Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Frågor om sexkanaliga helikoptrar.

  1. #1

    Standard Frågor om sexkanaliga helikoptrar.

    Hej!

    Jag fick nyligen en usb-sändare, jag laddade då ner demoversionen utav neXts CGM-simulator, den fungerar bra osv. men jag funderar på om den reagerar rätt, den reagerar nämligen inte som min fyrkanaliga helikopter.
    Det är lite svårt att förklara frågan men jag ska göra mitt bästa.
    Vänstra spaken är precis som på min fyrkanaliga bortsett från att den har negative pitch. Men den högra spaken skiljer sig rejält, drar jag lite åt ett håll så behåller den lutningen och då är min fråga, är det så på en sexkanalig rc copter?
    Om det är så att den egentligen ska hitta tillbaka till plant hovrande hur ställer jag då in det? Kan försöka spela in en video senare.
    Och på tal om 6-kanaliga helikoptrar så är jag sugen på att köpa en snart, då funderar jag på en walkera 4f200lm, har ni några tankar om den? Jag tycker nog egentligen mest om den för att är så himla fin och att den är flybarless.
    Senast redigerat av Virre den 2014-08-24 klockan 18:01. Anledning: Skrev mer!

  2. #2

    Standard

    Att den håller kvar samma vinkel när du släpper spaken är korrekt, helin kan jag ej uttala mig om
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  3. #3

    Standard

    Okej! Spännande, hade ingen aning om att det var så stor skillnad på fyrkanalig och sexkanalig! Då är ju allt hur bra som helst! Fick ge 250 för sändaren och simulatorn var ju gratis så då är ju allt skitbra! Tack för snabbt svar!

  4. #4

    Standard

    Det brukar vara bäst att börja med en Align 450 eller Align 450 kopia. Mest för att kunna få tag på delar lätt. Det går att bygga en Kinesisk Align kopia med bra komponenter för ungefär samma pengar som en Walkera.

    Jörgen

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det brukar vara bäst att börja med en Align 450 eller Align 450 kopia. Mest för att kunna få tag på delar lätt. Det går att bygga en Kinesisk Align kopia med bra komponenter för ungefär samma pengar som en Walkera.

    Jörgen
    Håller med. Du kommer att krasha och ska du vänta en månad på reservdelar från asien kommer du tröttna snabbt. Bättre med en align eller kopia av sådan, så kan du få hem reservdelar på en dag från rubinrc, rchobby elker rshots.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    bäst med 450 är en sanning med modifikation.
    att märkes maskiner är mer lämpligt är helt klart rätt.
    att just storleken 450 är bäst är sant med tanke på priser på delar men det är betydligt lättare att flyga en större maskin så egentligen är nog en 600 size en bra storlek.

    jag började med 450 och jag inbillar mig att jag lärde mig hyffsat bra på den men dom stora är lättare att flyga helt klart.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    När man lärt sig flyga en 450 så är inte en 600 lika skrämmande.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Okej, vad som lockar med walkera 4f200lm är att den är bygd efter en riktig helikopter, finns det någon sådan i 450-storlek som ni rekommenderar?
    Jag tänkte också fråga om man vill ha med eller utan flybar? Det är ju väldigt mycket snyggare utan så om det inte är något direkt negativt med det så kommer jag nog satsa på en utan.
    Hur är andrahandsmarknaden, jag har sett många på blocket som är rätt billiga. Vågar man köpa begagnat eller är det ett dumt beslut?

    Kikade lite på blocket och hittade den här precis där jag bor, är den något att ha?
    http://www.blocket.se/pitea/3_D_RC_H....htm?ca=15&w=3
    Senast redigerat av Virre den 2014-08-25 klockan 00:16. Anledning: lite mer info!

  9. #9
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    hejsan, om du har möjlighet så skulle jag nästan rekommendera att du går direkt på en 500heli, typ en Align T-rex 500, en 450 funkar så klart också men de är svårare att se i luften (enligt mig) och en 500 känns ofta lite stabilare. kör man flybarless så är det lite färre delar att byta ut om olyckan skulle vara framme men annars så funkar både flybar och flybarless i stort sett lika bra.

    Mvh

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har själv inga större helis, bara 450 och 500 storlek. 500an (Gaui X4) är hysteriskt stabil, men en 450 med flybarless system är helt OK också.

    Ju större de är desto lättare är det att flyga, men ju större de är desto dyrare är de att laga.

    Sedan skall man ha respekt för att ju större de är, desto mer ont gör de på det som man kraschar på. En 450 kan lämna köttsår, 500 börjar bli läskig. 600 kan vara riktigt farlig. Det är inte leksaker och man skall ha respekt för dem.

    Krascha kommer du göra, det gör alla, men man gör det bara mindre med åren och krascherna blir ofta mildare (då man förhoppningsvis hinner slå på throttlehold och korrigera en del innan det smäller).


    Själv började jag med en 450, och jag blev riktigt duktig på att meka. Tycker det är en rätt bra inskolnings-heli, både för flyg och för reparationer. Kan du hantera en 450 så kan du hantera och meka med allt som är större än det.

    Tycker absolut att du skall köra flybarless, en flybarless kontroller hjälper dig att hålla helin stabil mot turbulens, kastvindar etc. Ställer man in snälla utslag i kontrollen och radion kan du dessutom få helin att flyga som en större heli.

    Håller med om rekommendationen, standard Align eller kopia (för reservdelar). Köp två uppsättningar av mekaniken med en gång och ha den ena som reservdels-heli (billigare än att köpa alla reservdelar löst), samt ta en näve huvud-drev, mainshaft och feathershaft samt lite extra huvud och stjärtblad.

    Välj gärna radio och flybarles kontroller efter vad folk i klubb eller vänner i närheten använder för att lättare kunna hjälpa dig ställa in och trimma in helin.


    Det är frestande att ta ett RTF system, men föreslår ändå att du köper ett kitt där du får bygga delar eller hela själv. Detta är för att du kommer garanterat behöva demontera och laga den inom kort, och då känner du helin bättre.

    Och ang skala, det finns många skalakroppar som passar till Align 450, men de tål inte krascher så bra. När du kan flyga din heli, lärt känna den och vet vad dina gränser är kan det vara läge att uppgradera till skalakropp Se det som projekt för säsong 2-3 med din heli.

    Själv har jag en Align T-Rex DFC 450 med Bell 206 kropp och har en Agusta kropp på min Gaui X4, och älskar skala. Men börja smått och väx i hobbyn tror jag är en bra väg att gå.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    Standard

    Det verkar som om flybarless suddar ut mycket av storleksskillnaden på helikoptrarna. Min 450 är tex mycket lugnare och sävligare att flyga än min Gaui X5 (X5 som är 550 storlek, upplevs som ungefär dubbelt så stor som en 450.) Det är mest en inställningsfråga när man kör flybarless.

    Utan att ha provat någon så vågar jag rekommendera en sådan här:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...de_2_RTF_.html

    Den är en Align klon så både delar från original och kopior passar. Radion är dessutom riktigt bra. Den finns också utan radio för 250$, då behöver du en Spektrum radio, tex DX6i, den nya DX6, DX7S, DX8 eller DX18.

    Jag flyger nästan bara 450 nu men jag lärde mig mest på Blade 130X och Nano CPX. Båda är otroligt välflygande och är närmast oförstörbara om man flyger över lite högre gräs och kommer ihåg att slå av motorn när man inser att det är på väg att gå åt skogen.

    Jörgen

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det verkar som om flybarless suddar ut mycket av storleksskillnaden på helikoptrarna. Min 450 är tex mycket lugnare och sävligare att flyga än min Gaui X5 (X5 som är 550 storlek, upplevs som ungefär dubbelt så stor som en 450.) Det är mest en inställningsfråga när man kör flybarless.
    visst handlar det om inställningar, rekommenderar helt klart fbl MEN det går ju helt klart få en x5a lugnare än en 450 om man vill. men sen handlar det inte bara om hur sävlig den är i luften, det är enormt mycket mer häng i en större heli och dom påverkas inte alls lika mycket av vind som en liten maskin.
    Testa en Autorotation med en 450 och sen med en 550 eller större och fundera sedan på hur lika dom är i luften oavsett hur du ställt in den.

    TS
    Kolla in på helsweden.se och köp dig en begagnad 450. det finns nästan ständigt begagnad bra maskiner där
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Standard

    Många bra tips, men jag är inte riktigt med på allt som sägs. Gör Align något mer än T-rex, och vilken är intressant? Jag har egentligen ingen i min direkta närhet som håller på med rc-heli, har en vän en bra bit bort, så jag får nog sikta på att lösa allt själv, jag tror nog ändå att RTF är det jag kommer satsa på, det känns lättast och jag när den går sönder så tror jag att jag kan lösa det. Och när det kommer till att ställa in kontrollen så får jag nog försöka ta hjälp från internet helt enkelt.

    Jag har nog en smärtgräns på ungefär 2500 om jag ska kunna köpa i höst. Släng gärna upp lite länkar på vad man borde satsa på! Verkar som att de jag tittar på inte är riktigt rätt! hehe!

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Räkna med att det kommer att gå åt en hel del reservdelar - speciellt om du inte kan få hjälp av nån kunnig heli-pilot. Så din nuvarande budget känns tyvärr alltför liten om den dessutom skall inrymma radio, ackar, laddare och inte minst reservdelar.
    Bara inställningen av helin brukar kräva sin man så att få hjälp av nån kunnig är guld värt och kommer dessutom att hålla nere reservdelskostnaden eftersom du kan få instruktion även med flygningen.
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    rekommenderar ingen att börja flyga helikopter på egen hand.
    det är guld värt att ha någon som kollar inställningar och se till att maskinen är korrekt monterad.

    Gjorde själv tabben att köpa en så kallad rtf , konstaterade ganska snart att rtf bara är någon löjlig förkortning.
    det kostade mig ett par tusen extra innan jag träffade någon som kunde något, hade då ändå tur då jag fick reklamera den första helikoptern pga elektronik som brann upp.

    hade samma tanke om kostnad som dig men det var snabbt uppe i 5000 och detta mycket beroende på att jag köpte billig skit.

    Vart i landet finns du ? det finns helikopterfolk nästan överallt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Standard

    Okej, den jag länkade till blocket tycker jag verkar som en bra (argumentera gärna mot!) och reservdelar finns på hobbex. Då får jag helikoptern för ca:1800 (ska väl försöka pruta lite) och reservdelar finns det som sagt på hobbex.

    Det är tråkigt att jag inte har någon som kan hjälpa mig med att sätta upp sändaren ordentligt.

    Instruktioner för flygningen skulle vara bra, men det blir också svårt att lösa antar jag, och då får väl simulator och youtubetips hjälpa mig. Såvida det inte finns någon flygare här uppe i Piteå?

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Inget jag skulle satsa på . hobbexprylar är något jag brukar hålla mig ifrån.

    här är ett betydligt mer pålitligt val, något jag själv flugit och flera kompisar. Beastx gyro är bra och pålitligt och vanligt.
    hoppas det går att se även om man inte är medlem, vilket jag iofs rekommenderar dig att bli om du ska pyssla med helisar.
    http://www.helisweden.se/showthread.php?t=12587
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #18

    Standard

    Det som Simon länkade till är mycket bra prylar, fina servon, jättebra gyro och ett bra märke som är lätt att få delar till här i Sverige.

    Kontakta flygklubben i Piteå, de har säkert några killar som flyger heli.

    Det går att lära sig flyga utan hjälp med en simulator utan att crasha mycket, min 450 har crashats en gång och det var på grund av att jag hade haft simulatorn inställd så att den zoomade in på helikoptern automatiskt när man flög långt bort. Det leder oftast till en crash under en av de första riktiga flygningarna då du inte ser hur helin ligger i luften. Jag hade ingen TV och det blev MÅNGA timmar med simulatorn. Troligtvis hundratals innan jag lyfte i verkligheten.

    Jörgen

  19. #19

    Standard

    Jag bor uppe i Piteå under terminerna, annars bor jag i Göteborg.
    Jag kunde inte kika på bilderna, får väl bli medlem där också. Ska väl kanske nämna att jag flugit lite innan iallafall, jag har en WL toys V911.
    Okej, det kan jag väl förstå, hobbex brukar väl inte alltid vara fantastiska.
    Skulle den här kunna vara något att satsa på? Den var så himla prissänkt tänkte jag.
    http://www.hobbybutiken.nu/kampanjpr...-kit-combo-arf

    Den helikoptern i länken såg ut att vara riktigt bra, vad behöver jag för sändare till den? DX6i kanske?
    Senast redigerat av Virre den 2014-08-25 klockan 22:12.

  20. #20
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kådisar (KDS) är helt OK maskiner med, min första var en KDS. Och jag har faktiskt en begagnad KDS 450Q, precis som den i länken ovan på väg till mig nu för att ha en till 450 maskin.

    Det är OK med reservdelar till dem, men inte lika bra som till Align T-Rex (eller klon) 450
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •