Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 90

Ämne: Nitrometan

  1. #61

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Egentligen inte! Orsaken är mycket seriös och befogad skulle jag nog vilja påstå. Tyvärr så är det väl mer regel än undantag att tjänstemän som egentligen saknar kunskap om saker och ting övertolkar och krånglar till saker i onödan, vilket i sin tur leder till att vi får mer onödiga kostnader och spendera massa tid på helt obefogade saker för att få dem lyckliga och nöjda .

    Kenneth får hjärna förklara varför man "minst" ska ha tävlingslicens.

    I min värld så gör Licensen ingen annan skillnad en en liten kostnad extra för att subventionera kostnaderna som förbundet har för den rena tävlingsverksamheten. Man blir väl knappas mer registrerad eller kontrollerad för att man betalar tävlingslicens? Misstolka inte, jag kommer garanterat skaffa licens eftersom jag gillar att tävla. Det jag inte gillar är att man ska tvinga folk att betala för något som de faktiskt inte har ett dugg med att göra. Ta tex Micke, om han är en inbiten modellflygare så tycker jag han borde vara med i Smff. Jag tycker däremot att det ska räcka för att få ta del av det arbete som Smff utför. Varför ska han tvingas skaffa licens för att få blanda egen soppa om han ändå inte kommer tävla? Hur troligt är det att MSB går igenom alla start och resultatlistor för att se om man verkligen tävlat? Ni kan kanske förstå undertonen i vad jag anser om kompetensen hos de som hittat på detta även om jag inte säger det rakt ut.
    Undrar om inte Linflyget kommer få ökat intresse

  2. #62
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Licensen fungerar som ett behörighets intyg så att inte vem som helst kan gå in och köpa. Jag vill inte bli bombad av någon radikal typ bara för att vissa vill ha det fritt och därför anser jag att ett sorts tillstånd skall finnas. Att det sedan råkar användas just modellflygare gör ingen skillnad det går att blanda i bensin för samma egenskaper i metanolen och den är ännu fri att köpa vart du vill.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #63
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Dom förbjudet Nitro men tillåter Ammoniumnitrat, som inte ens behöver behandlas för att användas som bomb:
    http://www.svd.se/svd-avslojar-forbj...rrorbekampning
    Helt otroligt, snacka om att sila mygg och svälja elefanter...

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #64

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Licensen fungerar som ett behörighets intyg så att inte vem som helst kan gå in och köpa. Jag vill inte bli bombad av någon radikal typ bara för att vissa vill ha det fritt och därför anser jag att ett sorts tillstånd skall finnas. Att det sedan råkar användas just modellflygare gör ingen skillnad det går att blanda i bensin för samma egenskaper i metanolen och den är ännu fri att köpa vart du vill.
    Du har missat hela poängen! Man måste först gå med i SMFF! Där får du ett medlemsnummer och registreras. I detta ingår även försäkringsskydd. Du får även ett RC bevis (det finns lite diskussioner om detta på forumet).

    Bensin ger inte samma effekt som NITRO. Visst det kan ge lugnare gång vid liten iblandning men den ger också minskad effekt. Nitro ger även effektökning, ganska rejält om man laddar med 40%.

  5. #65
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Behöver man 40% nitro i bränslet har man valt fel motor men vad vet jag som är nybörjare och inte vet något om uppbyggnaden eller om hur en motor fungerar, jag kör el. Det ber jag ursäkt för. Är det en modell dragster som du har 40% till, det hade varit intressant att se. Nu skall jag ut med min bluePhenix och flyga, hörs i kväll.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #66

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    De motorer som i dag kräver 40% nitro är i stort sett bara rena tävlingsinstrument och de modellflygare som använder dessa, tror jag kan räknas på en hand i dag. Tävlingar i pylon arrangeras bara av till SMFF-anslutna klubbar och där dess medlemmar har, eller vid behov, kan söka tävlingslicens. Så där lär det inte vara några problem med nitro-tillstånd.
    RCFF:s medlemmar kan däremot få problem med tillstånd då man inte har någon stadgad tävlingsverksamhet i denna sammanslutning. Dessutom tror jag inte att behovet av specialsoppa är så stort då man ju här i stort sett bara flyger för nöje och rekreation.
    Jag har ett tillstånd som jag ej utnyttjar då jag i stället hittat ett fungerande bränsle för mina motorer. Med 10% nitro och 16% syntetolja av märket Rapicon. Skitsoppa säger några som aldrig provat det! Jag har använt det i två år utan olägenhet och är nöjd med den. Dessutom är den så pass billig att jag inte finner det försvarbart att själv stå och kladda med hemkört. Jag flyger istället.

    Sköt om Er
    Kay krut

  7. #67
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...Och jag köpte färdigblandad Optimix från Minicars sortiment,12% här för nyssens och den funkar utmärkt.
    Har blandat själv tidigare men ser ingen anledning o trassla till det för om man kan köpa ett fungerande färdigbränsle
    så är det OK för mig.
    Jag har förståelse för de som vill fortsätta blanda själva men för mig så kvittar det egentligen,bara det funkar bra.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #68


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    En förening (av vilket slag det än må vara) med eget organisationsnummer är en "juridisk person" och behöver inget särskilt tillstånd från MSB för att inhandla ren nitro. De flesta modellflygklubbar är nog detta idag, och om inte, är det väldigt enkelt att skaffa ett organisationsnummer från skattemyndigheten. Sedan är det fritt fram att handla så mycket nitro man önskar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #69

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Det var något nytt!
    Är du säker och hur går det till rent praktiskt!

    //Magnus

  10. #70

    Standard

    Inget nytt.Vår klubb har köpt in nitro och blandat till medlemmar i år utan några problem.

  11. #71

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Inget nytt.Vår klubb har köpt in nitro och blandat till medlemmar i år utan några problem.
    vet att de är en gammal tråd, men för mig nytt, har klubben utsett en person med intyg att den personen kan köpa in?
    No gutt´s no glory!!

  12. #72


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Om klubben är en egen juridisk person (=eget organisationsnummer) behövs inga intyg eller liknande. Bara att handla på i klubbens namn.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Vart köper ni eran nitro?

  14. #74


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Vart köper ni eran nitro?
    Masens Kemtekniska i Hudiksvall.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Senast köpte jag nitrometan på 25-liters dunk från Sunoco i Malmö, givetvis med uppvisande av giltigt tillstånd från MSB.

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Se där ja, kollade hos Masen, men såg inget på hemsidan.

  17. #77

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Om klubben är en egen juridisk person (=eget organisationsnummer) behövs inga intyg eller liknande. Bara att handla på i klubbens namn.
    tackar å bockar
    No gutt´s no glory!!

  18. #78


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Se där ja, kollade hos Masen, men såg inget på hemsidan.
    Näe, det finns inte på hemsidan men de säljer nitro, metanol och syntetolja i alla fall.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  19. #79

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man är avkomling till en kemist, kan man enkelt avskilja ren nitrometan ur kommersiellt modellmotorbränsle genom fraktionerad destillation. Bortkastad tid att begränsa laglydiga människors saker. De dåliga människorna hittar alltid andra vägar för sina dåd.

    Ungefär lika patetiskt som att begränsa lagliga jaktgevär i kalibern 9,3 x 64 för att terrorister skjuter folk med olagliga insmugglade AK-47 i kalibern 7,62 x 39.

  20. #80


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Mange svarade mig i samma fråga på SMFF:s forum, tack för det Mange. Efter vad jag tolkar det hela kan man inhandla metanol/nitrometanblandning i volymsförhållande upp till 25% utan tillstånd. Då är det ju inga problem, Masen kan ju blanda i de 10-15% jag behöver och då behövs ju inget tillstånd, även vid större kvantiteter. Ingen som vet någon leverantör av dietyleter? Kanske det är tokstopp där, för någon lär väl ha sövt ner någon annan vid något tillfälle.

    /Robert

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •