Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vintern påväg, vilken sändarhanske är bäst

  1. #1
    nimmiss avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    34
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Ingen just nu men flyger i Luleå

    Standard Vintern påväg, vilken sändarhanske är bäst

    Är det någon på forumet som har erfarenhet av de olika sändahanskarn som finns ute på marknaden. Jag har hittat 2 typer http://www.ebay.com/itm/Warm-Glove-C...item58a5f0e043
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	$(KGrHqV,!nsFJN)Q)ZcqBSVk68UDqQ~~60_35.JPG 
Visningar:	119 
Storlek:	12,6 KB 
Id:	47628
    och http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TXGlove.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	47629

    Den sista har redan uttag för nackband. Fördelar och nackdelar på de olika modellerna eller länkar till andra modeller mottages tacksamt

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har den andra av modellerna ovan (Turnigy) och den är enkel att använda eftersom det är lätt att skjuta in och ta ut händerna så jag saknar inte nåt direkt. Har ett Multiplex "sändarbord" (av EPP/EPO) och hela sändaren inkl detta går faktiskt in i denna "sändarhandske". Den har ju ingen vaddering men den håller vinden borta och därigenom så känns det varmt därinne - och behöver man mera värme så kan man ju ha nån form av handvärmare inuti den.
    Roger

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Den här är helt klart den bästa som jag har provat:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...%C3%A4ndarmuff
    Tätar bra vid handlederna (mycket viktigt). Jag har skurit upp ett hål i vinylplasten för nackremmen.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    En viktig egenhet är att nack-remmen skall sitta I handsken så att du slipper ha handskens lock på händerna.
    Googla "Radiowarm". Jag köpte den på MFT och den är ruggigt bra.
    Kompletera med http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rSearch=heater och Lipo 3S/ 4 Ah så slipper du frysa om händerna.
    Nu gäller det bara at vi får snö också.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5

    Standard

    Den som ser ut som ett par boxes fungerar riktigt uselt (hk har en liknande). Där är helt enkelt inte tillräckligt med plats inne i för en "normal" sändare.

    Påsen däremot fungera riktigt bra i regn och snö. Och vill man överdriva så kan man sätta in värme i den.



    @Flygsmurfen
    Har de uppdaterat den värmaren? annars blev den farligt varm på 3s.
    Sen kan man alltid införskaffa en Milwaukee jacka med inbyggd värmare. Det går att byta batterikontakt och använda vanliga 3s lipos.

  6. #6

    Standard

    Jag kör med denna påse
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TXGlove.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	69,5 KB 
Id:	47630

    Samt denna värmare
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hk-heater.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	146,2 KB 
Id:	47631
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hk-heater-2.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	159,4 KB 
Id:	47632
    Själva elementen ligger i ett par strumpor av lite tjockare modell samt tempgivaren är instoppad där med..
    Är riktigt nöjd med denna setup och har inte frusit än
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp en Turnigy (den som bl a Henke använder) - den duger utan vidare att börja vinterflyg-karriären med. Vill du sen ha nåt "bättre" så finns ju alternativ men muffar runt armleden gör det samtidigt svårare att snabbt få in och ur händerna så det är inte enbart fördelar.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag skaffade för ett antal år sedan en sändarpåse från England. Den har resårmuffar för händerna, nack och midjerem, stagning i sidorna och tillräckligt med utrymme för att rymma handvärmare. Tillverkaren var vänlig nog att brodera mitt namn på sändarpåsen, fin kundservice!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01575.JPG 
Visningar:	131 
Storlek:	229,5 KB 
Id:	47633

  10. #10
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Sån har jag också funkar bra
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #11

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0636.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	47646
    Har också Turnigy ihop med ett par avlagda vindbyxor som jag rullat upp benen på. Ett tillskuret sittunderlag under radion gör att det blir ganska varmt. Något värmeaggregat behövs inte.
    /m

  12. #12
    nimmiss avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    34
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Ingen just nu men flyger i Luleå

    Standard

    Tack för alla synpunkter och tips. Jag tror att jag först provar en Turnigy eftersom den inte kostar särskilt mycket på hobbyking och jag vet inte om jag kommer att tycka om att ha sändare + händer instängda på det sättet.

    @multpass, ska pröva med sittunderlaget till att börja med

  13. #13

    Standard

    Kan ju tillägga att jag inte använder värmaren om det är + grader, oftast vill jag bara ha vindskyddet, det tenderar att alltid blåsa hos mig
    Jag har förövrigt testat båda Turnigy påsarna och den röda kändes för liten för min radio (futaba 14sg) samt att jag inte var jätte förtjust i "muffarna" blev lite krångliga att komma in i.. Men den svarta är både rymligare och lättare att stoppa in händerna i
    I år ska den dock moddas för att ha nackbandet i påsen ist för i radion, gillar inte att man liksom hänger hela påsen över framsidan på radion när det används..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  14. #14
    nimmiss avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    34
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Ingen just nu men flyger i Luleå

    Standard

    Ja det var den svarta

    jag tänkte på.

    @Henka.a
    När du pratar om nackbanden, var får man tag i sådanna är öppna i båda ändarna? Svårt att veta vad man ska googla på.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det blir nog till att göra en hel del moddning om man skall sätta remmen i påsen men ändå få lite stabilitet i hela lösningen. Möjligen bygga in en platta i botten på påsen och sätta fästena i den och sen fixera sändaren i plattan - ungefär som på ett sändarbord. För personligen vill jag i alla fall ha sändaren på nåt sätt fastsatt via remmen och inte ha den löst liggandes i påsen.
    Roger

  16. #16

    Standard

    @ nimmis, Är inte riktigt med på vad du menar men remmar går att köpa hos div hobbyshoppar
    @McRegor, Ja det kommer nog bli en del jobb men något i stil med det du förklarade, har inte börjat titta något nämnvärt på enkel men bra lösning än :/ Kanske är dags nu
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •