Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Jr x-3810

  1. #1

    Standard Jr x-3810

    Hej alla! Har nu haft denna radio liggandes jättelänge och undrar om det är ens värt o försöka kränga av den? Tanke på så mkt som säljs så himla billigt nytt med massa kanaler så kanske jag inte får mer än några kronor! Har ni nån kunskap och kan värdera denna radio så är jag väldigt tacksam!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En bild och lite uppgifter om skicket (slitage, repor, status på acken mm.) samt om detär en syntes- eller kristallmodul i sändaren skulle underlätta bedömningen. Följer det med någon mottagare?

  3. #3

    Standard

    Hej igen! Toppskick då den inte har använts mer än 5h! Antar att det är en kristallmodul då d sitter en kristall i den löstagbara modulen. Denna modell har "analoga trimrar" Ackarna är nog inget o ha! Det finns mottagare o 5 servos som sitter i en helikoptern just nu!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hur gammal är radion? Från mitten 1990-talet?
    Det är ju egentligen en rätt fin radio i sig vad jag förstått men förstås lite föråldrad med dagens mått mätt.
    Att sätta i ny sändaracc är ingen jättekostnad men så är frågan om det nuvarande batteriet (Nickel Cadmium får man förmoda) läck nåt? Man ser ju ibland i äldre sändare korrossion där batteriet sitter/suttit p g av att det läckt från batteriet.
    Sen går den säkert att uppgradera med en 2.4 Ghz modul om man så önskar, t ex en JR modul från FrSky. Sök på internet på en 2.4 Ghz konvertering av denna radio.

    Den kanske inte är så mycket värd även om den är fin men en köpare som är ute efter just en sån här radio kan kanske betala lite mer om den är i bra skick.
    Prova att lägg ut den på Sälj här och sätt ett pris du själv kan tänka dig betala för den. Kanske du får napp, kanske inte. Lägg ut bra bilder på den så det går bedöma yttre skick på den.

    Lycka till.
    /Bo

  5. #5

    Standard

    Hej Bo! Radion köptes 2001-2002. I den sitter det gamla nicad batterier och inget är läckt! Radion i sig är i mkt bra skick( nån repa på plasten)! Då min rc-radio kunskap och den utvecklingen är begränsad blir d svårt o sätta ett vettig pris! 100kr? 500?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Satsa på ca. 1000:-, det är radion absolut värd. X3810 är som sagt en mycket bra radio som kan det mesta av vad moderna radioapparater kan.
    Eftersom den har en modul på baksidan kan man lätt uppgradera den till i princip vilket 2.4 GHz system som helst.
    Om du själv har för avsikt att hålla på med modellflyg rekommenderar jag att du behåller radion. Du får lägga åtminstone 3000-4000 kr för att köpa en modern radio av motsvarande kvalitet. Då kan det vara värt att kosta på X3810 en ny ack och kanske också en 2.4 GHz modul.

  7. #7

    Standard

    Jag har också en JR X-3810. =) Har dock bara använt den till en PhotoShip One 2X-gimbal.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Eftersom den har en modul på baksidan kan man lätt uppgradera den till i princip vilket 2.4 GHz system som helst.
    Om du själv har för avsikt att hålla på med modellflyg rekommenderar jag att du behåller radion. Du får lägga åtminstone 3000-4000 kr för att köpa en modern radio av motsvarande kvalitet. Då kan det vara värt att kosta på X3810 en ny ack och kanske också en 2.4 GHz modul.
    Medhålles!
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Acken funkar bra verkar d som! Gick o ladda samt håller sig! Visst finns det en tanke att flyga Quattrokopter senare. Ska jag har 2,4ghz modul så får jag punga ut 1500-2000(har inte hittat billigare) så det känns som att man lika gärna sälja den o köper nytt senare om man har bestämt sig! Annars finns risken att jag har den liggandes ytterligare 10år

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En FrSky-modul för JR kan inte kosta mer än nån hundralapp så jag förstår inte varifrån du fått 1500--2000 kr.
    Men skall du inte flyga så är ju alla köp onödiga.
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    på T9hobbysport i england finns en modul som passar för 29£ (cirka 335 kr)
    http://www.t9hobbysport.com/frsky-xj...smitter-module

    och en utan telemetri (som nog är bättre då sändaren saknar telemetri) för 20£ (cirka 240 kr)
    http://www.t9hobbysport.com/frsky-dj...smitter-module

    Mottagare som passar är XR-serie, D8-serie och V8-II serie

    De finns även frsky i sverige, t.ex. airmedia.se och aircpro.com brukar ha.
    fredrik

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    FrSky-modulen finns på många ställen i England - även här t ex - http://www.giantshark.co.uk/product/...em-module-only
    Det är väl bara att välja den handlare som har lägst fraktkostnad.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Hej igen folk! Grymt mkt hjälp man får här! Tackar så mkt för er engagemang! Jag sökte lite på google o såg dessa horribla priser! Nu när jag tittar lite närmare så insåg att det inte alls kostade så mkt! Blir nog o behålla den! Grymt att den fortfarande håller måttet och fix 2,4ghz såpass billig! Ni får ha en otrolig helg nu!

  14. #14

    Standard

    En fråga bara! Är det nån här som minns vad x-3810 kostade ny?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    4
    Jobb
    Skadereglerare / besiktningsman
    Klubb
    GMFK

    Standard

    T ja!
    Vill minnas att min som jag köpte 1997 kostade ca 5700 kr inkl mottagare & 4 std servon. Troligen en av dom första som såldes i Sverige då. Hade använt den ett tag innan det publicerades en svensk test. Funkar perfekt fortfarande men nu med en 2,4 modul från Fry sky sedan några år om också funkar perfekt. Modulen köpt hos Ove/ Airmedia som supportat mkt bra.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Och X-3810 ADT spec med digitaltrim såldes av Roffes Modellflyg för 7570 kr enligt annons in Allt om om hobby 2002.

    /Bo

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast vad har priset år 1997 för nåt elektroniskt egentligen för betydelse annat än kuriosa ? Min första RC-anläggning, som köptes runt 1969--1970, kostade nog strax under 2000 kr - en enkel 6-kanalare (alla var "enkla" då) med mottagare, ackar, laddare och 4 st standardservon. Räkna på vad det motsvarar idag och inse att våra avancerade prylar är väldigt billiga idag - och dessutom mycket driftsäkrare... Allt var som sagt inte bättre förr.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    En radiostyrning är mer eller mindre en färskvara både ur funktions-/finess- och säkerhetssynpunkt m m. Elektronik åldras och blir mindre pålitlig med tiden. Visserligen med all miniatyrisering och ytmontering osv som skett blir de nog allt bättre elektroniskt men ändå.
    Vissa radioanläggningar i originalskick kan för samlare av radiostyrningar vara värda en hel del just ur samlarsynpunkt. Ta en orörd Orbit reed radio i nyskick med mottagare och servon (och antenn - saknas ofta på gamla radiostyrningar) kan säljas för ganska höga belopp på ebay osv. Eller ta en svensk Telepilot, Micronic eller Opps proportionalradio i bra originalskick från sent 1960-tal - tidigt 1970-tal med servon mottagare och allt, det kan nog vara värt en del för samlare.
    Men en JR (Graupner sålde den också under sitt namn) X-3810 tror jag aldrig kommer nå sån nostalginivå, men vem vet om 20-30-40 år, det finns nog inte många kvar ute i garderoberna i originalkartong då.

    Om jag själv var på jakt efter en X-3810 analog el digital trim känns det som runt en tusenlapp är vad jag kunde tänka mig ge för en sån idag, kanske något mer om det legat helt orörd (aldrig använd) i originalkartong. Om/när den blir mer eftertraktad som nostalgiradio kan du nog få mer för den, men där är den nog inte än anser jag.
    Men oavsett, en fin radio tycker jag det verkar vara: Se bifogad PDF fil nedan.


    /Bo
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av bem den 2014-09-13 klockan 12:01.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En stor fördel med 3810 är att displayen sitter placerad högst upp på sändaren där den inte skyms av exv. sändarremmen.
    Vad gäller driftsäkerheten är det antagligen en svårslagen radio. Jag har föregångaren (X-388s) som jag flugit mer än 1000 loggade flygtimmar med under ett par decenniers tid. Sändaren fungerar perfekt och spakarna är fortfarande silkeslena. Även potentiometrarna i spakarna tycks fungera felfritt :-).
    Nuförtiden framlever min X388s livet i ett lugnare tempo eftersom den delar jobbet med JR PCM9X, JR PCM9XII Ltd. och Graupner/SJ MC-20.

    Här är en bra artikel om hur man programmerar sändaren för en seglare med skev och klaffar:

    http://www.orlandobuzzards.org//?s=8103


    Om du saknar bruksanvisning hittar du flera sådan här om du tittat under rubriken "8 channel transmitters":

    http://macgregor.co.uk/support/jr-manuals.htm
    Senast redigerat av Michael den 2014-09-13 klockan 18:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •