Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tillstånd? hjälp en nybörjare!

  1. #1

    Standard Tillstånd? hjälp en nybörjare!

    Hej Jag är en glad (hyfsat ny) ägare av DJI phantom vision 2 som just upptäckt den här fina sidan med alla er erfarnare människor med intressen som mig. Jag hoppas att någon här har lite mer erfarenhet och tips till mig. Jag planerar att jobba med min quad efter skoldagarna i hopp om att tjäna ihop lite av pengarna jag spenderade på quaden :PDet jag hittat på internet är att man ska skaffa flygfoto tillstånd från trafikverket, och för det krävs en bra försäkring, (vilken rekommenderas?) någon som vet om flygfoto tillståndet kostar något? isåfall hur mycket?Sen har jag läst om självgranskningsrätt som man kan få om man skickat tillräckligt många bilder och stört dom tillräckligt :P vad har jag missat? Hjälp en ung och oerfaren själ tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Trevligt att du söker dig till forumet
    Tyvärr finns flera trådar som talar allt annat än trevligt om liknande försök , att du har som målsättning att fixa tillstånd är ju alltid bra dock.
    Även om det är möjligt med tillstånd är marknaden för amatörflygfototjänster knappast förmånlig.

    Du för nog hitta på något annat efter skolan för att finansiera detta dyra intresse...

  3. #3

    Standard

    Konstigt svar tycker jag. Han kanske har många bra kontakter så det kanske inte alls är svårt. Nu har jag ingen erfarenhet av tillstånd osv, men jag tycker det är bra att man är seriös och tar ansvar då det är många som köper dessa och "leker" på fel ställe som gör att våra farkoster hamnar i dålig dager på nyheterna.

  4. #4

    Standard

    Finns info om det i någon facebook grupp men kommer inte ihåg vilken. Har för mig att tillstånd och försäkring kostade 5000kr/år och för att det skulle gå ihop ekonomiskt så var man tvungen att ta runt 1500kr för att fota ett hus. Kan bli svårt för dig att ta dig runt (förmodar att du inte har körkort då du går i skolan) men inget är ju omöjligt. Man bör även ha bra kunskap om fotografi för att så bra bilder att man kan ta bra betalt.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sida om kostnaden för de olika UAS-tillstånden - http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/
    ...i alla fall svar på en del av frågeställningen.
    Tror att Thelonnquist främst syftade på att det redan nu finns en mängd "flygfotografer" vilket ju gör den tänkbara marknaden för resp flygfotograf allt mindre - medan grundkostnaderna kvarstår. Och många mäklare t ex köper ju egen utrustning numera och för dom betyder nog tillståndskostnaden knappt något.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Jag har väldigt mycket erfarenhet när det kommer till både såna här farkoster och när det kommer till fotografering.
    Jag har även ett körkort och många kunder som vill frågat efter flygfotografier.
    Så har en väldigt bra utgångs punkt skulle jag säga, det är bara så att jag vill göra det helt lagligt.
    därav frågan jag ställde.
    vad är det som krävs för att göra det lagligt?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Läs på lite på Transportstyrelsens hemsidor där du fick en länk av mig angående kostnaderna men mera info finns att hämta där.
    Rent praktiskt bör du nog registrera en enskild firma också. I samband med detta bör du nog också ansöka om F-skatt - https://www.skatteverket.se/foretago...680006355.html
    Sen får du nog kolla med ditt försäkringsbolag ang försäkringsskyddet.
    Mera finns säkert också men det är i alla fall lite att börja med.
    Här kan du förresten läsa lite mnera inkl detta med självgranskningsrätt - http://www.scribd.com/doc/229142811/...rsfo-rsa-kring
    Lite info om "Spridning av flygfoto" - https://www.transportstyrelsen.se/Gl...v_flygfoto.pdf
    ...och en länk till - http://www.blf.se/du-har-val-inte-gl...na-flygbilder/
    Roger

  8. #8

    Standard

    Tack så mycket Roger!
    Det där kommer hjälpa mig oerhört mycket!

  9. #9

    Standard

    Roligt med ungdomar som vågar testa något nytt. Håller helt med Mc Regor om att du bör registrera ett företag. Börja med detta så har du möjlighet att ta tillståndskostnader, försäkring mm som kostnad i företaget. Detta gäller även reservdelar
    NÄR du kraschar, för det kommer du säker att göra. Även Lipo är förbrukningsvara. När jag letade försäkring så hittade jag
    egentligen bara ett försäkringsbolag som var intresserade. Inter Hannover 08-6175400 och försäkringskostnaden var i år
    1,495:-. Innan du får självgranskningsrätt så kan du maila bilderna till försvarsmakten som kollar dom, och det brukar gå väldigt fort att få svar. Den dyra biten är tillståndet från Transportstyrelsen.

  10. #10


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Roligt med ungdomar som vågar testa något nytt.
    Hur vet du att det är en ungdom?
    Med tanke på nicket så kan det ju vara en 63årig lärare.

  11. #11

    Standard

    Nej, du har helt rätt. Han skrev " jobba efter skoldagarna" och då föll det sig naturligt med en ungdom.
    Kan ju lika gärna vara en lärare, eller någon annan som vill lära sig nåt. För mig som är lite över 50 är de flesta ungdomar.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Finns info om det i någon facebook grupp men kommer inte ihåg vilken. Har för mig att tillstånd och försäkring kostade 5000kr/år och för att det skulle gå ihop ekonomiskt så var man tvungen att ta runt 1500kr för att fota ett hus. Kan bli svårt för dig att ta dig runt (förmodar att du inte har körkort då du går i skolan) men inget är ju omöjligt. Man bör även ha bra kunskap om fotografi för att så bra bilder att man kan ta bra betalt.
    Den heter helt enkelt..... flygfotografering med radiostyrd helikopter

  13. #13

    Standard

    Har någon koll på vad inter hannover täcker lite mer exakt? är det liksom något att ha även om jag kanske inte jobbar med det här.
    det där med företag låter spännande, kommer nog bli så.

    haha jomen jag är ju ingen 63 årig lärare, kanske inte heller ungdom beroende på vem man frågar :P
    19 år är vad jag är.

  14. #14

    Standard

    Jag fick uppfattningen att Inter Hannover inte försäkrar om du inte har något tillstånd från Transportstyrelsen. Samma åt andra hållet. Inget tillstånd om du inte har försäkring. Jag fick ett mail från Transportstyrelen som jag skickade till Inter, sedan när försäkringen var klar skickade jag kopia till Transportstyrelsen som skrev ut tillståndet. Sitter inte så jag ser försäkringsbrevet med det är uppdelat i 2 delar vill jag minnas. Tror det var ansvar mot personer och sakskada. Slå dom en signal så får du besked. Flyger du rent hobbyflyg så kolla med din hemförsäkring vad som gäller. Finns säkert folk på forumet som kan detta med hobbyförsäkringar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •