Reklam

 
Sidan 17 av 18 FörstaFörsta ... 712131415161718 SistaSista
Resultat 321 till 340 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #321


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    En fråga till alla er som förespråkar 1- till 4-förhållandet på luft in/luft ut. Om jag nu har ett plan med 1 till 4 som funkar bra utan kylproblem och tar upp intaget dubbelt så stort så att förhållandet blir 2 till 4, dvs 1 till 2; -Blir kylningen sämre då???
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #322

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    En fråga till alla er som förespråkar 1- till 4-förhållandet på luft in/luft ut. Om jag nu har ett plan med 1 till 4 som funkar bra utan kylproblem och tar upp intaget dubbelt så stort så att förhållandet blir 2 till 4, dvs 1 till 2; -Blir kylningen sämre då???
    Intressant fråga. =) Jag tror det även har att göra med hur stora hålen är i förhållande till "väggen" du flyger med. Exempel... ta en tom toapappersrulle som har typ 100% hål i framänden och 100% hål i bakänden. Om du lägger nåt i mitten där så kyls det. Men om du slitsar upp hålet baktill snett så kan du få dubbelt större hål baktill, kyler det bättre? Om man räknar hål-area alltså.

    Har du större hål in och ut men smalt i mitten så blir det lite av en venturi-effekt, men om du har större ut baktill så "suger" det väl bättre, antar jag. Har iaf lättare att komma ut.

    Prova blåsa i rör så ser du. Är det lättare att blåsa i ett rör som är 1cm i diameter in och 4 ut, eller ett rör som är 1 cm i diameter in och 2 cm ut...

    Sen finns det väl något som kallas injektion.

    Svamlar på... men för stort hål känns som det inte gör nån nytta alls. För litet så bromsar upp. Någonstans däremellan finns det bästa förhållandet, av någon orsak. Men man ska ju även tänka på vad som är mellan in- och ut-hålet. Har man en cylinder där eller en slät ack.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #323

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag fick lära mig nån gång i forntiden att det är hastigheten på kylluften som är avgörande, inte volymen.
    Det här var lite intressant läsning om problem med kylning av en Cessna-motor...
    https://www.powerflowsystems.com/blog/?p=172

    Lägg märke till på den tecknade bilden av motorn att det är en liten "läpp" (cowl flaps) under luftutsläppet som bidrar till att skapa undertryck vid utsläppet och därmed öka på strömningen av luften.
    Retroholic!

  4. #324

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Vi glömmer ofta i sammanhanget att luft som värms upp, det vill säga inluften som kyler av motorn, blir varm och expanderar beroende på hur mycket den värms upp. Uppvärmd luft får större volym och då behövs naturligtvis större hål för att den ska kunna komma ut. Normalt behövs ett förhållande på minst 1-3 för att inte skapa kylproblem. Hastigheten på kylluften ger bara marginell effekt. Den måste ju trots allt ut någonstans. Det kvittar hur stora hål man har på insläppssidan om man inte kan bli av med den.
    Kay krut

  5. #325

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Intressant läsning om kylning med luft. Oavsett hur man tänkter, energi ska bort och man kan räkna på det.
    https://www.nyteknik.se/digitaliseri...hallen-6344865

  6. #326

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Intressant läsning om kylning med luft. Oavsett hur man tänkter, energi ska bort och man kan räkna på det.
    https://www.nyteknik.se/digitaliseri...hallen-6344865
    Det är ju lite annorlunda, här ska varmluften bort från en stor volym, alltså en serverhall.
    I detta specifika fallet så gäller det ju enbart att kyla cylindrarna, och där hävdar jag att strömningen är det absolut allra viktigaste. Är det för tätt vid utsläppen, så bildas en 'luftkudde', som så småningom värms upp, och då försvinner kyleffekten.
    Baffling av cylindrarna och strömningen över desamma är nog det viktigaste, därefter måste utsläppet av kylluften vara (minst) tre gånger större än insläppet, luften värms ju upp, och expanderar....
    Retroholic!

  7. #327

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Länge sedan sist...men plötsligt händer det! Idag blev suget tillräckligt stort för att släpa ut Mothen för en provstart av Fiala FM 120 IL som ersätter den ROTO 85 som var i klenaste laget. Tror att den här skall räcka till med bra marginal.
    Nu återstår att göra bafflar i kåpan som styr in luften runt cylindrarna, särskilt den bakre.



    MVH
    Kjell Nilsson
    Pratade med Gerhard Reinsch på Tony Clark eftersom våra bakre cylindrar på Valachmotorerna gick upp till 155 grader trots baffling. Inga problem sa han om man använder rekommenderad olja som då tål 220 grader. I detta fallet Valvoline. Så vi har kört våra efter dom förutsättningarna och inte haft några problem med motorgången.
    Med vänlig hälsning Robban

  8. #328


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För att öka kylningen måste ΔT (DeltaT = skillnaden i temperatur mellan kylytan och luften runt omkring) göras större. Står luften helt still kommer ΔT snabbt bli noll när luften snabbt blir lika varm som kylytan och ingen kylning kommer ske alls. Ju snabbare luften får passera destå större blir ΔT och destå mer kyleffekt erhålles. Således måste det vara hög fart på luften!

    Samtidigt är det ju också så att om kylytans temperatur ökar, kommer ΔT också att öka vilket gör att mer värme leds bort. Volymökningen på den uppvärmda luften är ganska måttlig. Om man tar en liter luft med temperaturen 20°C och höjer temperaturen till 100°C ökar volymen endast till 1,28 liter.

    Men hur fasen får man upp farten på luften då? Öka trycket vid luftintaget är ju praktiskt ogörligt. Då återstår att successivt och utan att skapa turbulens minska arean. Som i ett lavalmunstycke. Men hur fasen gör man det rent praktiskt? Och den kanske viktigaste frågan; -Hur varm kan man acceptera att cylindern blir?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #329

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag gjorde ett par "styrplåtar" i motorkåpan till min HiperBipe.
    Tanken är att den inströmmande kylluften ska pressa mot cylindertoppen.
    Givetvis stort utsläppshål i botten.
    Än så länge verkar det fungera alldeles utmärkt!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post433044

    Dessutom sitter det en "cowl flaps" (kan man kalla det så?) alltså en nervinklad plåtremsa precis framför utsläppet.
    Denna bidrar till att skapa undertryck och 'suga' ut kylluften....

    Liknande denna:
    Retroholic!

  10. #330

    Standard

    Vissa warbirds och andra äldre motorer, vanligtvis med stjärnor, brukar väl ha varvet runt med luckor bakom motorkåpan för att öka luftutsuget för kylning, eller så har jag missförstått det. Kom på det nu att min DC-3 har såna "skala-jox".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #331
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    På hög höjd är temperaturen -5 till -45 grader, beroende på flyghöjd. Då är det tvunget att minska kylningen över cylindrarna. Det görs antingen med ett jalusi framför cylindrarna typ Yak 50, 52, Su26, etc. Ett annat sätt är att minska utloppet med ställbara Kylklaffar. Men i samtliga fall sitter det kylbafflar mellan cylindrarna så att kylluften leds över cylinderhuvudena som ju blir varmast.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #332


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Flera intressanta synpunkter, tack! Problemet på Mothen är att det är ganska trångt åt sidan för att kunna runda första cylindern med en separat kanal till bakre. Så här ser den delen ut här kåpan är borta. Om Valachmotorerna är OK med 155°C borde det inte vara några problem här heller. Kommer en "feberkurva" när jag fått temp-proben monterad.







    MVH
    Kjell

  13. #333

    Standard

    Hei, kjenner ikke akkurat den motoren men har mye erfaring med Moki 250. Den liker seg best inntil 120 grader men tåler inntil 125. Deretter begynner den å gå merkbart dårligere på lave rpm.

    Har også en Roto 85 inline og den takler fint 130 grader på bakre sylinder som den kan få på bakken etter flyging mens den ligger på ca 110-120 under flyging.
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  14. #334


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Idag haft lite tid för ytterligare motorkörning. Hoppas på en dag med fint väder inom kort så att nypremiären kan bli av...
    Motortemp nu under 140° C på bakre cylindern även vi längre period på maxvarv. Främre cylindern något kallare med ca 120 °.
    Båda mätningarna med IR-termometer mot toppen mellan insugs- och avgasrör.



    MVH
    Kjell Nilsson

  15. #335

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Grejen med att utblåset ska vara större än insuget är väl just att det bildas ett sug ifrån utblåset när planet väl rör sig i luften.
    Så vill man ha större hastighet på luften borde det gå att antingen öka utblåset eller minska insuget för att få mer tryck/hastighet på luften.
    Viktigt också, som flera har sagt, att rikta den här luften över cylindrarna så den inte smiter förbi utan att ha större effekt.

  16. #336

    Standard

    Vackert

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  17. #337


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Då det aldrig blev någon nypremiär efter motorbytet i höstas laddar jag för att detta skall ske i vår. För att det skall gå bättre än tidigare flygningar har jag avtalat med en nygammal pilot att assistera från baksits. Det handlar om en pilot som förr flugit bl a Tiger Moth och en massa andra riktiga flygplan. Efter förfrågan om han ville åta sig uppdraget fick jag ett positivt svar...så nu pågår förberedelserna av pilot och nödvändig utrustning.

    Fyller på den här tråden med lite beskrivning av vad som pågår.

    En inhyrd pilot behöver förstås en flygarhuva i skinn i passande storlek. Ett mönster till en fullstor huva fördes över till en SVG-fil och skalades ner till 33% innan laserskärning av skinnbitarna. Till och med de lite drygt mm-stora hålen fixades utan problem. Jämför pennan med 0,5 mm spets.



    Pilotglasögonen ritades i Fusion360 och den hårda delen 3D-printades och limmades ihop med en laserskuren skumplast för att få till den mjuka tätningen. Det tog lite tid att rita upp delarna men sen går det väldigt enkelt att göra kopior i olika storlekar.



    Ramen har en liten fals inuti och här skall det in "glas" men dessa är inte klara ännu.



    Piloten är 3D-printad efter en scan som gjordes på Östersundsträffen för några år sedan. Handmålad efter några foton av vederbörande.



    En första provning av flygarhuva och goggles. Nu väntar besök hos skräddaren för att få en flygaroverall och en varm jacka...Mothen är ju ett dragigt flygplan.



    Någon som känner igen piloten?

    MVH
    Kjell

  18. #338

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tycker det liknar dig Kjell.
    Mvh
    Matti

  19. #339

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Vilken sorts silverlod använder du ?

    Själv har jag mest använt Degussa-44 med 44% silver och flussmedel Elga H-fluss. Det finns betydligt finare sorter, ända upp emot 80% silver. Ju mer silver, desto bättre Går man över det, så är man kanske inne på juvelerarnas område Det behövs lite koppar för att få behövlig styrka.

    Fördelen med silver är att det väter grundmaterialet och flyter ut bättre. Ju mer silver lodet innehåller, desto bättre upp till 80-90 %. Fogarna blir sega och spricker inte så lätt.

    Smältpunkten är låg, nedåt 690 °C. Det är väldigt bra.
    Senast redigerat av BJS den 2019-03-24 klockan 22:12.

  20. #340

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag ångrar mig, det är ju LIP.
    Mvh
    Matti

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •