Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ni som flyger med jeti duplex ds-16.......

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard Ni som flyger med jeti duplex ds-16.......

    Halloj!
    Har sålt av alla mina futaba grejer och tänkte investera i en ny sändare och har kikat en hel del på jetis ds-16..
    Ni som flyger med dessa......är ni nöjda med sändaren???

    Fördelar resp nackdelar?

    Har kikat lite på Spektrums dx9 black edition också då jag flyger en hel del bnf kärror....
    Den är ju betydligt billigare och 9 kanaler räcker gott för mig....
    Dock känns den radion lite plastig kan jag tycka och lite mer som en "leksak".....
    Har en dx6i liggandes så den duger väl i och för sig till bnf modellerna...


    Tacksam för lite synpunkter på hur ni upplever eran ds-16

    //Pierre

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har inget negativt att rapportera, bara positivt!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Visserligen finns Spektrum DX9 snart i en "Black Edition" men jag tror ändå att en Jeti DS-16 lirar lite i en annan klass både kvalitetsmässigt och vad gäller finesser, telemetri osv. Men så är väl en Jeti DS-16 snudd på 3 gånger så dyr. Några F3A kompisar jag känner har Jeti DC-16 (pult modellen) och de verkar nöjda. Skulle jag köpa en ny radio idag skulle jag ha med en Jeti i toppen på listan. Dock är jag rätt insnöad på Futaba (har 14MZ idag) men det finns så många andra bra fabrikat och många fina radioanläggningar idag att det riktigt svårt välja en ny radio idag. Har du ingen kompis inom rimligt avstånd som har en Jeti radio så du kan kolla lite på en sån? HAB säljer Jeti radio i Sverige, kanske de har nåt demoexemplar (HAB ligger i Ljungby, det är väl inte så långt från Älmhult där du verkar hålla till, ca 3-4 mil?)

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-09-17 klockan 17:29.

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Jomän...
    Jag har varit på Hab och klämt på en ds-16.....men jag ville höra mig för av piloter som flugit med den ett tag och få lite mer input...både positivt å negativt....
    Hur upplevs den att programmera jämfört med futaba tex.
    Kostar ju en bra slant så vill göra lite research innan ev köp...själv flög jag med futaba t12fg innan...
    //Pierre

  5. #5

    Standard

    Definitivt den bästa radion jag någonsin har testat. Finns inget negativt med den. Körde DX8 och Jr pcm 9xII innan och jetin är sjukt mycket bättre kvalitetsmässigt och i mjukvaran. Det jag gillar mest är hur enkel det är att göra saker som är svårt på andra radios.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jetins kvalitet är på topp, inte tu tal om annat. Den ur min synpunkt största nackdelen är att höljet är i metall.
    Jag flyger året runt och vet av erfarenhet hur mycket kallare och obehagligae det är att hålla i ett metallhölje som effektivt leder bort värmen från händerna jämfört med ett sändarhölje i plast.
    Plastighet är ett relativt begrepp som kan upplevas mycket olika mellan olika fabrikat, men funktionsmässigt har det oftast ingen praktisk betydelse. När hörde ni senast talas om att någon hade problem med höljet till sin sändare?

    Vad gäller finesser så kan det vara bra att fundera över vad man faktiskt behöver, det kan spara många tusenlappar...

  7. #7
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Pierre Du har 2 km till mig så kom och kläm och prova programmera Jetiradion .

  8. #8

    Standard

    Finns ju DS-14 med. billigare och gjord av plast så mindre problem med att flyga på vintern. Inte alla grejer i programvaran men det mesta går att köpa till.

  9. #9

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tångarne Visa inlägg
    Pierre Du har 2 km till mig så kom och kläm och prova programmera Jetiradion .
    Tjenare!
    Jo jag svänger bortom nån kväll här!
    Bra att få lite input från jeti användare här på forumet.....
    Får ju intrycket att det är en kalasfin sändare förutom på vintertid då....
    Ds-14 har jag med kollat på men den har ju bara 8 kanaler och enligt lokal handlare så blir den dyrare än ds-16 om man vill uppgradera den till 14 kanaler...
    Just nu klarar jag mig på 8 kanaler men kanske börjar man flyga jet igen och då är det gött med lite fler kanaler...:-)

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är lite klurigt i början att programmera jetin om man haft futaba hela livet som jag haft i 35 år. Men efter en kort stund förstår man logiken och den är lättare än en futaba att programmera. Plus att displayen sitter på rätt ställe.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Hej bytte för ett par veckor sen från en futaba 12fg till en DS-16

    Nackdelar:

    * På min radio är gasspaken inte lika go känsla som på min gamla 12fg även då jag ändrat inne i radion, smaksak dock
    * fick byta ut en spak då jag sakna 3 läges på högre övre spak då detta va en 2 läges

    Fördelar:

    * Spöar Futaban på allt jag märkt utom ovanstående
    * Något den är mkt bättre är på uppdatering telemetri jämnfört med de futaba sändare jag testat med telemetri
    * Mkt bättre utbud på telemetri sensorer, samt telemetri är inte en extra grejj som i futaban utan i jeti är den helt integrerad i hela radion. Lite som airplay finns på android om man måste ha de, men de är helt integrerat i iphone
    * Display på rätt ställe på radion och utan antenn man kan ha sönder
    * Den har inbyggd "Blackbox" loggar all telemetri som du sedan kan få upp i grafer på radion
    * accelerometer klart använbart
    * Telemetri sensorer som kan agera "knappar" och trigga funktioner i radion tex byta Dualrate när du överstiger en viss fart osv
    * i princip alla mottagare har PPM utgång om man uppgraderar dom till senaste firmware
    * Listan kan göras mkt längre men de är de Viktigaste för mig för tillfället att nämna
    Senast redigerat av walle999 den 2014-09-19 klockan 11:30. Anledning: lärt mig nått nytt :=)

  12. #12

    Standard

    Jag kör med en DC-16 och blir glad varje gång jag får plocka fram den. Programmeringen är enkel och samtidigt otroligt kraftfull. Dessutom kommer det f n en strid ström av nya gadgets och prylar till systemet, dessutom till bra pris, på ett sätt jag inte tror att någon av de andra stora ens kommer i närheten av. I mina ögon är det en game-changer vad det gäller radiostyrning.

  13. #13

    Standard

    Kundsupporten är det inget fel på heller. Jag mailade nyligen Jeti i Tjeckien efter att ha matat en R7-mottagare och en Variometer med reverse polarity, alltså slängt om +/- och släppt ut den heliga röken.

    Svaret kom snabbt att skicka in dem så byter vi ut dem mot självkostnad!

  14. #14

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Halloj!
    I kväll fick jag möjlighet att bläddra i menyerna och testa lite basic programmering och ja.....på måndag beställer jag en ds-16....:-)
    Vill tacka för all input!!!!
    Stor hjälp när man har beslutsångest men trots allt en ganska dyr investering....

    Ser fram emot att börja programmera den nu:-)

    // Pierre

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av walle999 Visa inlägg
    Hej bytte för ett par veckor sen från en futaba 12fg till en DS-16

    * Vissa av programmeringarna så som att starta timer på en viss del av trottel går inte va jag hittat än mer än om man har från halv och uppåt på spaken eller tvärt om(futaban gick sätta helt steglöst vilket va mkt bra vid 3D flyg tex), samt en del funktioner jag använde vid olika flightcondition.
    Den funktionen finns, dock är det ibland lite förvirrande med Jetin då man måste in i flera olika menyer för att konfigurera en sak.

    Här finns några bilder saxade från manualen på sidan 101 (V3.0):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DS-16.jpg 
Visningar:	705 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	47801
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DS-16_2.jpg 
Visningar:	756 
Storlek:	74,0 KB 
Id:	47802
    Senast redigerat av Parakos den 2014-09-19 klockan 12:45. Anledning: Stavning...
    Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
    Källa

  16. #16

    Standard

    provade detta och de funkade klockrent, är väll fortfarande inte helt med på hur alla funktioner i radion är inlagda i menyer än, modifierat mitt tidigare inlägg

  17. #17

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Halloj!
    Har suttit lite med min nya ds-16 nu och det är ju en liten omställning från Futaba men man vänjer sig snabbt vid upplägget ändå....att skapa en basic modell var ju hur smidigt som helst
    Jag har en liten fundering om någon vet hur man gör?......skulle vilja lägga in en cool hälsningsfras när man slår på radion...
    Har letat i audiofiles i radion men det verkar inte finnas några sådana där...
    Vad jag förstår ska man kunna skapa en egen men hur fasen gör man då?
    Kan man på nåt vis skriva in en fras eller ska man spela in en och kopiera till audiofiles?

    //Pierre

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Halloj!
    Har suttit lite med min nya ds-16 nu och det är ju en liten omställning från Futaba men man vänjer sig snabbt vid upplägget ändå....att skapa en basic modell var ju hur smidigt som helst
    Jag har en liten fundering om någon vet hur man gör?......skulle vilja lägga in en cool hälsningsfras när man slår på radion...
    Har letat i audiofiles i radion men det verkar inte finnas några sådana där...
    Vad jag förstår ska man kunna skapa en egen men hur fasen gör man då?
    Kan man på nåt vis skriva in en fras eller ska man spela in en och kopiera till audiofiles?

    //Pierre
    Kool att du slog till

    Den läser wav filer, så skapa dina egna ljud eller musik och dra in på SD kortet bara.
    Superhero

  19. #19

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kool att du slog till

    Den läser wav filer, så skapa dina egna ljud eller musik och dra in på SD kortet bara.
    Japp...det blev en till slut:-)

    Ok...kanon!
    Ska jag testa:-)

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag önskar att DS-16 hade fler kanaler!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •