Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Batterier för skalabåt

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard Batterier för skalabåt

    I avvaktan på min Düsseldorf som inte kan vara många dagar borta så förbereder jag vad att köpa för båtens grundläggande drift.
    Skalabåtar vill man ju kunna köra längre stunder, gärna någon timma eller två. Skalabåtar över en meter klara ju vanligtvis mer vikt än andra typer av rc-drivna enheter typ fordon, flyg etc.. Jag har även från och till i för min mj i trädgården tittat på radiostyrning av loken och då är vikten inte större problem.
    Betr. batterier för skalabåt har jag sett att en del utländska utövare använder 12V motorcykelbatterier. Det verkar både billigt och sunt. MEN sedan läser jag i en del eng./am. forum att man inte kan/ får använda vanliga bly-syra-batterier vilket ju MC-battetrier ändå väl är att klassas som.
    Vanliga NiMH batterier är max på 4 - 5.000mAH. Något har jag sett på 7.500 mAH.
    Någon på forumet som kan ge synpunkter och erfarenheter om batterityperna och dess möjligheter/ lämplighet i sammanhanget skalabåt.
    Tack på förhand
    Björn

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om man parallellkopplar två batterier med exakt samma spänning får man summan av deras kapacitet på det sammankopplade batteriet. Exempel 12V 36Ah + 12V 10Ah = 12V 46Ah. Användbar kapacitet i ett blyack är ungefär 50% av märkenergiinnehållet.
    MC-batterier förstörs av djupurladdning. Då är fritidsbatterier av bly-syra-kemi bättre. Men efter dagens körning är det många timmar till nästa körning eftersom laddning är väldigt långsam vanligen C/10 (laddning cirka 10 timmar). Jag tror LiPo är bäst av batterier även för båt, eftersom du kan ladda så snabbt 1C-4C (laddning cirka 15 min-1 timme)
    C är coulomb, laddningsöverföring. Användbar kapacitet i LiPo är cirka 80% av märkenergiinnehållet.

    Ett 36Ah 12V fritidsbatteri motsvarar därför ett 22,5 Ah 3S LiPo.
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är ju båttypen rätt avgörande. Är det en deplacementbåt så lär det inte behövas mycket effekt för att hålla den igång medan an stor, planande båt kräver rätt rejält med effekt - och det kommer ju också att påverka maximala drifttiden per laddning. Till en deplacementbåt går det säkert att använda blybatterier typ MC (kanske 12V/15 Ah). Jag använder själv liknande batterier i min batteridrivna cylinderklippare och den drar nog klart mera än en deplacementbåt skulle jag tro.
    Men skall båten gå fort är det nog LiPo som gäller - och spänningsövervakning så att man inte drar ur dom för mycket.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Brandbåten Düsseldorf är en 1,2meter vanligtvis deplacementbåt men vid "utryckning" så skall den ju gå fortare - dock kan den i modell eller verklighet knappast bli en planande båt. Jag vill ju helst ha en timmas körning - minst - utan att behöva "gå i hamn" för det mer omfattande jobb denna båt kommer att kräva för batteribyte.
    Gärna fler synpunkter och tips, tack
    Björn

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om jag sett rätt i bygginstruktionen så sitter det 2 st borstade motorer installerade och vad som krävs är ett passande fartreglage till dessa (Robbe har ett som dom rekommenderar - http://www.robbe.de/catalog/product/.../category/253/) samt en eller flera parallellkopplade 6V NiMh-ackar. 12 V kan du nog inte ansluta såvitt jag förstått för då brinner säkert motorerna upp. Men om jag skulle gissa så borde det även fungera med t ex 2S LiPo.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kanske motorerna osv inte drar så mycket ström?
    Kanske börja med det Robbe själva förslår ändå dvs 2 st NiMh 6 volt (5 celler x 1.2 volt) 3000 mAh parallelkopplade dvs det blir 6V 3000 mAh x 2=6000 mAh vad det verkar enligt bygginstruktionen, samt Robbes fartreglage de rekommenderar.
    Se tillbehörsfliken på Robbes hemsida http://www.robbe.de/feuerloeschboot-..._from_store=en

    Det är ju ingen jättekostnad att senare byta upp sig till 5 cells NiMh med ännu större kapacitet (mAh) om du vill ha ännu längre driftstid på båten.

    2 x Drive battery No. 456007
    1 x Rookie 35 speed controller No. 8402
    Battery connectors:
    1 x TAM gold-contact socket, pack of 5 No. 4060
    1 x TAM gold-contact plug, pack of 5 No. 4061
    1 x High-flex multi-strand cable, 1.5 mm² No. 4089

    Ett annat alternativ kunde vara 2 cell LiPo och en spänningsregulator som tar ner spänningen från 7,4 volt (3,7 x 2 volt för 2 cell LiPo) till 6 volt. Vet inte vilka lämpliga spänningsregulatorer som finns för detta sammanhang men det finns en hel del sådana det vet jag (Robbe har en som är tänkt för mottagaraccar - har en sån själv, men som sagt vad det finns i övrigt för spänningsregulatorer för din typ av användning som skall klara lite högre strömmar vet jag inte).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-22 klockan 11:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •