Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: en liten fundering

  1. #21
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Inser du inte att du inte har ett enda logiskt svar på någon av frågorna? Allvarligt???
    Och jag menade säkerhetsrisken att flyga tex en 100cc maskin runt modellfältet, 500 m från tättbebyggt område, kontra en 1500g modell (fpv) över glesbygd/åker utanför LOS.
    Lagstiftningen kan man inte argumentera mot men den är ju lika förnuftig som 1 km/h för snabbt = 4000 kr i böter. Och det är en helt annan historia. Men folk kör för fort ändån va? Inte straffas alla andra bilägare för det.

    Era argument håller inte pågar, ledsen.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Jag avslutar gärna detta forum.
    Gör du så. Du kommer inte bli saknad.

  3. #23
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Och gissa vad... Inte ni bakåtsträvare heller.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  4. #24
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard en liten fundering

    Finns en hel värld utanför er ankdamm och det roligaste är att det redan är fler som flyger utanför LOS än ni och det finns inget ni kan göra för att stoppa den utvecklingen. Så guess who wins? LOSers...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ditt sista inlägg stämmer nog! Så fort du flyger ensam med googles på är du utanför LOS och därmed en regelbrytare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det finns massor som bryter mot los lagen jag har själv gjort det många ggr men jag uppmanar inte andra att göra det
    och ger en massa tips för att lättare bryta mot lagen.

    det största problemet idag är att lagen är som den är , i min värld har det inget med modellflygsförbunden att göra utan helt enkelt svensk lag , om det sen finns ett gäng inom rcff eller smff som vill driva frågan mot transportstyrelsen mfl så gissar jag att båda förbunden skulle stå bakom .

    Trist att denna plats inte passar dig Magnus men ditt beteende och uttalanden är på så låg nivå så det är pinsamt.
    skulle jag gissar ålder skulle jag säga någonstans mellan 15-18 år stämmer det?.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #27
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Du bara bevisar mitt resonemang Simon, och du framstår som en tomte....Herregud...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard en liten fundering

    Varför skall det alltid sluta med person angrepp? Håll er till tråden eller håll tyst! Gå ut på gatan och skrik om ni inte tåler vad som skrivs.
    Det slutar med att fler slutar att skriva här på forumet då det finns för många lossaspoliser.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - om man skriver inlägg om hur man skall göra för att uppenbarligen bryta mot de få bestämmelser som finns så är i alla fall dessa skribenter inte saknade av mig - och uppenbarligen inte heller av andra. Och trådens innehåll var faktiskt hur man skulle göra för att få lång räckvidd på videolänken så denna diskussion var högst relevant eftersom man om man följer de få regler vi har inte har detta behov. Eller tycker du att vi skall uppmuntra regelbrott och därmed öka risken för både människor på backen liksom för fullskalaflyget i luften ? Svara gärna på den frågan så att vi vet var du står. Vi har faktiskt väldigt fritt i vårt land avseende RC-flyget med ett fåtal regler att följa och jag vill gärna att det läget består men det kräver nog att vi också följer dessa få regler. Fast möjligheten finns ju också att jag missuppfattade ditt senaste inlägg och i så fall ber jag om ursäkt.
    Roger.
    Senast redigerat av McRegor den 2014-09-14 klockan 18:09.

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då är min fråga, vi fritt ansvar under eget förfarande varför måste du berätta att det är olagligt, det är endast olagligt om det genomförs och tills dess kan man säkert få dessa på andra tankar. Men att agera polis tycker jag är sorligt, man kan diskutera i stället och komma med kreativa förslag istället för att stjälpa som i detta fallet medför att vi blir en man kortare i detta förbund.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Alla har vi väl vilda ideer, men någonstans landar man när man inser att det inte går att göra som man tänkt från början.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32

    Standard

    Vad gäller den biten så är det lagligt att veta hur man bränner sprit, det är lagligt att skriva böcker om hur man bränner sprit, men det är inte tillåtet att göra det...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - eftersom Magnus inte är medlem i RCFF så förlorar inte förbundet en medlem - om det var honom du syftade på vill säga.
    Och man skall nog vara rätt blåögd om man tror att vissa här bara diskuterar möjligheterna att flyga bortom LOS via longrange-system men absolut inte skulle göra det för att man respekterar reglerna... Det är som sagt märkligt att man får skit för att man vill att vi skall följa det enkla regelverk vi har.
    Roger

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard en liten fundering

    Kör med en mjukare ton mot ev. blivande medlemmar, så löser sig allt skall du se.

    Det är för mycket hackande på detta forum, har aldrig varit med om något liknande någon annanstans och jag är ändå med på 6 olika som jag är mycket aktiv i.

    Kan man svaret svarar man annars låter man bli, så slipper man ta energi från andra som kanske sitter på svaret.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Wikström Visa inlägg
    ca 10-15km
    Jag skulle definitivt satsa på ett dedikerat system som DL, TSLRS eller EzUHF. Jag är precis själv på väg att testa TaranisV2 + EzUHF och funderar på att byta ut min Futaba 12FG + TSLRS. Anledningen är att jag egentligen inte behöver den extrema räckvidd som TSLRS kan erbjuda samt att hela paketet blir ganska tungt. TSLRS-sändarna är inte några lättviktare direkt.

    Även om det kräver mer jobb att få en bra LR UHF- installation att fungera bra så blir prestanda för lågflygning bättre oavsett om man flyger inom LOS eller ej. En kass installation kan dock resultera i sämre räckvidd så man får tänka till lite.

    Ett exempel är min 250-quad där jag med marktester påvisat att jag bara har ca 1% av möjlig räckvidd när allt är installerat. Ändå kan jag flyga till gränsen av LOS om jag håller lite höjd. Anledningen till detta är att det är så många komponenter som stör på 400-bandet. Men om 1% räcker till LOS så förstår man kanske kapaciteten på ett bra installerat system.

    Jag flyger dock sällan särskilt långt bort, för mig är främsta fördelen med LR UHF-system att man kan flyga mycket lågt och förbi träd och buskar utan att tappa RC-länk. Långt bort är enligt mig ganska tråkigt, betydligt roligare att flyga lågt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •