Reklam

 
Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6111213141516
Resultat 301 till 313 av 313

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #301
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Läderdetaljerna är fantastiska hur har du fått dynan att se så välanvänd ut? Kanten ovanför instrumenten i läder är perfekt!
    Skulle inte förvåna mig om HK rövar bort dig som konsult för skalabyggen; )

    Och jag som tycker jag är duktig när jag lyckats limma ihop två bitar epp och lyckats få det se ut som jag ritat...riktig förebild där!

    Bra jobb där!
    Är det bara fixerade vingar eller har du nån skalaheli också?

  2. #302
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    831
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Gustav,
    Dynan är gjord av fusk-skinn inhandlat på stadens pysselbutik och det har redan från början lite använt utseende så jag har bara sytt ihop och fyllt med lagom tjockt skumgummi. Kanten ovanför instrumenten däremot är gjort av gammalt riktigt skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy skinndetaljer"-låda. Det kommer från skrotade skinndetaljer, kanske en gammal jacka eller liknande så det har nött utseende på riktigt.

    Har aldrig riktigt snöat in på helikoptrar så det är i princip bara fixed wings i min hangar....och helst med lite äldre förebilder. Sen är det uppblandat med en och annan ARF av varierande slag.

    Hälsningar
    Kjell

  3. #303
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Gustav,
    Dynan är gjord av fusk-skinn inhandlat på stadens pysselbutik och det har redan från början lite använt utseende så jag har bara sytt ihop och fyllt med lagom tjockt skumgummi. Kanten ovanför instrumenten däremot är gjort av gammalt riktigt skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy skinndetaljer"-låda. Det kommer från skrotade skinndetaljer, kanske en gammal jacka eller liknande så det har nött utseende på riktigt.

    Har aldrig riktigt snöat in på helikoptrar så det är i princip bara fixed wings i min hangar....och helst med lite äldre förebilder. Sen är det uppblandat med en och annan ARF av varierande slag.

    Hälsningar
    Kjell
    Ok tack för svar!!
    Ja ofta kan man hitta absolut bäst saker hemma till sina byggen.

    Så hobbyn handlar mycket om det estetiska för dig?

    Grymt att se och bara hoppas jag en dag blir lika duktig !
    Jobba på där Kjell, mycket inspirerande! !

  4. #304
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    831
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tiger Mothen är just nu inne för översyn och justeringar inför Östersundsträffen. Har ändrat på vingarnas anfallsvinkel och minskat skränkningen med förhoppning att få ett mera verklighetstroget flygläge. Vill ha den att flyga med lite lägre nos och inget häng i stjärten....Vi får se hur det lyckas:



    MVH
    Kjell

  5. #305
    mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    366
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ett enda ord räcker långt:WoW.

  6. #306
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    831
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Sparsamt med rapporter om denna Tiger Moth men den lever ännu och efter sommarens flygförsök insåg jag att den ROTO 85FS IL som satt i nosen inte riktigt hade kapacitet att dra Mothen och ha lite kraft i reserv. Bestämde mig då för att byta ut den mot en något kraftigare motor och beställde en Fiala 120 i2 FS. Väntade och väntade och väntade....
    ....men idag dök den äntligen upp!

    Så tack för ett gott försök ROTO och välkommen FIALA.









    Det är inte så stor skillnad i måtten på motorerna så utan att flytta på motorspantet kommer Fialan att sticka ut ca 10 mm längre ur kåpan. Den väger ca 1 kg mer och det innebär att jag inte behöver något bly i nosen och kan placera ackarna lite mera praktiskt, dvs lite längre bakåt. Det problem som måste lösas är att förgasaren inte går fri så formen på motorspantet kommer att behöva ändras en del. Ingen omöjlig operation!

    MVH
    Kjell

  7. #307

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Du lägger väl upp en film sedan så vi får njuta av ljudet?
    Ser fint ut.

    // Mats w
    Flygsmurfen

  8. #308
    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Härlig motor med härligt ljud.
    Hoppas hon kommer flyga bra med denna motor.


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  9. #309
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    831
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Motorbytet pågår. Förgasaren på FIALAn är mycket opraktiskt placerad så man behöver göra en rejäl utskärning i motorspantet. Och i kroppens rörkonstruktion framtill...Bestämde mig för att då också flytta bak motorspantet för att kompensera att Fialan är lite längre än ROTOn, så nu sitter motorspantet inuti rörkonstruktionen i nosen. Detta gör det också möjligt att ha ett rejält spant då det bara bygger bakåt. Spantet är tillverkat av 2 st 5 mm och en 10 mm plywood som laminerats med ett lager kolfiberväv emellan. Limmat med Biltemas lamineringsepoxy. Behöver löda in lite nya rör på högersidan och kommer då också att göra stag upp til övre delen av motorspantet.

    Kåpan går precis dit utan modifieringar och det som blir riktigt bra är att tyngdpunkten nu hamnar exakt rätt utan någon extra last i nosen. Ackarna kan placeras i tyngdpunkten och blir då lätt att plocka ur vb.

    Totala vikten har inte ändrats så mycket av motorbytet och ligger nu på 22 kg med tom tank. Det ger en vingbelastning på 91 g/dm2. Det är samma som min 1/3 Cub och den är fin att flyga. Har alltså goda förhoppningar!











    MVH
    Kjell Nilsson

  10. #310

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Spantet är tillverkat av 2 st 5 mm och en 10 mm plywood som laminerats med ett lager kolfiberväv emellan. Limmat med Biltemas lamineringsepoxy.

    MVH
    Kjell Nilsson
    Om så himmel och jord förgår kommer motorspantet att bestå
    Det är väldigt roligt att följa dina fantastiskt fina byggen Kjell.

    /Mats

  11. #311
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 177
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Förslag:
    Köp en 90 graders vattenledningsrörböj på Hornbach eller clas ohlson. Fräs ut två flänsar och löd ihop. Förgasaren hamnar då bakom motorn.

    https://www.clasohlson.com/se/B%C3%B...iABEgIe8_D_BwE

    Sjukt snygga byggen Kjell!
    Senast redigerat av AM den 2017-12-17 klockan 10:39.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #312
    Cometens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    83
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Typ denna
    Fint bygge 👍👍Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20171217_172416.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	64793

  13. #313

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    582
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Snygg lösning Kjell. Nu kan vi kanske köra lite roteflygning med Motharna till sommaren.

    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •