Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inställning Futaba till Kolobri T25

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Inställning Futaba till Kolobri T25

    Har en Futaba 14SG och en Kolobri T25. Futabasändaren har ju inga skjutreglage till throttletrimmen. Hur sätter man upp sändaren mht Kolobrins ECU?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det man vill åstadkomma är att en brytare fungerar som min/max trotteltrim.

    Gasspaken skall alltså med "trim" uppe röra sig i intervallet 10-100% (normal flygning där tomgång är 10%)
    Gasspaken skall med trim nere röra sig i intervallet 0-90% (under 10% är motorn avstängd)

    (Värdena är fingerade och ECU har givetvis sina marginaler och verklig av är kanske 5%)

    Hur man gör på Futaba får någon annan beskriva.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Någon som använder Futaba och kan ge råd?

  4. #4

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Du kan byta ut den digitala trimmen mot en brytare eller vred i function meny, hw setting. dvs där det står T3 väljer du tex LD
    Alternativt använda throttle cut med tvålägesbrytare.
    Eller ställa om steg per tryck på digitala trimmen från små steg till stora.

    Det finns fler möjligheter men det är lite svårt att förklara utan att visa på radion

    Du hittar detta på sid 76-77 i engelska manualen.
    Senast redigerat av Kenny den 2014-09-14 klockan 13:46.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  5. #5

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack Kenny. Var hittar man den engelska manualen? på deras hemsida står det bara en quickstart checklist. Har goolat men hittar ingen.
    Med vänlig hälsning Uno

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Alternativt använda throttle cut med tvålägesbrytare.
    Nu vet jag inte exakt vad throttle cut gör, men den får inte låsa gasen på noll, man behöver av olika anledningar kunna ge 0-90% gas även med motorn avstängd. Throttle cut är annars den naturliga tanken, men det brukar inte funka som en trim och då funkar inte motorn som den ska.

    En person hade tex problem att motorn inte kylde efter avstängning, felet var throttle cut på en fjädrande brytare så när motorn stängts av så begärde radion tomgång igen och kylsekvensen startade inte.
    Superhero

  7. #7

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Du kan titta i den svenska också, samma sidor 76-77.
    http://webshop.minicars.se/Temporary...wz22513378.PDF

    Throttle cut skall du nog inte använda i detta fallet som henke2 beskrivit funktionen.

    Det enklaste är då att byta ut trimmen, endera en tvålägesbrytare om du inte behöver trimma, eller ett valfritt analogt reglage.

    Obs, i manualen visar man J2 T2, I sverige använder vi J3 T3 till trotteln.

    Eftersom du även skall parallellförflytta throttelkurvan (0-90 vs 10-100) så skall du ändra trimfunktionen till "normal", Futaba använder annars "ATL" vilket betyder att trimmen endast verkar intill tomgångsläget på spaken.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  8. #8

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack Kricke för länkarna till Futaba-manualen. Jag trodde Kenny menade en manual till Kolobri.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej Henke och tack för tidigare samtal. Jag har throttle cut på en icke fjädrande switch så när jag stänger av kan jag kyla med gasspaken om det behövs. Efter vi pratade bytte jag rpm-givaren och med min ECU gick det inte bra fick overtemp. Med den lånade ECU:n gick det ok. Man måste dock efter att ha lärt ECU:n radion (RADIO ADJUST) sätta upp ATV (travel volume) på fullgas till 105% för attfå 245000 varv. Skall prova i morgon igen med min ECU i provbänken. Har mätt måtten till utloppsrörets hållare enl följande. Rörets diameter 49 mm, kropeens utlopp är 82 på höjd och 86 mm på bredd. Toppen om Du kan fixa en hållare.
    MVH Uno.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •