Reklam

 
Sidan 1 av 18 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

    Hej vänner,

    Tänkte presentera mitt byggprojekt för vintern som kommer. Det blir ytterligare ett i raden av de flygplan som jag varit förtjust i ända sedan barnsben. Efter L4-Cuben och MFI9an skall det nu bli en DH82 Tiger Moth.



    Skalan kommer att bli 1/3, kroppen kommer delvis att byggas av rostfria stålrör, dvs samma teknik som L4-Cuben. Vingarna blir i traditionell träkonstruktion.





    Ritningsunderlag blir diverse treplans-skisser och en uppskalad gammal ritning från PILOT som en gång i tiden hade en fin byggsats till en Tiger Moth i 1/4-skala. Ritningen har vad jag förstår ansetts ha bra skalariktighet vad gäller mått och konturer så jag kommer blanda fritt mellan ritningen och de treplans-skisser jag har fått tag på. Spännvidd blir 298 cm, längd 245 cm och höjd 89 cm.

    Motor kommer att bli en ROTO 85 FSI, tvåcylindrig radmotor som kommer att sitta inverterad. Motorn behöver en propeller på ca 25 x 10 och det blir skalariktig diameter. Det var egentligen motorn och propellerstorleken som gjort att jag bestämde mig för skalan 1/3. Gjorde en första start av motorn idag och den puttrade fint.


    PILOTS ritning som pdf

    Treplans-skiss som pdf

    Har inte börjat själva bygget ännu utan håller på att samla info och material och funderar lite på detaljlösningar men kommer att uppdatera tråden vartefter....Titta gärna in lite nu och då!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2014-11-17 klockan 11:23.

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kommer absolut att följa bygget. Har själv byggt efter Pilots 1/4 skalaritning en Tiger Moth som flög mycket bra.

    Fullskalan har jag flugit I ca 200 timmar, mest då segelflygbogsering från 1966-1969.
    Har skrivit några berättelser från den tiden under forumet Nostalgica.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Jösses!!

    Nu är han igång igen Mästerbyggaren!

    Detta blir nog höstens höjdare.
    Kommer att noga följa detta äventyr!

    Med vänlig hälsning Kent
    (Har snart min futtiga 1/4 skala Flair Moth klar)

  4. #4

    Standard

    Woah! Den riktige RC-flygbyggaren är på gång igen. :-D Ska helt klart följas. Också alltid gillat Mothen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lasse, har läst dina sköna berättelser. Med 200 tim i en riktig Moth har du mycket kunskap om den. Kanske kan få rådfråga dig när frågetecknen hopar sig under bygget? Du har härmed en inbjudan att flyga den när den blir klar.

    Kent, din byggtråd har ökat mitt sug efter att bygga en Moth, ser fram mot en film från din premiär!

    Mikael, det är svårt att inte gilla Tiger Moth.....

    För den som vill gotta sig en stund finns här en film med entusiaster och deras flygplan: Tiger Moth Race - Wind in the Wires

    http://player.vimeo.com/video/70762922

    MVH
    Kjell

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Egentligen gillar jag inte "dussinkärror" speciellt mycket, men samtidigt är jag barnsligt förtjust i 30-40-50-talsmaskiner.
    Och Mothen är ju just en sån kärra som med sina härliga flygegenskaper ger rysningar efter ryggraden .
    Jag är inte ett dugg orolig för att detta bygge kommer att bli nåt i hästväg!

    Go for it, Kjell!
    Retroholic!

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Lasse, har läst dina sköna berättelser. Med 200 tim i en riktig Moth har du mycket kunskap om den. Kanske kan få rådfråga dig när frågetecknen hopar sig under bygget? Du har härmed en inbjudan att flyga den när den blir klar.

    Kent, din byggtråd har ökat mitt sug efter att bygga en Moth, ser fram mot en film från din premiär!

    Mikael, det är svårt att inte gilla Tiger Moth.....

    För den som vill gotta sig en stund finns här en film med entusiaster och deras flygplan: Tiger Moth Race - Wind in the Wires

    http://player.vimeo.com/video/70762922

    MVH
    Kjell
    Självklart att du får rådfråga mig, det är bara roligt. Hoppas bara att jag kan vara till någon hjälp om den dagen kommer.
    Jag tackar också för erbjudandet om att få provflyga den, det är bara frågan om jag vågar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Egentligen gillar jag inte "dussinkärror" speciellt mycket,
    Och med begreppet "dussinkärror" menar du ARF-flyg. Punkt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas, då förstår jag modellvalen i dina byggtrådar - härliga modeller och verkligen inga "dussintyper".
    Mothen har ju varit rikligt förekommande, både som fullskala och modeller i olika storlekar. Fast det kan inte hjälpas - "love is blind"!

    Den individ jag tänkt efterlikna är SE-AMG.









    MVH
    Kjell

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kan inte hjälpas... Den är sk*tsnygg!!
    Betvivlar inte en sekund på att ditt projekt kommer att bli superbt!

    Kommer att följas med spänt intresse.
    Retroholic!

  11. #11


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    För några dagar sedan fick jag hem ca 10 kg rostfria rör och tunn plåt i olika dimensioner från Air Media. Behöver nu bara fixa en byggyta som är stor nog att lägga upp ritningen och göra en mall för att passa till och fixera rören för kroppsidorna. Tänkte rigga upp alla rören i kroppens sidoprojektion först och så löda alla skarvar i ett svep. När jag byggde Cubben lödde jag några rör i taget men räknar med att det skall bli enklare att få allt rakt om jag mallar upp hela sidan först och sedan löder.

    Har också passat på att ge mig själv en julklapp i förskott - en liten gassvets från JULa. Tack LIP för tipset!
    Några provlödningar pekar på att det blir mycket enklare att få bra temperatur just i fogen utan att omgivningen också blir väldigt varm. Med gasolbrännaren behövdes ganska lång värmningstid som gav onödig spridning ut i rören. Också då svårt att löda fogar som låg nära varandra.

    Go´kväll!
    Kjell





    Senast redigerat av kjni den 2014-10-05 klockan 23:53. Anledning: Ändrat länk

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Med den gasutrustningen kommer det att skilja som natt o dag när du skall silverlöda.
    Hur tänker du dig lödjiggen? Vad tillverkar du den utav?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Fram med popcornen. Älskar detta plan. DeHaviland visste hur man bygger vackra plan. Har själv byggt en scratchbyggd SE-AMG Moth. Vackraste förlagan i mitt tycke. Min andra DH är en Comet Black Magic. Kommer att följa detta bygge for sure.

    keep the pics flowing
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  14. #14


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Anders, håller helt med dig! SE-AMG är fin, enkel och lite "gammaldags" i utseendet.

    Har börjat kröka lite rör idag. Startar med stabbe och höjdroder för att komma in i jobbet med dom enklare delarna först.

    Och Lasse, jag har inte riktigt kommit fram till hur jag skall göra en mall för kroppsidorna, tror att jag på något sätt skall använda de plåtklädda hyllplan från IKEA jag använde vid Cub-bygget.



    MVH
    Kjell

  15. #15
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    "Och Lasse, jag har inte riktigt kommit fram till hur jag skall göra en mall för kroppsidorna, tror att jag på något sätt skall använda de plåtklädda hyllplan från IKEA jag använde vid Cub-bygget."

    Är en bra idé, men jag rekommenderar dig att du borrar hål så att du kan lägga skarven som du skall löda över hålet.

    Allra bäst är om du kan göra en enkel fixtur så att alla delar är fixerad innan du börjar löda, men det där löser du säkert på ett bra sätt.

    Om du har möjlighet till att göra fixturen i aluminium, 5-10mm tror jag att det skulle fungera bättre för aluminium leder bort värmen fortare. Den tunna plåt hyllan tror jag riskerar att den inte håller formen utan blir buckling.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #16


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack för kloka synpunkter Lasse. Har i kväll lött höjdroder och stabbe och det gick bra. Gjorde så att jag placerade de fogar som skulle lödas precis vid kanten eller ibland utanför kanten på plåthyllan. Fast då kunde jag inte sätta upp alla bitar på en gång... Riktigt bra att jobba med JULA-svetsen!

    I det skick stjärtpartiet är på nedersta bilden väger det 306 gram och spännvidden är 100 cm. Det som skall till innan det är helt klart är gångjärn och fästpunkter mot bakkroppen. Ganska lätt stomme!










    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  17. #17
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ser mycket snyggt och hur proffsigt ut som helst

    Tanken med att ha hål under lödskarven är att det då blir lättare att få lodet att "rinna" runt skarven, men jag ser nu att skarven hamnar upp på röret så att lodet tar sig runt skarven lätt ändå.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #18


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lasse, ibland ligger fogarna fria ovanför plåtskivan och då går det bra men speciellt på kroppens sidor där rören har samma dimension behöver jag fixa så det är fritt även under fogen.

    Böjt, filat och lött lite till idag. Nu är skelettet till stjärtpartiet klart. Fenan och sidorodret väger tillsammans 206 gram.





    MVH
    Kjell

  19. #19
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tjusigt och lätt verkar det bli. Jag får uppfattningen att det går relativt fort att bygga rörkonstruktioner.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  20. #20


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Tjusigt och lätt verkar det bli. Jag får uppfattningen att det går relativt fort att bygga rörkonstruktioner.
    Ja, det går snabbt. Mycket mindre jobb än att bygga i klassisk träkonstruktion. Bara att mäta upp rören direkt på ritningen, klippa av med plåtsax eller avbitare, smärgla lite på ändarna eller klämma ihop beroende på hur de skall passa och så sätta ihop med någon klämma, svetsmagnet eller maskeringstejp och löda. Själva lödningen tar kanske 20-30 sek per ensam fog eller mycket kortare per fog om det är flera i rad. Det tar lite tid att tända svetsen och justera in lågan så det är bra om det går att löda flera på samma "tändning".

    De flesta böjarna gör jag för hand. Bara om det är skarpare böj använder jag en vanlig böjare för vvs-rör.

    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •