Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilket system ska man ha??

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard Vilket system ska man ha??

    Tänkte kolla lite vad ni andra kör med och vad ni har för erfarenheter. Kör själv med 5.8GHz 600mW och spironet antenner och är väl inte överlycklig över räckvidden.

  2. #2

    Standard

    Jag kör med 5,8, 2,4 och 1,3 på samtliga maskiner.
    Jag köpte balanskontakter till 3s Lipo's och använder dessa som universalkontakter så att jag kan flytta runt min VTXer.
    Se bild (oj den blev uppochner)
    Jag har alla tre sändarna med mig i väskan.
    Mottagare har jag 5.8 i brillorna, en TBS GS med 2.4 som jag är sjukt nöjd med och en 1.3 mottagare. Allt får plats i väskan förutom dom gigantiska 1.3 klöver antennerna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	108,8 KB 
Id:	47626  

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Ok. Så 2,4 funkar bra. Är det stor skillnad på penetreringen mellan 2,4 och 5,8? Vad kör du för radiosystem till 2,4?

  4. #4

    Standard

    Intressant lösning med möjlighet att växla! Är också intresserad av skillnaden mellan 2,4 och 5,8 och vilket radiosystem du anväder. Har inte kunnat testa mitt 5,8 system fullt ut än då jag fick problem med det lagom tills jag skulle sätta det på prov. Har försökt att felsöka men vet inte om det är sändaren, mottagaren eller antennerna som krånglar. Gjorde det lätt för mig och beställt nya grejer, med lite tur så har jag en uppsättning extra som kan användas till kommande projekt... Men samtidigt kändes det lite sådär att lägga mer pengar på ett system som man ändå förmdligen kommer vilja byta framöver. Har inga ambitioner att flyga jättelångt men vill ha en bra stabil videolänk som klarar lite buskar och byggnader

  5. #5

    Standard

    På min QAV250 kör jag Futaba mottagare 2.4 och nästan alltid 5.8 Video. Jag flyger bland träd och buskar och ibland runt någon lada på nära håll och det funkar för mig. Jag vill inte flyga för långt bort i alla fall, för den kan vara svår att hitta om man inte har stenkoll på terrängen och man kör in i en gren eller ner i backen.

    På mina QAV400 och TBS Disco Pro kör jag EzUHF och växlar mellan 2.4 och 1.3 beroende på omgivning. Penetrering är bättre med 1.3 så klart.

    Men på vissa ställen har jag upplevt 1.3 som skakig. Jag har ibland inte lyckats flyga mer än 300 meter, men någon dag senare kan jag flyga 6-800 meter utan problem på samma ställe. Då funkar alltid 2.4.

    På min experiment maskin (blandade delar från en F550 fast med 4 armar. Ser inte klok ut) har jag ibland EzUHF och ibland en liten orange billig skitmottagare. Det är på den jag t.ex. testar sånt som att gaffatejpa två Mobius för att se om jag kan göra 3D-film eller hänger på någon DIY headtracker (som blev ganska kass). Den är det skönt att kunna hänga på det jag är sugen på att leka med och snabbt anpassa VTX.

    5.8 = Alltid enklast. Den har jag väldigt sälen problem med. Kör med den tills att du känner dig säker på att flyga.

    2.4 = Kräver mer av uppsättning med tanke på störningar m.m. och måste ha UHF för att inte störa ut RC. Med rätt mottagare antenn har jag kört bakom glesa skogsdungar. Funkar låååångt.

    1.3 = Kräver också en del separation mellan antenner och komponenter för störningen och kan påverka GPS om man har det. Jag kan flyga runt hela mitt kvarter och sitta i vardagsrummet och ha video. Jag gick bakom min quad och flög den runt kvarteret när min sambo satt i soffan med videokabeln inkopplad i TV'n och kollade när det bröts. Funkade nästan hela vägen runt. Men det hade nog inte min EzUHF.

    På 2.4 och 1.3 mottagare hänger jag på min 5.8 sändare som länk till mina FatShark ibland för att själv vara mobil. Det funkar fint. Speciellt på 1.3 där det inte stör över huvud taget.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Intressant. Kul att höra andras lösningar och erfarenheter på detta område. Ska fortsätta testa lite olika antenner till min setup för att få hygglig räckvidd. Dji's lightbridge verkar ju trevlig men på tok för dyr.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •