Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Nybrjare som behver lite std och rd samt fr och nackdelar p tv RTF maskiner.

Reg.datum
    Aug 2014
    Inlgg
    4
    Jobb
    Egen
    Klubb
    Ingen

Standard Nybrjare som behver lite std och rd samt fr och nackdelar p tv RTF maskiner.

Som sagt s har jag funderingar kring att brja flyga dessa underbara maskiner.
    Spenderat timmar framfr datorn och sett den ena efter den andra filmen och suget bara stiger

Men som sagt nybrjare som man r s r det en RTF som blir frsta steget.
    Men drabbades av lite beslutsngest s det fick bli tv olika maskiner.
    S dessa tv r ju en del olikheter mellan och jag r lite nyfiken ver om ngon hr har ngon av dessa tv nedan modeller och kan ge mig fr och nackdelar.
    Bda maskinerna r bestllda och tar lite tid innan dom landar hemma, skulle tippa p ca 14dagar men det vet man aldrig d det gr frn Kina.
    S dessa tv maskiner r p vg.

en

Nine Eagles Galaxy Visitor 3

och en

Syma X5C

S om ni knner fr att ge mig tips och rd, fr och nackdelar m.m. samt posta lite bra lnkar med info och till bra videos om just dom hr tv s r jag tacksam.

tnk att man som gammal skall brja leka igen

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Utan att ifrgastta dina val s skulle jag sga att det underlttar att kpa beprvade grejor som mnga andra har d finns chansen att f hjlp med sina frgor s mycket strre , kpa prylar ingen annan har r att be om problem tyvrr oavsett hur billigt det r , bara min personliga sikt i all vnlighet
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Standard

Om det r exakt den Nine Eagel maskinen du bestllt som du lnkar till s str det "Mode 1" p radion vilket tyvrr inte r den standard vi i Europa anvnder, "Mode 1" innebr att du har gas reglaget till hger och i Europa anvnder vi "Mode 2" och har gas reglaget till vnster.
    Det gr frmodligen att bygga om din sndare s det blir rtt, men det krvs nog en del arbete.
    Och eftersom den r vldigt liten lmpar den sig inte s bra utomhus d den ltt tas med av vinden.

Syma maskinen har rtt radio, "Mode 2" och r betydligt strre s den kan frmodligen flygas utomhus och vara betydligt stabilare.

Men som Stiffe ppekade s kan det nog vara vldigt svrt att f hjlp om du fr problem d ingen av modellerna r vanlig i Sverige, speciellt med Nine Eagel maskinen d den dessutom inte har rtt radio.

/Jonas

Reg.datum
    Aug 2014
    Inlgg
    4
    Jobb
    Egen
    Klubb
    Ingen

Standard

Hej.
    Ok vilka maskiner r d de som sljs i Sverige som skulle kunna motsvara de tv jag bestllt?
    Bde Nine Eagle och Syma r trots allt ganska stora ute i vrlden vad jag ftt erfara d man snurrat runt p diverse utlndska sidor.

Nine Eagel maskinen r bestlld med mode 2 radio.
    http://www.banggood.com/Nine-Eagles-...-p-916343.html

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Att flyga sdana hr relativt sm multikoptrar som nn form av flygmaskin tror jag personligen att man rtt snart blir less p. Jag ser multikoptrar som utmrkta fotoplattformar men d krvs lite strre grejor n de allra minsta - sen ser det ju kul ut att "buskflyga" via FPV men d skall det som sagt vara FPV-utrustade maskiner och de behver nog ocks vara rtt tliga.
    Tycker redan att det mrks p den begagnade marknaden att mnga som i alla fall inte haft sitt driv via flygintresset tycks trttna och jag skulle gissa att detta kommer att accentueras. Gillar man att RC-flyga s r det min personliga sikt att konventionella flygmaskiner och helikoptrar r bttre alternativ n multisar som nrap flyger sig sjlva. Men som vanligt r smaken om baken...
    Hursomhelst nskar jag dig Wizz lycka till och kanske fr vi s smningom se dig flyga ven konventionella RC-maskiner.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Om det r exakt den Nine Eagel maskinen du bestllt som du lnkar till s str det "Mode 1" p radion vilket tyvrr inte r den standard vi i Europa anvnder, "Mode 1" innebr att du har gas reglaget till hger och i Europa anvnder vi "Mode 2" och har gas reglaget till vnster.
    Det gr frmodligen att bygga om din sndare s det blir rtt, men det krvs nog en del arbete.

Syma maskinen har rtt radio, "Mode 2" och r betydligt strre s den kan frmodligen flygas utomhus och vara betydligt stabilare.
    Vad som r rtt och fel med mode 1 och 2 r helt personligt! Lite som hger/vnsterhnta s att sga, att den ena har rtt radio och den andra har fel r lite fel uttryck tycker jag. Sen att mode 2 r vanligast i eu r en annan sak..

//Henrik
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Quads i lite olika storlekar

Standard

Visst r det personligt vad man tycker om och helt fritt att vlja.
    MEN!
    Om man r nybrjare och vill ha hjlp frn andra flygare kommer det att bli extremt svrt om man har en radio med "Mode 1" d alla man frgar om hjlp har "Mode 2".
    Jag tror du kan frga vilken annan flygare som helst hr p forumet och dom skulle frmodligen sga nej till att provflyga din modell fr att se "om den fungerar" och "hjlpa till med instllningarna" nr du talar om att du har en "Mode 1" radio.
    /Jonas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Helt rtt, Jonas ! Mera som att man bestmt att ha hgertrafik i ett land och d fungerar det inte s bra att hlla till vnster...
    Ok - lite drastiskt men man skall nog hlla sig till det som r "standard" oavsett vad man tycker fr rtt som det r behver man lite hjlp och d r det bra om andra ocks kan hantera utrustningen.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wizz Visa inlgg
    S
    S om ni knner fr att ge mig tips och rd, fr och nackdelar m.m. samt posta lite bra lnkar med info och till bra videos om just dom hr tv s r jag tacksam.

tnk att man som gammal skall brja leka igen
    Har tyvrr inte hrt talas om ngon av dessa maskiner s inga specifika tips p dom men hr kommer ett par generella tips frn en annan nybrjare som brjade flyga multirotor i somras. Och kom ihg: man r aldrig fr gammal att brja leka!

Hitta en bra plats att flyga nr det r helst r vindstilla eller mycket svaga vindar. En bra plats r en stor ppen grsmatta eller flt som r s fritt frn trd, vattensamlingar och andra hinder som mjligt. Grs r relativt mjukt att krascha och ofta klarar man sig ofta oskadd eller mjligtvis en propeller fattigare bara hjden r lg.

Stll din quad p plant underlag och ls manualen hur den ska kalibreras s att den r det innan start. Stll dig sedan rakt bakom din quad ca 5m bort med flygriktningen p quaden framt, bort frn dig. Se ocks till att du flyger i fullt stabiliserat lge och inte i acro-lge eller helt ostabilisterat (manuellt).

Brja sedan med att lyfta genom att sakta ka gasen tills den hovrar en dryg meter ver marken. va p att hlla den p en konstant hjd och flyg absolut inte inte hgt upp i brjan. Nr du kan hlla hjden och starta och landa utan problem kan du brja med att banka (luta quaden t olika hll) med mycket sm och frsiktiga spakrrelser (hger spak i Mode2). Lyft till lite hgre hjd, 2-3 meter, innan du brjar banka och kom ihg att det r bara att slppa spaken s ska quaden terg till plant lge.

Om du knner att det gr t helvete nr du var och du knner att du tappat kontrollen s r min erfarenhet att det r bttre att snabbt dra ned gas till noll och lta den krascha om du r p lg hjd, vilket du borde vara i brjan. Att frska dra p gas och "rdda" en situation resulterade ofta (i alla fall fr mig) med hrdare krascher i hg fart och mer skador som fljd.

Nr du knner dig sker p att kontrollera hjd, hovra och bankning t olika hll r det dags att ndra flygriktningen (yaw p vnster spak i sidled i mode2). Brja med att vrida lite och max 90 grader t ngot hll frn att ha flygit rakt fram bort frn dig som du gjort hittills. Testa hur det knns och att det knns naturligt att du fortfarande vet vilket hll du ska banka fr att f quaden att flyga t rtt hll. Sista vningen r nr ovanstende funkar bra r att vrida s frdriktningen r rakt emot dig och fortfarande knna dig sker p vilket hll du ska dra t fr att banka t rtt hll. Just flyga rakt emot mig sjlv r fortfarande det jag tycker r svrast, om jag inte flyger FPV frsts fr d r det alltid "rtt hll".

Det var i alla fall s jag brjade lra mig, lycka till!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •