Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Frsky tfr8 vs Futaba R617

  1. #1

    Standard Frsky tfr8 vs Futaba R617

    Kan man lita på en Frsky tfr8 i en stor metanol kärra.

    Eller skall man satsa på en original mottagare futaba r617?.

    Använder tfr8 i min multiplex fun cub. Har inte märkt några problem än.

  2. #2


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Kan bara du bestämma. Jag har använt 7-8 frsky mottagare till diverse kärror under ett par år utan något som helst problem.
    En 2m Mustang med DLE 35cc är det största. Men i 50cc eller större modeller skall jag erkänna att jag använder Futabas orginal mottagare.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej
    Vet inte vad storleken på modellen har att göra med tillförlitligheten på mottagare. Antingen funkar den eller inte. Jag köper inget annat än FrSky mottagare till min Futaba 10. Har aldrig haft tillstymmelse till bekymmer. Har nu ett 10 tal 7 och 8 kanaliga mottagare. Jag har bland annat tre helikoptrar där det sitter FrSky mottagare som styrs av Futaban. Här kan det ju förekomma vibrationer. Funkar klockrent och gjort så i några år.
    Kör dessutom en Taranis parallellt till en del andra modeller. Har stort förtroende för FrSky
    Men det är bara du som avgör!

    Stig

  4. #4

    Standard

    Det är nog lika tillförlitligt, frågan är ju vad som känns bäst att ha OM något skulle strula!

    ps. jag har 2st R617FS liggande om du vill ha original utan att betala svinpriser, PMa om du är intresserad

  5. #5


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej
    Vet inte vad storleken på modellen har att göra med tillförlitligheten på mottagare. Antingen funkar den eller inte.
    Stig
    Vet du inte så var inte rädd för att fråga.

    Anledningen/arna till att jag använder orginalen i större modeller är i huvudsak 2.
    1. Så hoppas jag på att Futabas kvalitetskontroll är snäppet vassare.
    2. Så har jag kunnat få en del svar ang tex strömtålighet från bla team futaba på rcg.
    Dessa 2 punkters vikt ökar i takt med anslagsenergi och totalkostnad för mig.

    Ang påståendet "Antingen funkar den eller inte".
    Coolt, tror aldrig jag ägt en pryl som inte förr eller senare gått sönder/slutat fungera som tänkt.

  6. #6
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag kraschade min stora Rctimer f800 hexacopter på grund av en felande FRSKY mottagare... Typiskt att den skulle lägga av i den dyra maskinen.. Har kört och kör fortfarande frsky i enklare modeller men futaba i dom som jag är lite mer rädd om... Har aldrig haft ett enda problem med en futabamottagare i på över 30 års flygande...Så är du rädd om kärran så är en original futaba en bra försäkring.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Grimm Visa inlägg
    Jag kraschade min stora Rctimer f800 hexacopter på grund av en felande FRSKY mottagare... Typiskt att den skulle lägga av i den dyra maskinen.. Har kört och kör fortfarande frsky i enklare modeller men futaba i dom som jag är lite mer rädd om... Har aldrig haft ett enda problem med en futabamottagare i på över 30 års flygande...Så är du rädd om kärran så är en original futaba en bra försäkring.
    Spännande, och första gången jag hör någon säga de fått problem som beror bara på FrSky-mottagare*, kan du beskriva vad som hände lite mer exakt?
    *Utom alldeles i början när de kunde tappa antenner på futabakompatibla TF8R utan skal.
    fredrik

  8. #8
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Spännande, och första gången jag hör någon säga de fått problem som beror bara på FrSky-mottagare*, kan du beskriva vad som hände lite mer exakt?
    *Utom alldeles i början när de kunde tappa antenner på futabakompatibla TF8R utan skal.
    Jag kör med APM autopilot i hexan och då är det ju lätt att göra "crash investigation" eftersom man har all information loggad. Alla kanaler fick frispel i mottagaren undfer några sekunder blev sedan bra igen men innan jag hann landa så stack alla kanaler iväg igen och den ramlade ner från 20 meters höjd.

    Nedan en bild på trottelkanalen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Crasch.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	47421

    Om du har Missionplanner kan du kolla själv i filen från flygningen som jag laddat upp på DIY drones.

    Här http://diydrones.com/forum/topics/ar...ource=activity

    Nu kör jag en futaba mottagare sen ett år tillbaka och har inte haft ett enda glitch på radiokanalerna...

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja det såg ju inte alls bra ut. Den borde inte flippa runt så om den skulle tappa signal. Jag har fått en FrSky att låsa sig med maxutslag på ena skeven när spänningen dippade på grund av underdimensionerad SBEC i ett akrobatikplan. Futaba R617 låser sig i failsafe-läget med samma behandling.
    Hur såg spänningen till mottagaren ut när detta hände?
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Blir så att jag använder R617 mottagare till mina lite dyrare plan.

    Man har inget att skylla på om man använder orginal mottagare, om det nu skulle gå åt helvete.
    Senast redigerat av Eric den 2014-08-31 klockan 13:14.

  11. #11

    Standard

    Har väldigt sällan läst om problem med Futaba-mottagare, men FrSky tycker jag folk har problem med lite överallt (läst och hört). Jag kör endast Futaba och av dem är 8-9 st R617FS. Aldrig haft problem. Se bara till att inte täcka över dem och håll dem borta från vibrationer klistrade på mjuk dubbelhäftande pad eller nåt. Se till att de inte är solen eller instängda så de får varmt av solen. Korsa ej antennerna, kom ihåg 90-graders-regeln med antennerna, se till att de inte får brownouts av snål spänningsmatning som kan dippa av stora värstingservon eller dylikt. Använda kondensatorer om man har tung last. Ha bra ackar så du inte skyller på mottagaren när du tappar kontakten, kanske bara var acken som inte orkade hålla upp spänningen när motorn/servon lastades hårt eller nåt. Håll antennerna borta från dåliga material (metall, kolfiber, glasfiber, plast, osv) samt från sådant som stör (motorer, tändboxar, ESCs, UBECs, LiPos, LiPo-kablar, sändande antenner, osv). Osv osv... finns mycket som kan få en mottagare att lägga av. Har haft många 35MHz Futaba-mottagare också, ingen har nånsin gått sönder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ...Se bara till att
    ---
    Ovan gäller frsky:na också förstås, har inte haft problem med dem heller sedan de släppte fasstmottagare, förutom det där med att man i början fick kolla att antennerna verkligen satt fast. Och att man binder i multiläge om man har stöd för det i radion. Och att man håller koll på om de mottagare som har funktion för det är i digital eller normalt läge, men det måste man ju hålla koll på med motsv. futabor åxå.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •