Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: iRobot Roomba?

  1. #1

    Standard iRobot Roomba?

    Hej!

    Jag tänkte skaffa en iRobot Roomba, men hur ska man veta vilken man ska ha?
    Vilka funktioner måste man ha? Vilka klarar man sig utan? Är de dyra bra för stora hus
    eller är de bara coolare?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag har en iRobot Roomba 790 och den funkar bra på våra golv, några mattor och lägre trösklar. Man får se till att anpassa hemmet lite. tex ta hand om lösa saker på golvet(lego), se till att den inte trasslar in sig i sladdar o dyl.

    Jag brukar flytta bort stolarna från köket på morgonen om jag vet att den kommer köra så att den inte behöver stångas med alla ben, då kör jag kök/hall samtidigt. Vardagsrummet och toaletten körs var för sig.

    Sedan tar jag övervåningen rum efter rum.

    Schemaläggningsfunktioner och fjärrkontroll via radio
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    ...och självklart måste du prova att FPV'a den. Jag provade en regnig dag och insåg efter 2 minuter att det inte blev någon hissnande upplevelse.

  4. #4

    Standard

    Jag kör romba 550 funkar bra är väldigt bra när man har en hund som fäller

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Data Dan Visa inlägg
    Jag kör romba 550 funkar bra är väldigt bra när man har en hund som fäller
    Kapar in i tråden lite, för jag går och funderar på en Botvac pga två hundar, en katt och några akvariefiskar. Är ordentligt less på djurhår:

    Någon som testat Neato Botvac!?


    http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...5/192660.5711/

    Iofs. så fäller inte fiskarna hår, men hoppas den klarar av att rengöra akvariet också....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #6

    Standard

    Funkar det till akvariet så byter jag

  7. #7

    Standard

    He, he! [emoji2]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #8

    Standard

    Jag har kört min FPV men det ger mer åksjukekänsla än att flyga Quad
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    Neato verkar kunna en del också. Men hållbarhet och service verkade va lite taskig såg jag i en review.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Ok, jag har bara hittat positiva användarrecensioner förutom att den inte klarar sladdhärvor, mjuka mattor etc. men där funkar ju inte en manuell dammsugare heller.. Var läste du om den?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #11

    Standard

    Hm, jag såg en film på tuben där de visa hur fint Neato klarade kablar. =) Testa nu så ser du!

    Jag bara kika runt på YouTube hejvilt på en massa filmer med reklam o reviews och jämförelser.

    Det var en film där nån hade körd med Neato och Roomba i flera år och Roomban var inget problem.
    Batterierna kostade 80USD per sugare. Neaton hade krånglat en hel del förstod jag och när garantin
    var slut så svarade de inte ens på mail mer.

    Mattor med "lång päls" var ingen höjdare nej (hm, jag måste göra mig av med ett skinn i vardagsrummet...).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kör en Roomba 581 sedan ett gäng år, den har slutat snacka med förarna men den gör ett bra jobb i vår 3s ändå.

    Största skillnaden är att det blir mycket mindre damm i luften, så damm på hyllor och lister minskar avsevärt.

    Vår kör vardagar kl 12, når det varit tomt ett tag och dammet hunnit lägga sig. Manuell städning halveras ungefär med Roomba aktiv.

    Ett viktigt steg är att döpa den, vår heter Norpan, föräldrarnas heter Rutker Rutin, mosters heter Ribban och svärföräldrarnas heter Dusty.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Standard

    Det stämmer - kör man den ofta blir den totala miljön bättre.
    En överraskande sak som inträffar varenda tömning är hur mycket skit den faktiskt tar upp...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    Läste att nån av Roomba-serierna tex har nåt bättre filter mot allergiframkallande ämnen. Alla funktioner varje dyrare modell har är ju fräna, men var ska man dra gränsen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Har Roomba 650 och den har fungerat bra.

  16. #16

    Standard

    Justja, denna tråd hade jag glömt. Jag blev demonstrerad två robosugare, en iRobot Roomba (minns ej modell). Det jag störde mig på den var att den gick in i allt och så gick den planlöst runt i rummena och det som störde mig mest var nåt jag såg i en film, den blåser ut på baksidan (eller om det var åt sidan) och allt damm som hamnar i utblåset, ja det blåses upp i luften. Hur korkat va int det?

    Kikade också på en Neato XV nånting. Den va ju cool som först kollade in rummet, sen gick den längs väggarna och sen dammsög den systematiskt rummet. Fränt! =) Men sanslöst va en lät!!! Den har ju riktig dammsugare, som lät. Och den hade gummiflärpar som skottade in dammet i dammsugaren, den där roterande axeln med gummiflärpar skapade ett ljud som kan få ett hus att skaka om man har trägolv. Jösses va det dundrade! En nackdel var tydligen att det lätt kunde komma in skräp i hålen där "scannern" var på ovansidan. Den gick lätt sönder och den var inte direkt billig att laga!! Vad gäller ljudet, man dammsuger när man är på jobb. Men har man lyhört till grannarna så lär de nog undra vad som burrar.

    Alla försäljare jag träffat på som haft både Roomba och Neato har sagt att de haft Roomba många år och väldigt lite krångel och att Neato är rätt ny för dem. Så det säger ju inte såå mycket. Jag läste lite här och där att Neatos service var lite si och så. Dessutom hade alla butiker en hel del reservdelar hemma, till Roomban.

    Roomban verkar enklare, dummare... och således mindre som kan gå sönder -> hållbar.
    Neaton är klart coolare och smartare.

    Jag vet inte om nån av dem hade partikel-skydd eller vad det heter. Alltså att de suger upp partiklar som är en f-n för allergiker.

    Försäljarna nämnde aldrig nånting om de andra märkena de hade (LG, Samsung, Philips, osv). ?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Min har EPA dammfilter som är lätt att ta bort och rengöra alternativt sätta dit nytt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Epa filter beror väl på vilken modell man väljer. Roomba må vara "dum" men skräp och damm hittar den alltid trots man städat innan

  19. #19
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vi kör med Roomba 581 hemma, den har efter åren tappat kommunikationen med fyrarna, men den klarar sig bra ändå. Städar varje vardag

    Har iofs hört från kollegorna som jobbar med hushållsgrejjerna att Neato är det hetaste på städfronten för tillfället.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •