Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sändartyper och beteckningar.

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Question Sändartyper och beteckningar.

    I mitt letande efter enkla och billiga 2 - 4 kanalsändare, som inte är av "rattyp", hittar jag många med beteckningar jag skulle vilja få förklarade för mig.
    1. Vad är skillanden på sändare för heli (helikopter) och andra spaksändare utan särskild beteckning?
    2. En hel del sändare har beteckningar såsom till Vxxx. Jag antar (?) att dessa troligen i första hand är dedikerade till/ elelr lämpliga för viss heleikoptermodell. De är alla utan mottagare, men extremt billiga.
    3. Skulle man kunna använda dessa med en mottagare, även andra än den dedikerade, för annat såsom flygplan och båtar? Jag letar ju (som kanske bekannt) efter enkla men bra sändare/ mottagare att ersätta "skiten" som sitter i enkla men kvalitetsmässigt och förändringsbara båtmodeller för mig och min son.
    4. Vad är 5,8 sändare? Är det för rc-hobbyn överhuvudtaget?
    Jag emotser tacksamt nya lärorika synpunkter.
    Björn

  2. #2

    Standard

    Sändare som går att använda för helikopter har programmeringsmöjligheter för dom mixningar av kanaler som en helikopter med collective pitch kräver.
    Och vad olika bokstavsbeteckningar på olika sändare betyder är det upp till tillverkaren att bestämma, ofta går det att utläsa antal kanaler eller sändarsystem på dessa bokstav och siffer-kombinationer.
    Generellt sett kan man säga att alla 2.4 GHz system är proprietära och man måste använda samma fabrikat av mottagare som sändare för att det ska fungera, sen finns det undantag där några tillverkare gör t.e.x mottagare för andra fabrikat men då framgår det tydligt av informationen på mottagaren, som t.e.x OrangeRX som gör mottagare för Spektrum.
    5.8GHz används idag för video överföring inom rc-hobbyn.

    Men faktum kvarstår att den modellen som du ska byta radiosystem i bör vara konstruerad för det annars blir det troligen billigare att köpa en annan modell.

    /Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag ser i andra frågor du har här på forumet att du håller på med skalabåtar och då kan du ju behöva många kanaler om du vill styra många funktioner, förutom fart och riktning t ex ankare, lanternor, rök, osv osv.
    Kolla t ex denna för skojs skull som är lite extrem som visar på en båtradio med många kanaler: http://www.becker-fm.de/shop/product...C3%A4le?gID=11

    Men du lär komma långt med en modern flyg-segel-heli radio t ex Futaba 14SG även till en båt, 14 kanaler lär nog räcka till en hel del även för en båt.

    Grundproblemet är att de billiga radioanläggningarna har dels få kanaler dels kanske lite tveksam kvalitet samt sällan har modellminnen.

    T ex en Spektrum DX18T (18 kanaler) är ett annat exempel man kan använda till båt och annat, men kostar förstås en slant.
    http://www.horizonhobby.co.uk/aeroon.../e6-dx18t.html

    FrSky Taranis är väl annars den mest avancerade radion i budgetklassen med många kanaler (16 kanaler).
    http://www.frsky-rc.com/ad/List.html
    Tror inte du kan hitta så många andra radioanläggningar i den prisklassen med så många kanaler och med sådan flexibilitet som en Taranis. Men den har förstås en inlärningsperiod, speciellt om man är ny på området med moderna "computer" radiostyrningar.

    Du kanske inte behöver så många kanaler men ovanstående visar på möjligheter som finns.

    Själv skulle jag nog försöka undvika att dra på mig alltför många billiga sändare, då är det bättre att ha en eller några få lite bättre sändare, tycker jag.
    Men skall du köra flera av dina båtar samtidigt så behöver du förstås en sändare till varje båt.

    Förr var det nog lite vanligare med dedikerade båtradio med t ex fram-bak spak och många switchar osv, Robbe/Futaba hade några liksom Graupner vill jag minnas - några kanske finns kvar. Men de ger ju ingen bra flexibilitet att använda till nåt annat än just båtar.

    Det är svårt att få allt för en liten peng, men det är ju bra att du undersöker markaden noggrant innan du lägger ut pengar på en ny radio. Det är inte lätt att hitta rätt för det finns väldigt många radioanläggningar att välja på.
    Men en radioanläggning kan man i regel ha rätt många år så det är en investering som man så att säga kan slå ut över flera år. Min Futaba 14MZ har jag haft rätt många år nu och den lär nog passera 10 års användande innan jag pensionerar den. Den var dyr i inköp men sett över längre tid blir det trots allt inte så jättedyrt för mig.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-22 klockan 11:41.

  4. #4

    Standard

    Är du ute efter många kanaler och en spak radio är nog taranis mest pang för pengarna walkera har en 10ch som kanske kan vara något?
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •