Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Prisvärt FPV System?

  1. #1

    Question Prisvärt FPV System?

    Jag är helt ny med FPV och har aldrig provat, men jag har flugit min f450 lite och filmat med min gopro och är helt inne på att kunna se vad den ser där uppe live!

    Jag har kollat runt på forum och butiker osv och fått mig en liten bild av vad det handlar om. Nu ska jag bara hitta grejer som fyller de krav jag har. Här följer min idé,

    Jag vill använda min Gopro som kamera så att jag kan tilta och se vad den ser. förutsatt att det går att filma samtidigt som man strömmar via video ut.

    Jag vill ha en range på minst 2km. Jag har inte riktigt förstått om jag ska satsa på 1,3Ghz eller 5,8Ghz. Har heller inte riktigt fattat vad de olika Mw gör?

    Jag tror vill börja att köra till en 7" skärm. Eller tror ni jag kommer vilja köpa ett par glajor ganska snart efter?

    Nu frågar jag efter er expertis, vad ska jag ha för grejer? Antar att jag behöver gopro kabel, TX, RX, och en skärm/goggles, något mer?

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2

    Standard

    Första frågan är varför du ska ha så lång räckvidd när du inte får flyga längre än att du ser modellen?
    Och för att få den funktion du önskar och med räckvidd längre än du ser modellen så kan du köpa ett VTX / VRX 5.8GHz kit med 200mW sändare för runt 400:- på ebay, komplettera med två klöver antenner och en 7" skärm från Banggood för 500:-och en videokabel till din GoPro från lämplig återförsäljare så har du ett färdigt paket.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Tack för snabbt och bra svar!
    Det hade jag såklart inte en tanke på. Men troligtvis kommer denna serie följa med utomlands också. För det lär vara olika restriktioner i olika länder?

    Och det är möjligt att filma med gopro samtidigt som man snor video via kabeln? Och visst går det att strömförsörjning gopron med samma kabel ifrån lipo?

  4. #4

    Standard

    Jag har inte GoPro själv men vad jag har läst så har du "live" på kabeln oavsett om du fotar eller filmar, dock är det en viss fördröjning på signalen så dom flesta använder en separat kamera just för FPV och med rätt kabel till GoPro kan du även strömförsörja den om du har en 5V BEC på modellen.
    Jag kör en Mobius och även den har en viss fördröjning på "live" signalen men jag använder bara bildskärmen som hjälp så jag ser vad jag fotar och filmar och inte för FPV och glasögon.

    Vilka regler som gäller i andra länder vet jag inte men vad jag förstår så är det betydligt hårdare regler utanför Sverige generellt vad gäller modellflyg.

    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Japp GoPro har live ut. Jag använder en GoPro Hero HD "1" och den ger inte såå bra bild ut som tex en enkom FPV-kamera.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En kompis till mig har både GoPro och separat FPV-kamera tillgänglig under flygning via videoswitch men såvitt jag förstått så flyger han i stort sett undantagslöst via den separata FPV-kameran.
    Skall du sen flyga utomlands så finns det nog all anledning att minutiöst kolla bestämmelserna där beträffande det lagliga att flyga med dessa farkoster, lagligheten att flyga med FPV och inte minst vilka frekvensband/uteffekt för videolänken som du får använda. Sverige är som sagts jämförelsevis relativt fritt med ett fåtal regler att följa.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Allright, det låter ju rätt smart! Hur har han kopplat den switchen?

    Anledningen att jag vill ha GoPro som fpv är endast att jag vill se exakt vad jag filmar/fotar. Men när man är ute och lekflyger så är det väl smartare att ha en separat kamera som väger mindre så att man får mer flygtid. Blir nog en sån också, men att ha möjligheten att se live ur båda kamerorna med en switch, vore perfekt!

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hej FinnbyFragge
    Det är jag som har både gopro och FPV kamera inkopplade i en videoswitch som styrs från radion. Gopron är upphängd i en gimbal som också styrs från från radion så den kan riktas rakt ned medan FPV kameran är fast installerad riktad rakt framåt. Det innebär att jag kan snabbt växla vyer. Jag växlar mellan dessa vilket även ger en redundans om någon kamera lägger av. Fördröjningen i gopron tycker jag är försumbar eftersom jag flyger långsamt och ej behöver snabb respons.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  9. #9

  10. #10
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Jag kör med Pixim Seawolf fpv kamera och Gopro3+ med switch. Tycker bilden är likartad i båda, möjligtvis att Seawolfen är bättre i extremt soligt väder. På ett annat plan har jag runcams standard fpv kamera PZ4020 eller vad den heter, och den piskar Gopron3an lätt enligt mig.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Första frågan är varför du ska ha så lång räckvidd när du inte får flyga längre än att du ser modellen?
    Och för att få den funktion du önskar och med räckvidd längre än du ser modellen så kan du köpa ett VTX / VRX 5.8GHz kit med 200mW sändare för runt 400:- på ebay, komplettera med två klöver antenner och en 7" skärm från Banggood för 500:-och en videokabel till din GoPro från lämplig återförsäljare så har du ett färdigt paket.

    /Jonas
    Räckvidd är aldrig fel. Den kan användas på helt olika sätt.

    Jag skulle aldrig flyga här med 2.4/5.8


  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast å andra sidan var det knappast TS avsikt att flyga i snårig skog och därmed behöva "2 km räckvidd" - utan det handlade nog om nåt annat. F ö håller jag givetvis med om att bra räckvidd alltid är en säkerhets-fördel.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag lånar tråden lite.
    Är det här ett bra paket att börja med om man aldrig provat fpv förut?
    http://www.autopartner.se/helikopter...tude-v2-ce-kit
    Det ska användas på en 250 quad.
    Känns som lite klen sändare men det kostar väl inte så mycket att köpa en kraftigare om jag märker att den inte riktigt räcker till. Samma med antenner också, inte heller några större pengar för att uppgradera.
    Jag vill alltså ha ett hyfsat bra paket, komplett för att komma igång.
    Några tips på andra grejer som blir bra att börja med?

  14. #14
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Detta har jag köpt som mitt första fpv-kit.. Har bara flugit ca 4 batterier än så länge, men jag är väldigt nöjd än så länge..

    http://hobbyking.com/hobbyking/store...Search=skyzone

    Detta tillsammans med quanum diy goggles (finns även dom hos hobbyking) och man har en komplett fpv-setup till ett riktigt bra pris!

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Tack för tipset men det finns inte i europalagret så det går bort, när jag väl köper så vill jag ha leverans ganska snart och med deras internationella lager kan det ta lång tid om man har otur.

  16. #16

    Standard

    Beställ med dhl så kommer det på 2-4 dagar efter att paketet lämnat lagret.
    Unvik quanum brillorna dock, upplösningen är usel. Bättre än teleporter skräpen men fortfarande dålig.

  17. #17
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Som xermalk säger går det på 2-4 dagar med dhl express.. frakten hamnar på omkring $25.. När det gäller quanum är jag personligen väldigt nöjd! Har dock inget att jämföra med, men för priset är det oslagbart... Kan vara skönt att börja med något som fungerar men som är billigt så man inte plöjjer in massa pengar utan att veta om man kommer gilla fpv eller ej.

    En positiv sak med quanum brillorna är att det är väldigt stor FOV. Har suttit ute idag i en brassestol på en åker i 2+ grader och flugit 4 batterier.. funkar skitbra

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det lutar ändå åt Fatshark-paketet, men inte från Sverige, det finns billigare på andra ställen.
    Jag vill beställa nu, men det är ju snart jul och julklappar till resten av familjen får gå före.
    Tror jag

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    En positiv sak med quanum brillorna är att det är väldigt stor FOV. Har suttit ute idag i en brassestol på en åker i 2+ grader och flugit 4 batterier.. funkar skitbra
    Byt ut skärmen i dom mot en 5" 800x480 så blir dom ännu bättre

    Fast mina diy goggles har hamnat på hyllan sen jag fick tag i ett par begangnade fatshark rcv922 base (46fov/640/480) för 500kr.

    När det gäller fpv utrustningen, så fundera starkt på att skaffa denna mottagaren FR632 diversity 5.8GHz 32Ch Auto Scan LCD A/V Receiver. Du kommer Inte att ånga det, då den enligt Redemptioners test är mycket känsligare än immersionrc's mottagare.

    Jag har lyckats övertala surveilzone att lagerföra den, så vilken dag som nu så dyker den upp i webbshoppen.

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...7#post29931281
    Citat Ursprungligen postat av Redemptioner
    So I received my units today and put them through a bunch of tests.


    Firstly, the rubbish about not working well with immersion vTX's or on the band immersion uses is just that, complete an utter rubbish. Even on a 60" TV I cannot see even the slightest change in colour or image quality going from the FR632 to the Fatshark Attitude receivers. I also tested all channels on all 4 bands with a couple of different 32channel vTX units and all channels are perfect on all of the vTX's.


    Range
    FR632 (using a 30db attenuator) compared to
    - Duo (V2 & v3) is nearly 6 times (no surprise there as the IMRC receivers are overpriced paperweights.)
    - Boscam TS832 is more than 4 times (expected, this receiver only performs marginally better than IMRC)
    - Boscam RC805 is about 3 times
    - Boscam RX5802 is about 3 times
    - Boscam RC5808 is about 2.5
    - AOMway (the current leader in RX's IMO) is almost identical, when using diversity the FR632 is marginally better, when only using a single side of the FR632 the AOMWay is marginally better. (based on the receiver details these appear to be the same receiver units inside, I will know more when I pull one apart tomorrow).


    I stopped testing the other couple of RX's I have here after testing the AOMway as the FR632 was performing as good as the AOMway RX which is significantly better than any of the other RX's I have at hand. It will be interesting to see exactly what RX is inside of these things.


    Diversity
    When the diversity switches there is absolutely no picture change/flicker, in fact I had to setup a couple of monitors to the different output to make sure the unit was switching between receivers (the unit does indicate which receiver it is using on the LCD display). A+ for diversity


    Channel Selection
    This is a full 32 channel RX with the full 8 channels in each band (unlike many other receivers that only have 7 channels in each band where the top 2 channels are the same). Each channel is easily selected as well as the bands, there is an autoscan function which scans through all 32 channels which will sometimes get the wrong channel in the wrong band due to frequency being so close, simply click scan again and it gets the right channel. There is also some propaganda out there that the autoscan will start scanning again if the vTX's is tuned off or power is interrupted to the RX, this is also complete rubbish, once it has locked onto a channel it stays there, even after powering off.


    Overall
    The units are small, sensitivity is awesome and the price is also awesome, the power input is 6v to 28v so you can basically plug anything into this thing and have it power it, my only gripe is the LCD display is a little small, fortunately my eyes are still good so no issues there for me .


    If you are looking to buy a new 5.8 receiver than this is hands down the only choice you should be making, buy a FR632 with confidence.


    EDIT: One other gripe, you have to hit the power button every time you want to turn it on, so no "autopower-up" inside a ground station which is a pain (got rather frustrating actually)...

  20. #20
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ja det vore nice att byta ut skärmen mot ännu bättre upplösning, men än så länge är jag nöjd med mina.. Har dock inget att jämföra med! Hur känns fov i dina fatsharks jämfört med quanum-brillorna?

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Byt ut skärmen i dom mot en 5" 800x480 så blir dom ännu bättre

    Fast mina diy goggles har hamnat på hyllan sen jag fick tag i ett par begangnade fatshark rcv922 base (46fov/640/480) för 500kr.

    När det gäller fpv utrustningen, så fundera starkt på att skaffa denna mottagaren FR632 diversity 5.8GHz 32Ch Auto Scan LCD A/V Receiver. Du kommer Inte att ånga det, då den enligt Redemptioners test är mycket känsligare än immersionrc's mottagare.

    Jag har lyckats övertala surveilzone att lagerföra den, så vilken dag som nu så dyker den upp i webbshoppen.

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...7#post29931281

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •