Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: PARKZONE - SUKHOI SU-29 med överdriven gyrostabilisering .

  1. #1

    Standard PARKZONE - SUKHOI SU-29 med överdriven gyrostabilisering .

    PARKZONE - SUKHOI SU-29 med AS3X gyrostabilisering som lever och styr lite väl mycket känns det som .
    Har testat en rad andra modeller från Parkzone med AS3Xsom annars funkar fint .
    Men denna har Parkinsons i luften och nu har jag tröttnat på AS3X och varit nära att störta p.g.a skiten
    Kan det vara någon viktig inställning typ som jag har missat ?
    Går det stänga av hela gyrostabiliseringen ?
    Eller skall jag behöva ta ur hela enheten och montera i en vanlig mottagare ?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageViewer.ashx.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	47596
    Senast redigerat av Putteman den 2014-11-02 klockan 11:29.

  2. #2

    Standard

    Obalanserade propellrar eller böjda motoraxlar kan skapa vibrationer så Gyrot ballar ur.
    Det gäller alla gyrostab.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Två saker jag kan tänka på.
    1 - obalans är aldrig bra för stabilisering - har du kollat så att proppen är balanserad.
    2 - servon kan vara överkänsliga och självsvänga.

    Det går att ställa ner förstärkning till noll på alla tre axlarna.
    Det finns manual om du inte har de nyaste som kan programmeras med smartfåne.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Finns inte obalans i propp eller motor ,Går tyst och jämt , , Den får även Parkinsons på marken ibland. Skall se om det går att justera ner gyrona på nått sätt .

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej....
    Kladda inte med gyrot utan kolla igenom manualen med sändarens programmering igen noga....
    Kan vara så att du flyger i panik mode hela tiden om du missat en reversering.....
    Vet inte vad du har för sändare men det är mitt råd i alla fall...
    Många har nämligen råkat ut för detta om du googlar lite...
    Jag flyger själv denna kärran och är supernöjd.....
    Flyger som på räls....använder dock bara precision mode och 3 d mode..stagility mode suger då det är enligt mitt tycke alldeles för känsligt och vill korrigera så fort spakrörelsen blir för liten...typ vid hovring....
    Kan möjligen vara ett servo som fått fnatt också....det råkade jag ut för och fick byta ett...de är inte de bästa...fick
    Byta ut ett i min visionaire också som jag hade innan denna kärran....samma servo i den....
    Känn efter i servoarmarna om det glappar...känner du det lilla minsta så byt ut servot.....gyrot får nämligen spelet annars och flyger du den så ska du ha tur om du får ner den hel....jag hade ett glapp på ca 0.5 mm i de jag fick byta ut.

    // Pierre
    Senast redigerat av darkling76 den 2014-09-07 klockan 21:47.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Finns inte obalans i propp eller motor ,Går tyst och jämt , , Den får även Parkinsons på marken ibland. Skall se om det går att justera ner gyrona på nått sätt .
    Låter som servon.
    Det är inte ovanligt att PZ digitala servon är överkänsliga och börjar oscillera.
    Det kan hända utan att motorn varit igång och innan AS3 har börjat jobba.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Hej igen ! Jo det stämmer ,,Mina servon glappar lite mera än vad de brukar , men orkar inte dra igång en process med säljaren och kanske till slut få nya servon att byta , vilket på en sån här modell (epp) innebär att man ibland behöver skära ur dom .
    Har istället köpt mig en AS3X Programming Cable - USB interface för att ställa ner gainen , men det verkar inte finnas någon mjukvara ännu till Pc ,,, se själva

    http://www.spektrumrc.com/Products/D...rodID=SPMA3065

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ställ ner gain mekaniskt.Jag justerar alltid mina modeller mekaniskt i första hand, så även UMX
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Vill ha kvar stora utslag när man exempelvis torque rollar. Det är ju trots allt ett 3d plan .

  10. #10

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Hej igen ! Jo det stämmer ,,Mina servon glappar lite mera än vad de brukar , men orkar inte dra igång en process med säljaren och kanske till slut få nya servon att byta , vilket på en sån här modell (epp) innebär att man ibland behöver skära ur dom .
    Har istället köpt mig en AS3X Programming Cable - USB interface för att ställa ner gainen , men det verkar inte finnas någon mjukvara ännu till Pc ,,, se själva

    http://www.spektrumrc.com/Products/D...rodID=SPMA3065
    Men när du flyger i precision mode så har du ju knappt någon gyroverkan alls!
    Upplevs den svårflugen där så tror jag det är servona ändå som spökar faktiskt........de är skruvade dit och simpla att byta ut och de skickar garanterat nya till dig utan bekymmer...
    Jag har bytt ut 2st pga att gyrot fått spel......med de nya servona har det sedan funkat perfekt!
    T.o.m på backen kunde mitt sidoroder stå och rycka lite fram å tillbaka.....
    Precis som Henke skiver här så är det också viktigt att ställa in allt så bra det går mekaniskt först på dessa as3x kärror.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Vill ha kvar stora utslag när man exempelvis torque rollar. Det är ju trots allt ett 3d plan .
    Du avfärdade min erfarenhet utan att ens prova alltså. Kaxigt
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Var inte min avsikt att vara kaxig om du nu tolkade det så, men är själv erfaren med b.l.a Exteme Fligts exp plan som har riktigt stora utslag. Av de cirka 10 flygningar med Parkzone Sukhou jag gjort tycker jag redan den har på gränsen till för små utslag. Därav vill jag helst inte snåla ner mera på utslagen.
    Senast redigerat av Putteman den 2014-10-13 klockan 14:27.

  13. #13

    Standard

    Fick tid och lust över igen att pröva olika saker ,,kopplade till sist på en vanlig mottagare och testade !
    Verkar som att servona på Höger skev samt även något på sido-servot är dåliga så nu kontaktar jag säljaren .

  14. #14

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Fick tid och lust över igen att pröva olika saker ,,kopplade till sist på en vanlig mottagare och testade !
    Verkar som att servona på Höger skev samt även något på sido-servot är dåliga så nu kontaktar jag säljaren .
    Sa ju det;-)

    //Pierre

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •