Reklam

 
Sidan 13 av 18 FörstaFörsta ... 389101112131415161718 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #241


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Olof, tack för berömmet, det gick ju vägen med landningen men egentligen är det ju pinsamt att tappa ett jul vid premiärstarten - borde ha haft en del saker till med på min pre-flight checklista.

    Thomas och Lelle, håller helt med er om hur en Moth skall flygas. Egentligen tycker jag att alla modeller skal flygas rimligt lika som vad förebilden klarar.

    MVH
    Kjell

  2. #242


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Jörgen,

    tack för berömmet. Bygget är ju fortfarande inte klart, brukar provflyga mina projekt innan de är helt klara för att veta om det behövs några större ombyggander innan allt sluutpyssel. Kommer nog att behöva vintern på mig för att få den färdig. Det skall till lite mera detaljer och så är det några saker som jag är missnöjd med som skall byggas om. Kommer att öka lite på vingarnas anfallsvinkel och trimma om stabben för att få flygläget lite bättre. Nu flyger den med lite för låg stjärt jämfört med en riktig Moth.

    Landningsställets fjädrar behöver också bli lite styvare samt att hjulen nu har fått bättre nav med kullager så att sidokraften inte får hjulmuttern att skruva upp sig och inte bara nyloc låsmutter utan dubbla muttrar.

    Tyngdpunkten ligger ca 2 cm framför övervingens bakre infästning i baldakinen. Då har jag blyat ca 250 g i nosen, mest för att hellre provflyga lite nostung än tvärtom. Efter att jag justerat ving- och stabbvinklarna och provflugit detta hoppas jag att det också går att flytta bak tyngdpunkten några cm.

    Tack för tipset på hur man gör "riktiga" damasker. Det ser riktigt fint ut! Måste prova detta.

    Och, Mats och Jörgen, "trådkapning" är helt OK. Jag tycker att det är bra att det blir lite utvikningar. Det är ju egentligen hela syftet med att publicera en byggtråd - att den kompletteras med andras erfarenheter och tips - och fungerar som en inspiration och reklam för scratchbyggande. Jag skulle också gärna se mera om din Klemm 35 och dina övriga byggen också! Dom håller verkligen hög klass och det finns mycket att lära och inspireras av där!

    Hälsningar
    Kjell

  3. #243

    Standard

    Hej Kjell

    Skönt att du inte är känslig för trådkapning. Otroligt hur snabbt du har fått ihop modellen. Beträffande baffling kan du se hur jag gjort.

    http://www.rcscalebuilder.com/forum/...776&PN=1&TPN=6

    Säkert finns det många andra sätt. På Toni Clarks hemsida finns en annan variant som kanske kan vara värd att titta på. Varianten ovan har jag sett på IMAC kärror med fyrcylindriga boxermotorer . Om du vill ha mallarna skickar jag dom gärna till dig.

  4. #244


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Jörgen,
    Tack för tipsen om baffling. Skall fundera lite på vilken variant det blir. Tittat in på din byggtråd och ser att du kommit en bra bit på väg - den blir fin!

    MVH
    Kjell

  5. #245


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Börjat fixa lite med detaljer och kommer att publicera här vartefter. På dagens program stod det fönsterkarmar...
    De är lödda av tunna mässingsprofiler och skall putsas och målas i silverfärg och sedan glasas.






    Tappade ju ett hjul under provflygningen och det berodde på att under fjädringsrörelsen belastade fjädringsbenet sidledes mot hjulnavet som då pressades ut mot den nyloc-mutter som höll hjulet. Friktionen i sidled blev så stor att muttern gängade ut och lossnade trots väl smorda brickor mellan fälg och mutter. Har nu modifierat fjädringsbenet med kraftigare fjädrar och också bytt till en dubbelt kullagrad fälg. Det är modifierade fälgar från Kavans hjul som är anpassade till däcken får DuBro. Mellan de båda kullagren sitter det en spacer som gör att ingen sidolast från fjädringen belastar de snurrande delarna/hjulet.




    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  6. #246

    Standard

    Tycker piloten ser ut att vara ganska nöjd över att få lite vindskydd

    /Mats

  7. #247


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,
    Jodå, piloten gillar detta. Han blev ännu mera nöjd idag eftersom temat var skinnarbete. Han fick en flygarhuva så nu är han rustad för nästa flygning.

    Passade också på att följa Jörgens tips tidigare i tråden om hur man gör skyddshöljen till fjädringsbenen på ett mera skalariktigt sätti läder. Tack för tipset Jörgen! Väntar med spänning på att dom torkat för att se hur dom blir...











    MVH
    Kjell

  8. #248

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Du är otrolig Kjell. Tanten har funderat länge på en skinnhuva till mini "Krut" och så kommer du här med en "ritning" Nu ska hon sy huvudbonad till "Krut" som sitter och väntar på bokhyllan.
    Den nya Stampen är färdig för provflygning, bara vädret blir lite bättre. Återkommer med bilder senare.

    Kay krut

  9. #249


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay,
    Först vill jag passa på att säga GRATTIS på födelsedagen. Hoppas du har en fin dag. Låter fint att den nya Stampen är klar, skall bli spännande att se vilken individ du valt att måla efter.

    Jag tog "mönstret" till skinnhuvan från bilder på Googles bildsök. Testa med "Leather Pilot Cap images". Det var lite trixigt att sy på maskin p g a att bitarna var så pass små men med lite råd från hustrun gick det. "Mini-Kjell" gör sig bättre med huvan i den här maskinen.

    Nu har jag monterat skinnbälgarna efter att dom torkat ordentligt. Det fungerade fint och det blev mycket bättre än med siliconbälgarna jag prövade att göra tidigare.









    MVH
    Kjell

  10. #250
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det där ser perfekt ut och snyggt.

    Kaj, jag vill också skicka grattishälsningar till dig.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #251

    Standard

    Sådana där bälgar ska jag försöka göra till min Klemm dom blev väldigt bra Kjell.

    /Mats

  12. #252


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Stum av beundran över den fantastiska noggrannhet skalamässigt/hantverksmässigt du lägger ner
    på dina maskiner!
    Dessutom en mycket hög innovationsnivå!

    MVH Kent

  13. #253

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bara att hålla med. Vilka fantastiskt fina jobb och lösningar du gör.
    /Lelle

  14. #254

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack Kjell och Lasse!

    Jättefina bälgar du gjort. Det ska bli kul att se den färdig till nästa meeting.
    Jo, nu är Stampen provflugen, i åtta sekundmeter byig vind. Allt gick bra men som vanligt med denna maskin så är den känslig på höjdtrimningen. Jag fick vinkla ner motorn ytterligare en grad samt lyfta upp övre vingens bakkant vid baldakinen för att få någorlunda bra flygläge och nu flyger den bra. Förebilden hittade jag på www.airliners.net men som vanligt så ändrade jag lite på färgscemat. Har liksom lite svårt att hålla fingrarna i styr.
    Hoppas att du godtar min trådkapning.

    Kay krutKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0006.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	197,7 KB 
Id:	54581

  15. #255


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay, riktigt snyggt färgschema! Bra att provflygningen gick bra - vind har väl sällan stoppat dig? Vilken Stampe i ordningen är detta? Bara trevligt med lite utvikningar i tråden!

    Bälgarna är gjorda enligt Jörgen Nathorst-Böös beskrivning. Han är väldigt duktig skalabyggare och de av hans modeller jag sett bilder på är i toppklass. Har tyvärr inte sett någon av dessa i verkligheten med skulle gärna göra det.

    Nästa detalj att ta itu med blir "navkapslarna" med DH-loggan...

    MVH
    Kjell

  16. #256


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nu är navkapslarna på gång. Ritade i Fusion 360, printade i en Zortrax M200 i grå ABS. Skall målas svarta med silverlogga.









    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  17. #257

    Standard

    DH med 3D blev ju väldigt snoffsigt.

    /Mats

  18. #258
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Ojoj,Onödigt fint !!

  19. #259


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nu är navkapslarna monterade. Inte riktigt nöjd med fastsättningen men inte så mycket att välja på mht fälgen bakom.



    Luckorna till sittbrunnarna tillverkade...







    MVH
    Kjell

  20. #260


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Luckorna målade och har fått lite märken som på originalet och på plats. Också en liten ram runt fotsteget i lithoplåt.











    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •