under leverans i standardutförande vilket innebär avsaknad av all elektronik för RC-utrusningen.
    Har någon på forumet rubricerad båt?
    Eftersom jag inte är särskilt bra på elektronik så skulle jag vilja ha förslag på den elektroniska utrustningen betr. ESC, BEC, accar etc.. Jag har läst en del am./ eng. trådar.
    Båten har ju två motorer och 6 (?) roder, så kan man för ökad trovärdig finmanövrering göra det på ett bra sätt.
    Har någon kopplat upp en flygradio med dubbla trottlar t.ex.?
    Jag har sett på YouTube båten med fungerande, dvs. snurrande, radar och brandsprutorna spruta rejält med vatten. Det och lanternor och strålkastare skulle vara häftigt att kunna åstadkomma under vinterns byggtimmar. Någon med idéer om detta?
    Först måste jag ändå sätta igång motorerna och rodren. Kanske bör jag byta till starkare/ snabbare motorer för att åstadkomma mer "utryckningsfart?
    Vilken utbyggbar RC-anläggning (sändare - fabrikat och typ) bör jag satsa på?
    Frågorna är många för en novis.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är ju som standard 2 parallellkopplade borstade motorer som drivs av ett reglage så "dubbla trottlar" behövs ju inte. Annars är ju inte heller det nåt problem - används på alla 2-motoriga kärror t ex.
    Sen ser det ut att bara vara ett servo för styrningen så jag ser inte problemet.
    För att styra andra elektriska tillbehör så behöver du normalt en kanal per funktion och nån form av elektronisk switch eller servo till varje funktion.
    Radio har du ju frågat om tidigare så där har du ju redan svar.
    Här - http://www.robbe.de/feuerloeschboot-duesseldorf.html - kan du hämta "International instructions" och på sidan 20 har du ett enkelt kopplingsschema.
    Roger

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Var noga med plasten, den är skör.
    Se till att vattenkanonerna går lätt.
    Skovet bygger du upp enligt en enkel metod enligt bruksanvisning och styvar upp sig allt eftersom du bygger på detaljer, men var noga att följa anvisningarna annars kan det gå åt skogen.
    En fin båt att skvätta ner åskådare med.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - snackar vi om samma båt ? Det är ju en "ARtR" med det mesta klart om man skall tro anvisningarna - montera in radio och styrelektronik och lite småplock. Och skrovet i glasfiberarmerad plast...
    Fast det kanske finns olika varianter så jag kollade fel variant ?
    Roger

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanske är det fel båt, den jag har är en byggsats från Robbe med abs plast till skrov.
    Lycka till med båten
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack för svar. Idag kom Düsseldorf + en Graupnerbåt + 2 enkla billiga kineser. (brandbåt för sonen modell mindre skala 1:25 + bogserbåt skala c:a 1:30 för expriment) Lev. Timeless Products.
    Skillnaden i behov för dubbeltrottle kommer eftersom flygmotorer bara snurrar åt ett håll medan båtpropellrar också går bakåt om man vill kunna manövrera en skalabåt mer skalenligt och bättre. Jag har sett ombyggnader på internet men det är inte enkelt för elektroniskt okunniga som jag. Dubbeltrottle går att köpa från Harbor Models Inc. Jag har varit i kontakt med dom och fått trevligt svar. Priset är c:a $150 + frakt och avgifter förmodar jag. Sedan skall den ju passa den sändare jag har, vara lämplig att bygga in i den. Och och inte minst: vem skall hjälpa mig med det?
    Manualen till Düsseldorf är väl enkel och förutsätte att man köper Robbe´s egna grejer. Där kommer problemet för Robbe talar inte om specarna på sina rekommenderade tillbehör. Det innebär ju att jag inte får (vilket jag ju ville få) förutsättningarna för att byta till andra billigare och kanske bättre fabrikat och framförallt funktionalitet. Jag har dock börjat få tag på underlag på am. ombyggen på Dusseldorf.
    Problemet kvarstår dock att få tag på motsvarande grejer som inte drar med sig dyra importkostnader från utanför EU.
    Båten är klart i glasfiber och välbyggt. Däremot är det många delar att montera men det är bra om man vill byta några till sådana med mer funktionalitet som fungerande vridbara vattenkanoner, belysning av olika slag samt roterande radar dvs. några av de saker jag tycker jag vill göra. Dock som tidigare sagt kanske 10-12 funktioner inkl de 4 första kanalerna som "försvinner" i spakarna (om jag förstod rätt tidigare.
    Däremot är jag lite besviken på Graupnern. Graupner skall ju, som Robbe, stå för tysk toppkvalitet. Jag hade ju tänkt att ev ta utrustningen från den båten Graupner 2111.RTR Rivera och sätta i min Komet. Som någon tidigare sagt så är i detta fall mottagare och fartreglage hopbyggt. Dessutom, vilket jag med erfarenhet från bilen, så saknas bindningsknapp!! Det tycker jag är dåligt och skall ev. påtala för Graupner.
    Dagsläget är alltså att båtarna, förutom Düsseldorf testas i sjön så fort regnet upphör. Till det ser jag vilket jag nämnt att jag fått kollisioner mellan styrenheter på enkla båtar som inte är 2,4GHz. Jag skall därför analysera - och fråga Forumkamraterna - om olika sändar-/mottagare som jag finner hos den välrenommerade Banggood var jag beställt en FlySKY 9 kanalare. Jag skall försöka hitta en kvalitets och kostnadsmässigt acceptabel kombination sändare+mottagare+ fartreglage och sätta en sats i varje enhet. Kan jag klara det på SEK 500:- per enkel båt så gör jag troligen det.
    Björn

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom detta i grunden är ett RC-flygforum så kanske du har enklare att få svar på dina båtfrågor på ett mera renodlat RC-båtforum. Har dock ingen kunskap om vilka sådana som finns förutom detta - http://www.smbf.info/forum/
    De flesta av oss som skriver här är ju bara flygare så kunskapen runt RC-båtfrågor är nog lite tunn generellt även om det säkert finns en och annan som även håller på med RC-båt.
    Likaså har du ju detta forum när det gäller RC-bilar - http://rsb.se/arena/forum.php
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Jag är medveten om detta att forum i grunden och övergripande är ett flygforum. Men å andra sidan har jag hela tiden fått svar, trevliga och lärorika. Skulle inte forumägarna var intresserade av andra än flygare så borde ju inte båt och bilavdelningar t.ex. finnas på forumet. Det finns ju faktiskt avdelningar för nybörjare vilket är en heder åt forumägarna då detta oftast saknas på andra forum. Flertalet av mina frågor är (väl ??) ändå, tycker jag, av ganska allmängiltig karaktär som även gröngölingar/ noviser inom rc-flyg etc. kan ha nytta av. För det är ju så att vi nybörjare ofta famlar i ett stort mörker och särskilt om vi, som jag, bor på landsbyggd och långt från kunniga och välsorterade rc-butiker.
    Jag känner också till angivna forum och läst på dessa men inte funnit de lika intresserade om man så säger.
    Jag hoppas att Ni står ut med mig och mina frågor. Jag vill gärna fortsätta på detta trevliga forum även om det kanske finns andra mer inriktade på båtar resp. bilar. Andra forum, bortsett från stora engelskspråkiga, verkar vara (utan att "anklaga" alla - för det har jag ännu inte kunskap om) är ofta lite besserwisser hos "rävarna" och de mer erfarna, vilket är tråkigt för oss nya liksom för hobbyn på lite längre sikt oavsett inriktning. Vi har samma situation bland alla mj-forum dvs. nybörjares svårigheter med besserwiesnar som inte gynnar tillväxten i hobbyn. Vi ser idag oftare mer nedåtgående trender än uppåtgående (oavsett hobby). Vi som hållit på länge (även om jag nu är ny på rc) måste på ett positivt sätt bemöta nykomlingarna i bl.a. teknikikhobbeirna i konkuransen med TV, dator, Facebook etc. samt tilltagande fetma hos barn och ungdom. Till detta kommer att många föräldrar går på knäna p.g.a. allt curlande. Jag har tagit initiativ till att i vårt lilla samhälle (1.950 inv.) undersöka intresse och möjligheter att få igång någon av dessa hobbyverksamheter.
    Hoppas på förståelse och intresse för mina gröngölings- och novisfrågor även i fortsättningen.
    Björn

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet, om man ser det så, är nog att det är ytterst få på detta forum som har kompetens på skalabåtar och de funktioner som man kan tänkas styra på en sån. Av den orsaken borde det vara bättre att söka sig till ett forum där detta är vardagsmat - om man nu har funderingar runt sådana frågor. Samma sak angående RC-bilar även om det säkert finns flera som kör sådana än skala-båtar i detta forum. Jag har själv ställt frågor ang RC-bilar på rsb.se och fått svar så även om det finns många "nördar" även där så brukar det vara flera som vill hjälpa till.
    Nåja - du väljer själv hur du vill fortsätta.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •