Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Skaffa en 1m DLG seglare, vilken?

  1. #1

    Standard Skaffa en 1m DLG seglare, vilken?

    Flugit 450 helikopter i ett halvår men är lite less på mekandet så köpte en 3D frigolit kärra att flyga med vilket är skoj men av någon anledning så köpte jag bara ett acc, tänkte väl flyga heli och plan om vartannat men har inte orkat få ihop helin så nu är det seg väntan mellan accarna.

    Stog och surfade på telefonen när jag väntade på laddning häromdagen och dök på en DLG film och fastnade direkt. Verkar riktigt skoj och samtidigt lite fysiskt, stort plus för mig och läcker med bara hand och naturkraft, laddning håller en halv dag etc, mkände att jag måste ha en

    Frågan är ju vilken? Har fastnat för ~1m storleken pga praktiskt även om de flyger sämre än 1,5m. Kommer mest flyga på små ställen som fotbollsplan eller äng och bor i landet så marginellt med vind. Kommer vara pappaledig i vår så kommer lägga den på vagnen och knata 5 min till närmaste fotbollsplan och flyga när minstingen ska sova.

    Vill inte lägga för mycket pengar, gärna 1ksek, max 2ksek komplett med mottagare (FrSky X4R) acc mm.

    Lutar mot Elf eller ev Libelle. Tänkte Elfen är lätt och passar bra på små ställen och lite vind. Dock är det ju lite kul med en Libelle med skevroder som ger mer möjligheter men den har kanske sämre prestanda i mina förhållanden?.
    Sen finns ju Hobbykings mini, dels den billiga 950mm och dels 1000mm med komposit som ser tålig ut. Såg att den billiga även kommer med skevroder (Mini DLG Pro) men då går vikten upp emot 140g vilket väl inte kan vara bra?

    Någon som har erfarenhet från någon av ovanstående och kan rekommendera någon? Eller andra tips mottages gärna.

  2. #2

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Skaffade en Topsky Super Mini för ett tag sedan, spann på en meter. Min första DLG och efter ett par sessioner är jag beroende... Så oerhört kul!!

    Är inte riktigt klar över om HK's 1000 mm är samma, verkar som den saknar skevar. Mitt råd är nog att gå på de glasade/komposit-vingarna, de är ganska tåliga. Har flugit in i en stolpe ett par gånger med min och det är inget att rekommendera även om min flyger än. Dock inte perfekt.

    Annars är 1-metersstorleken väldigt smidig även om jag börjar sukta efter en fullstor... =)
    Senast redigerat av Flahultarn den 2014-08-29 klockan 09:18.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är tämligen säker på att Elf är den lättaste och antagligen bästa kärran. Och kärror i denna storlek bör nog vara lätta om man skall lyckas hitta nåt stig på de relativt låga utgångshöjder som man når. Ni får nog räkna med att ha lite överseende med hållbarheten till förmån för vikten. Min Elf har visserligen inte använts så väldigt flitigt men den har legat i bagaget i bilen mycket och hittills utan skada. Och dessutom är Elf nästan som ett smycke - oerhört välbyggd.
    Roger

  4. #4

    Standard

    HK's 10000mm variant har inte skevroder så inte samma som Topskyn. Topskyn har jag ej hittat någon svensk åf för och frakt från hyperflight UK var drygt 500:-...

    Rcteknik.se säljer ju ELF och Libelle till riktigt bra priser här i Sverige och HK tar ju en hundring i frakt från EU lagret. Lutar nog mot en ELF, ser riktigt läcker ut och kul att köpa från Sverige när man kan.

    Min mottagare är specad för 4-10V, funkar det med 1S lipo direkt eller behöver man en spänningsbooster eller ska man gå upp på 2S och köra HV servon och få bra prestanda på servon , bra mottagning och slippa extrautrustning (dock begränsatservourval)?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag använder Assans lilla 2,5 g-mottagare i min och den klarar utan vidare av att köras på 1S vilket också servona gör.
    Men andra märken kan ju uppföra sig annorlunda. Det är rätt trångt för radioutrustningen i en Elf så det gäller att välja små prylar. Mottagaren ligger under vingen - sen skall du tränga in 2 servon + batteri under "noskonen".
    Min vägde runt 85 g med alla prylar i men jag fick blya ca: 5 g längst fram i nosen för att få fram TP en aning.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag använder Assans lilla 2,5 g-mottagare i min och den klarar utan vidare av att köras på 1S vilket också servona gör.
    Men andra märken kan ju uppföra sig annorlunda. Det är rätt trångt för radioutrustningen i en Elf så det gäller att välja små prylar. Mottagaren ligger under vingen - sen skall du tränga in 2 servon + batteri under "noskonen".
    Min vägde runt 85 g med alla prylar i men jag fick blya ca: 5 g längst fram i nosen för att få fram TP en aning.
    Roger
    Hade tänkt använda en FrSky X4R som väger 5,8g. Tänkte även försöka stoppa in en variometer för skojs skull och den kan jag ju flytta runt lite för att anpassa cg, den väger visst 3,1g.

    Vad har du för servon och batteri?

  7. #7

    Standard

    Jag körde ds-47 med ett 2cell lipo utan regulator i min. Det funkade perfekt fast sålde min elf då jag hade för många flyg och behövde göra plats för några stora kärror.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu vet jag inte hur stor din FrSky-mottagare är men jag är inte 100 % säker att den får plats.
    Jag tror inte heller att du får in FrSkys variometer-sensor för det blev väldigt trångt i nosen med 2 st små 3 g-servon (http://www.autopartner.se/elektronik...ternalsearch=1) och ett 1S250 LiPo. Det är alltså "presspassning" på noskonen när den skall på plats även med min minimala utrustning. Det finns som sagt inget utrymme att "flytta runt" på utan blir den baktung så är det lite bly allra längst fram som gäller. Jag använde lödtråd (lödtenn) som jag virade runt kroppsbommen längst fram. Behöver du mera plats för t ex variometer så är det nog en fullstor DLG du skall satsa på.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Ok, det är så tight, bra att veta. Ska kolla upp mått på Rx och får hoppa Variometern som mest var bara för att jag har en Taranis och alltid lite kul att utnyttja dess funktioner. Tack för alla svar!

  10. #10

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag kör för tillfället med en D4R-II i min SuperMini Topsky och tycker den är i största laget. Det finns plats i fusen men det är ganska trångt. Har en X4R på ingång just för att kunna köra variometern med bara ett minimum av tåtar. Har kapat alla kontakter (utom den till skevservona) och lött in dem direkt på mottagaren. Sparade ganska mycket plats på det viset, och lite vikt med... Det finns plats, längre bak i fusen men man vill ju ha det mesta så långt fram det går iaf i mitt fall.

    I fusen har jag 2 x 4,3grams sevon ett Dymond D47 och ett EMax ES9051D parallellt och mottagaren stående på sidan allt så långt fram att jag precis får in acken (2 cell/350mAh) framför.

    Jag köpte min på RCFlight för inte alls länge sedan. Jag tycker den är väldigt trevlig. För mig skulle det kännas "fattigt" utan skevroder, men det är möjligt att det är en vanesak (har aldrig flugit något utan...).

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2049

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    ...(har aldrig flugit något utan...).
    ...ja, det är nog orsaken.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Inte blivit nått inköp än. Elf verkar ju fin men det verkar som många köper 1m och sen en 1,5m inom kort tid och sen slutar flyga de små. Versus från HK får ju bra betyg samt det finns några andra för rimlig peng men bygget avskräcker. Ska kanske kolla efter en begagnad 1.5m.... inte mycket termik och har ingen tid just nu iallafalll så jag har halva vintern att bestämma mig men det är ju alltid kul att handla grejer... har bedtällt hem mottagare och variometer för vilket flygetyg det nu blir.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste du absolut inte ha en 1 m DLG så är det nog bättre att satsa på en fullstor istället. Hittar du ingen bra beg så finns det rätt många olika modeller att välja på i England. Har även sett Hobbykings 1,5 m "DLG Composite" men den skulle jag inte köpa - är bl a väldigt vek i fenan beroende på (tror jag) en felkonstruktion/felkopiering... Dessutom är den inte heller speciellt billig.
    Roger

  14. #14

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har precis blivit klar och provfluget en HK Versus 1,5 meters. Det är helt klart stor skillnad på flygegenskaperna men nackdelen med storleken är tydlig när man ska transportera den. Har den lilla Topsky Super Mini 1 m sen tidigare och den är ju bara att lägga på hyllan i bilen. 1,5 m är betydligt bökigare. Måste skruvas isär och kräver mycket mer försiktighet när man hanterar den. Trodde inte det skulle upplevas så. Men att flyga den stora är mycket roligare =)

    Funderar på att sälja den mindre 1meters... bättre begagnad...

  15. #15

    Standard

    Hej!

    Jag började med en HK mini DLG och den behöver en del förstärkningar för att hålla.

    Problemet var väl mest att RCteknik inte kunnat leverera någon ELF...

    Efter en tids kastande och lagande köpte jag en begagnad Natrix som efter några reparationer flyger mycket bra.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Har precis blivit klar och provfluget en HK Versus 1,5 meters. Det är helt klart stor skillnad på flygegenskaperna men nackdelen med storleken är tydlig när man ska transportera den. Har den lilla Topsky Super Mini 1 m sen tidigare och den är ju bara att lägga på hyllan i bilen. 1,5 m är betydligt bökigare. Måste skruvas isär och kräver mycket mer försiktighet när man hanterar den. Trodde inte det skulle upplevas så. Men att flyga den stora är mycket roligare =)

    Funderar på att sälja den mindre 1meters... bättre begagnad...
    Hur var det att bygga, verkar vara mycket fräsa och limma? Inte helt ohändig men har ingen bra plats att hålla på i huset och dåligt med tid (1 månaders, 1 åring och en 4 åring...). Stor. Familj kräver stor bil så jag har gott om plats i min S-Max buss när jag ska ut och flyga. Vad har du för servon i Versusen?

  17. #17

    Standard

    Kajaken byggde fina DLG kitt innan men vet inte om det är slut med det men släng upp en köpes annons här och på smff så hittar du säkert några fina plan. Jag tröttnade på min ELF även om det flög helt otroligt. För kass termik och mycket vind runt Malmö.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Han kanske har nån av deras nya att sälja. Altivolus eller vad den nu heter
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Han kanske har nån av deras nya att sälja. Altivolus eller vad den nu heter
    Det är nog utanför min budget.
    Detta kanske ett alternativ till HKs varianter: http://www.topmodelcz.cz/index.php?&...etail&id=17576

    Vad går en hyfsad begagnad dlg för?

  20. #20

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Hur var det att bygga, verkar vara mycket fräsa och limma? Inte helt ohändig men har ingen bra plats att hålla på i huset och dåligt med tid (1 månaders, 1 åring och en 4 åring...). Stor. Familj kräver stor bil så jag har gott om plats i min S-Max buss när jag ska ut och flyga. Vad har du för servon i Versusen?
    Visst är det en del jox att få ihop den och det kräver att få ligga stilla på byggbordet under en del av momenten. Inget komplicerat dock!

    I Versusen har jag 4 Emax, http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2490 budgetservon. Har inte flugit så mycket än, hade och har nog fortfarande lite farhågor om att de är för klena men än har jag inget märkt av det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •