Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Drönar snack på P4 i morse

  1. #1
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard Drönar snack på P4 i morse


  2. #2

    Standard Drönar snack på P4 i morse

    Ok, så de påstår att det är ok så länge ingen människa syns på bilden som går att identifiera, det tror jag inte stämmer. Kan ju få med något annat på bilden som inte är ok förutom människor... Är det inte så att så fort en person inte håller i en kamera och kameran fotar/filmar, så klassas kameran som en övervakningskamera och kräver tillstånd?

    Sen säger Länsstyrelsen i Växjö att ingen sökt om lov, då finns det alltså inga professionella flygfotografer alls i Växjö, eller fotar dom också olagligt?

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du skall inte bara ha tillstånd för att få utöva verksamhet, du skall även ha tillstånd för att t.ex få flyga i staden, evenemanget etc. och det är det sista de menar att ingen sökt. Vad jag vet har ännu ingen fått tillstånd att få flyga efter en sådan ansökan hos länsstyrelsen kanske därför ingen iheller ansöker då de vet att det blir nej.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Länstyrelsen (och Datainspektionen) blir bara inblandad om man kan identifiera personerna på bilden. Vill du ha en övervakningskamera är det länsstyrelsen du vänder dig till. Ett flygfartyg hamnar i samma fack. Skillnaden mot när du tar ett foto på folk på shoppinggatan är att dom då kan "se" dig och vet om att dom hamnar på bild.
    Christian

  5. #5

    Standard

    Skillnaden verkar vara om man håller i kameran eller ej.

    Frågan är då om man håller i kameran när den står på stativ....då är den fast monterad och räknas sådeles som en övervakningskamera
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Hur s----ns svårt skall det vara att inte kalla det för drönare. Namnet drönare tar tankarna till amerikanska spion UAVer som precisionsbombar terorister (och civila) i arabländerna!!

    Radiostyrd leksak kallar jag det!

  7. #7
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Hur s----ns svårt skall det vara att inte kalla det för drönare. Namnet drönare tar tankarna till amerikanska spion UAVer som precisionsbombar terorister (och civila) i arabländerna!!

    Radiostyrd leksak kallar jag det!
    Kan bara hålla med. :-D

  8. #8
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Kan bara hålla med. :-D
    Ggr 2 blir själv irriterad när alla man möter kallar det för drönare
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Ggr 2 blir själv irriterad när alla man möter kallar det för drönare
    Då är vi två!

    Missade lite i tråden vi är visst fler
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Kan den navigera själv via waypoints/rth så är det faktiskt en drönare/uav.
    Annars är det en vanlig rc modell med videolänk.

  11. #11

    Standard

    Undrar vad ordet "drönare" står för egentligen. Vissa "drönare" som militären använder så styr de från marken med joystick. De är alltså UAV om jag förstått det rätt, om det gäller de stora som får rum med en människa men som inte har någon människa ombord. Ett RC-flyg är väl ej "vehicle"/fordon? UAS kanske är bättre för tex ett RC-flyg som flyger själv, Unmanned Aerial System. UAV i flygsammanhang brukar även kallas förarlöst plan, där det första inte passar ett pjuttigt RC-flyg... egentligen. Medans "förarlöst plan" passar in på alla flyg som inte har en förare (dvs inte ens RC-flyg, utan nu pratar vi flyg som flyger själva). Sen finns ju benämningen RPA (Remotely Piloted Aircraft).

    En Wiki förklarar det så här:
    "An unmanned aerial vehicle (UAV), commonly known as a drone and referred to as a Remotely Piloted Aircraft (RPA) by the International Civil Aviation Organization (ICAO), is an aircraft without a human pilot aboard. Its flight is controlled either autonomously by onboard computers or by the remote control of a pilot on the ground or in another vehicle."

    Låter som "drönare" är ett RIKTIGT flyg som är förarlöst, oavsett det flyger själv eller via fjärrstyrning. Vehicle = Fordon... Aircraft = inte RC-flyg.

    "A vehicle (from Latin: vehiculum[1]) is a mobile machine that transports passengers or cargo."

    Har vi RC-nördar en multikopter med tex en APM som flyger efter waypoints är det en UAS, eller helt enkelt en multikopter. Samma om vi har ett flyg med APM som flyger efter waypoints. Eller?

    Drönare är som alla säger väldigt förknippade med destruktion och död, så det passar föga in på våra små flygetyg. =)

    Så tänker jag. Det är UAS vi har, inte UAV, inte drönare. Frågan är när storleken går över till att bli UAV... hmmm...

    (mitt flum)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    "The word 'drone' comes from the Old English 'dran or dræn'[1] meaning 'male honeybee'.In the 16th century it was given the figurative sense of 'idler' or 'lazy worker'"

    I absolut grunden så är "drone" / drönare en maskin som utför en syssla istället för en människa.
    Sen om den har kamera, är beväpnad eller gör något annat är irrelevant.

    Tyvärr vägra media använda UCAV benämningen, vilket är synd.

    Att försöka kämpa emot benämningen drönare är helt meninglöst. Och kommer inte göra en skillnad när väl staten börjar se till att reglerna efterföljs. Vilket är garanterat (frågan är vilken typ av olycka som krävs dock), då de blir mer och mer populära. Och de flesta nya har inte en aning om vad de gör.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •