Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Driva 4 motorer med samma fartreglage?

  1. #1

    Standard Driva 4 motorer med samma fartreglage?

    Hej! Jag hållera på med ett speciellt bygge där en kameraplattform kommer gå på 2 linor och behöver att alla 4 hjul som driver plattformen framåt har samma varvtal och samtidigt vara trådlöst styrt och tänkte då på ett fartreglage till en rc-bil och koppla till en mottagare och sen till en sändare, är detta något ni tror är möjligt, eller behöver man ett separat fartreglage till varje motor?
    /Olle

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du använder borstade motorer så kan du använda ett och samma fartreglage.

    Om du skall använda moderna borstlösa motorer (som har jämnare gång och bättre varvtalskontroll) så behöver du en fartkontroller per motor, men du ge samma inputsignal till alla fartkontrollers.

    Vidare, om du skall ha borstlösa motorer behöver du se till att det finns en smidig reverseringsfunktion på reglaget, då inte alla fartreglage har det. (antar att du vill kunna backa med din dolly med).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Kanon!! Fick svar på allt jag behövde i samma inlägg, inte så vanligt på internet hehe. Hur fungerar det på bilar, går det in en signal från mottagaren och sen en strömingång per reglage då, eller är det något imellan?
    /Olle

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Fartreglage för borstlösa motorer har två kablar till batteri, tre kablar till motorns tre faser och en kabel med +/-/signal till mottagaren. Ska man koppla ihop flera reglage tar man vanligen bort alla + till mottagaren utom en.
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ska motorerna dessutom ha samma varvtal, och man inte vill lösa det med en programmerbar radio, så måste man koppla ihop reglagen. D.v.s. koppla ihop alla fyra minuskablar, alla fyra signalkablar och en +kabel (resten av +kablarna ska inte kopplas in någonstans), dessa tre kablar kopplas sedan till mottagaren.

  6. #6

    Standard

    Okej, då har jag fått kläm på det! Tack så jättemycket för all snabb hjälp, får uppdatera tråden med resultatet senare!
    /Olle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •