Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Tillstnd? hjlp en nybrjare!

Standard Tillstnd? hjlp en nybrjare!

Hej Jag r en glad (hyfsat ny) gare av DJI phantom vision 2 som just upptckt den hr fina sidan med alla er erfarnare mnniskor med intressen som mig. Jag hoppas att ngon hr har lite mer erfarenhet och tips till mig. Jag planerar att jobba med min quad efter skoldagarna i hopp om att tjna ihop lite av pengarna jag spenderade p quaden :PDet jag hittat p internet r att man ska skaffa flygfoto tillstnd frn trafikverket, och fr det krvs en bra frskring, (vilken rekommenderas?) ngon som vet om flygfoto tillstndet kostar ngot? isfall hur mycket?Sen har jag lst om sjlvgranskningsrtt som man kan f om man skickat tillrckligt mnga bilder och strt dom tillrckligt :P vad har jag missat? Hjlp en ung och oerfaren sjl tack p frhand

Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    109
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Liding Modellflygklubb

Standard

Trevligt att du sker dig till forumet
    Tyvrr finns flera trdar som talar allt annat n trevligt om liknande frsk , att du har som mlsttning att fixa tillstnd r ju alltid bra dock.
    ven om det r mjligt med tillstnd r marknaden fr amatrflygfototjnster knappast frmnlig.

Du fr nog hitta p ngot annat efter skolan fr att finansiera detta dyra intresse...

Standard

Konstigt svar tycker jag. Han kanske har mnga bra kontakter s det kanske inte alls r svrt. Nu har jag ingen erfarenhet av tillstnd osv, men jag tycker det r bra att man r seris och tar ansvar d det r mnga som kper dessa och "leker" p fel stlle som gr att vra farkoster hamnar i dlig dager p nyheterna.

Standard

Finns info om det i ngon facebook grupp men kommer inte ihg vilken. Har fr mig att tillstnd och frskring kostade 5000kr/r och fr att det skulle g ihop ekonomiskt s var man tvungen att ta runt 1500kr fr att fota ett hus. Kan bli svrt fr dig att ta dig runt (frmodar att du inte har krkort d du gr i skolan) men inget r ju omjligt. Man br ven ha bra kunskap om fotografi fr att s bra bilder att man kan ta bra betalt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sida om kostnaden fr de olika UAS-tillstnden - http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/
    ...i alla fall svar p en del av frgestllningen.
    Tror att Thelonnquist frmst syftade p att det redan nu finns en mngd "flygfotografer" vilket ju gr den tnkbara marknaden fr resp flygfotograf allt mindre - medan grundkostnaderna kvarstr. Och mnga mklare t ex kper ju egen utrustning numera och fr dom betyder nog tillstndskostnaden knappt ngot.
    Roger

Standard

Jag har vldigt mycket erfarenhet nr det kommer till bde sna hr farkoster och nr det kommer till fotografering.
    Jag har ven ett krkort och mnga kunder som vill frgat efter flygfotografier.
    S har en vldigt bra utgngs punkt skulle jag sga, det r bara s att jag vill gra det helt lagligt.
    drav frgan jag stllde.
    vad r det som krvs fr att gra det lagligt?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ls p lite p Transportstyrelsens hemsidor dr du fick en lnk av mig angende kostnaderna men mera info finns att hmta dr.
    Rent praktiskt br du nog registrera en enskild firma ocks. I samband med detta br du nog ocks anska om F-skatt - https://www.skatteverket.se/foretago...680006355.html
    Sen fr du nog kolla med ditt frskringsbolag ang frskringsskyddet.
    Mera finns skert ocks men det r i alla fall lite att brja med.
    Hr kan du frresten lsa lite mnera inkl detta med sjlvgranskningsrtt - http://www.scribd.com/doc/229142811/...rsfo-rsa-kring
    Lite info om "Spridning av flygfoto" - https://www.transportstyrelsen.se/Gl...v_flygfoto.pdf
    ...och en lnk till - http://www.blf.se/du-har-val-inte-gl...na-flygbilder/
    Roger

Standard

Tack s mycket Roger!
    Det dr kommer hjlpa mig oerhrt mycket!

Standard

Roligt med ungdomar som vgar testa ngot nytt. Hller helt med Mc Regor om att du br registrera ett fretag. Brja med detta s har du mjlighet att ta tillstndskostnader, frskring mm som kostnad i fretaget. Detta gller ven reservdelar
    NR du kraschar, fr det kommer du sker att gra. ven Lipo r frbrukningsvara. Nr jag letade frskring s hittade jag
    egentligen bara ett frskringsbolag som var intresserade. Inter Hannover 08-6175400 och frskringskostnaden var i r
    1,495:-. Innan du fr sjlvgranskningsrtt s kan du maila bilderna till frsvarsmakten som kollar dom, och det brukar g vldigt fort att f svar. Den dyra biten r tillstndet frn Transportstyrelsen.

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    180
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlgg
    Roligt med ungdomar som vgar testa ngot nytt.
    Hur vet du att det r en ungdom?
    Med tanke p nicket s kan det ju vara en 63rig lrare.

Standard

Nej, du har helt rtt. Han skrev " jobba efter skoldagarna" och d fll det sig naturligt med en ungdom.
    Kan ju lika grna vara en lrare, eller ngon annan som vill lra sig nt. Fr mig som r lite ver 50 r de flesta ungdomar.

Reg.datum
    Oct 2011
    Inlgg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb ls

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    Finns info om det i ngon facebook grupp men kommer inte ihg vilken. Har fr mig att tillstnd och frskring kostade 5000kr/r och fr att det skulle g ihop ekonomiskt s var man tvungen att ta runt 1500kr fr att fota ett hus. Kan bli svrt fr dig att ta dig runt (frmodar att du inte har krkort d du gr i skolan) men inget r ju omjligt. Man br ven ha bra kunskap om fotografi fr att s bra bilder att man kan ta bra betalt.
    Den heter helt enkelt..... flygfotografering med radiostyrd helikopter

Standard

Har ngon koll p vad inter hannover tcker lite mer exakt? r det liksom ngot att ha ven om jag kanske inte jobbar med det hr.
    det dr med fretag lter spnnande, kommer nog bli s.

haha jomen jag r ju ingen 63 rig lrare, kanske inte heller ungdom beroende p vem man frgar :P
    19 r r vad jag r.

Standard

Jag fick uppfattningen att Inter Hannover inte frskrar om du inte har ngot tillstnd frn Transportstyrelsen. Samma t andra hllet. Inget tillstnd om du inte har frskring. Jag fick ett mail frn Transportstyrelen som jag skickade till Inter, sedan nr frskringen var klar skickade jag kopia till Transportstyrelsen som skrev ut tillstndet. Sitter inte s jag ser frskringsbrevet med det r uppdelat i 2 delar vill jag minnas. Tror det var ansvar mot personer och sakskada. Sl dom en signal s fr du besked. Flyger du rent hobbyflyg s kolla med din hemfrskring vad som gller. Finns skert folk p forumet som kan detta med hobbyfrskringar.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •