Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: en liten fundering

  1. #1

    Standard en liten fundering

    Hade tänkt göra en long range ground station...

    Funderar på att köpa dessa och frågan är ju hur långt de når.. Någon som är lite mera erfaren?

    Booster:
    http://www.ebay.co.uk/itm/5W-WiFi-Wi...item5afc0a855f

    Antenna:
    http://www.ebay.co.uk/itm/1906571755...%3AMEBIDX%3AIT

  2. #2

    Standard

    Vill inte vara den som är negativ men hoppas att du inte kommer flyga nära mig med den boostern! Den kommer få min stackars rc länk att utveckla mindervärdeskomplex och alla som har något wifi runt dig kommer få störningar! frågan är om du inte ska satsa på 433 istället..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  3. #3

    Standard

    På 2.4Ghz får du bara sända 100mW

    Frågan är snarare hur långt du räknar som long range för med en vanlig radio kan du flyga utom synhåll och där går gränsen för modellflyg...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Men visst kommer jag komma långt med den där?

  5. #5

    Standard

    hur långt vill du komma?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

  7. #7

    Standard

    För fan varför så jädra fokuserad på att flyga långt? Det ända du gör med den sändaren är odlar tumörer, alstrar värme och tar bort chansen att få barn i framtiden. UHF är 100 gånger bättre men som andra nämner så räcker en vanlig 100mw radio mer än nog för dom flesta.

  8. #8
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Jag laborerade med 2W på 2.4Ghz för några år sedan Jonas. Var i samma tankar som dig att jag ville längre och längre. Inget fel i det alls tycker jag. Mitt tips är att du satsar på ett rejält UHF system som tex Dragon Link, TS eller liknande. Finns ett helt gäng mycket bra system. Videolänken är efter tycke och smak, jag valde 1.3ghz. Flyger idag ofta 10-15 km bort och ångrar inte en sekund att jag gjorde den investeringen. Du kan faktiskt få min 2W förstärkare om du vill.... Men du kommer inte bli nöjd, det kan jag lova dig. Det är helt enkelt alldeles för mycket effekt och medför som tidigare nämnt andra problem också...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    MagnusStrömqvist - även om du nu bryter mot alla regler som finns och flyger 10--15 km bort så kanske du skulle kunna undvika att sprida detta vidare för som du sett så finns det många nybörjare inom detta område som av nån besynnerlig anledning vill göra samma sak som du och som kanske inte ens känner till att det är olagligt - och inte minst olämpligt. Och ju mera info om vilken utrustning som fungerar - ju flera virrhjärnor kommer att lockas av detta. Den dag det händer en allvarlig incident mellan FPV-flyg och "riktigt" flyg - den dan har ni nog flugit er sista långtur och gissningsvis kommer även vi övriga RC-flygare att få vår släng av den sleven vilket vi då kommer att "tacka" er för. M a o - varför är det så svårt att följa de enkla regler som finns för modellflyget inom Sverige ? Man kan inte jämt bara tänka på sig själv och sina egna häftiga upplevelser utan man måste helt enkelt också ta hänsyn till andra - även om jag vet att det är nåt som inte ligger speciellt högt i prioriteringen numera.
    Men som vanligt har man väl fel när man tycker att regler skall följas och regler inom flygfart är nog ännu viktigare att följa än inom många andra områden.
    Roger

  10. #10
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Roger- Du lägger fram det på ett vettigt sätt här. Du har givetvis rätt i sakfrågan.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    MagnusStrömqvist - detta är väl ett fall där det rimligen borde vara rätt uppenbart att jag har rätt men ditt svar luktar ändå lite av läpparnas bekännelse, tyvärr. Men har jag fel i det avseendet så är det absolut nåt som jag i så fall får ta på mig. Så nu är det bara upp till bevis för dig...
    Roger

  12. #12

    Standard

    sluta gråta nu pojkar... Ville bara ha svar på några enkla frågor

  13. #13
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hehe, lugnt Jonas . På detta forum får man bara flyga linflyg med ankarkätting, livrem och hängsel... I skyddsrum... Finns andra forum
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  14. #14

    Standard

    Jag håller helt med Roger, vill du vara olaglig behöver du inte flagga med det då det kan bli dålig reklam för hobbyn! Sen att förlöjliga någon som förklarar vilka regler som finns är lite onödigt tycker jag..(sarkasm eller inte) För övrigt tror jag att du har fått svar på din fråga Jonas.
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  15. #15
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Som sagt har Roger rätt i sakfrågan vad gäller säkerhet. Men att man inte får diskutera långa avstånd och dess utrustning är som att säga till motorintresserade att de inte får diskutera trimsatser och effektöknings sätt på deras forum. Och jo det finns faktiskt de där som kör 1 km/h för snabbt ibland. De får de stå för var och en om de träffar polisen eller hur? Men slutbabblat om det. Spenderar desto mer tid nuförtiden på högprestanda forum.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Spenderar desto mer tid nuförtiden på högprestanda forum.
    va gör du här då ?
    Du gör ju själv detta forum till ett sämre forum . snälla lägg ner.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Försöker diskutera fpv, mer än LOS, med andra som är intresserade. Men verkar svårt...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - att diskutera olagliga frågor brukar om inte annat vara mindre uppskattat av de som är ansvariga för resp fora.
    Och som du rimligen redan borde uppfattat Magnus så tycker jag att det tyder på dåligt omdöme och att du högaktligen skiter i andras säkerhet.
    Roger

  19. #19
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Jag avslutar gärna detta forum. Rent ut sagt nördarnas riksdag. Och jag kommer bara ignorera korkade påhopp utan verklighetsförankring. Ni kan inte svara på enkla frågor som 1) varför friflyg är modellflyg och inte FPV utanför LOS? 2) Varför är det osäkert att flyga fpv över glesbyggd kontra på en flygklubb med 30 pers på fältet 500 m från tättbebyggelse? 3) och varför sviker modellförbunden en hel gren av mofellflyget för att en kamera är på och är utanför LOS? Då är det inget modellflygplan längre?! Smart.. Smart... Det brukar bli så att har man inte på fötter då kommer påhoppen och personangreppen. Men jag avslutar här då jag tappat hoppet helt att det går att föra en diskussion med er. Lev vidare i er lilla bubbla.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  20. #20

    Standard

    1. Friflyg är inte på något sätt och vis fpv. Däremot skall de föja nuvarande regler. Verkar som de inte gör det dock om de flyger utanför los.
    2. Betydligt mer störningar. Men att flyga fpv runt klubbfältet är där inga problem med. Sen att vissa fält inte tillåter fpv flygningar samtidigt som vanliga kan jag förstå. Man har inte i närheten av lika bra koll på vad som är runt en.
    3. FÖR ATT DET BRYTER MOT SVENSK LAGSTIFTNING. Du är inte längre klassad som modellflyg utanför los oavsett modell.

    Vad är UAS?

    Transportstyrelsens definition av UAS är ett obemannat luftfartyg samt de komponenter som behövs för att kunna kontrollera luftfartyget på avstånd av en eller flera personer. Dessa övriga komponenter är exempelvis en kontrollstation, kommunikationslänkar och kringutrustning som är nödvändiga för att starta, flyga och landa det obemannade luftfartyget.
    Tillstånd från Transportstyrelsens krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för

    • utprovning eller forskning
    • kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
    • uppdragsflygning och liknande som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
    • att flygas utom synhåll för piloten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •