Reklam

 
Sidan 6 av 18 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #101
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ser mycket bra ut, tänker du sy runt spryglarna också efter klädseln och en tandad remsa utanpå?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #102


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse,
    kanske syr jag genom klädseln på staben och fenan där det inte är så djupt utan att det går sy rakt igenom och tillbaka. Gjorde så på L4-Cuben. På vingarna tänkte jag pröva en annan variant - små häftklammer som är 9 mm breda och inte så djupa. Dessa tänkte jag helt enkelt "stapla" rakt in i den 13 mm breda cap-stripen och sedan, som du skriver, täcka med tandad remsa.



    MVH
    Kjell

  3. #103

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...
    Nytänkande!
    Men...
    Hur många hundra sådana tänker du sitta och "separera"??
    Eller ska du stapla in dom med maskin?
    *Torkar pannan*
    Retroholic!

  4. #104


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas,
    har inte räknat efter hur många det kommer att gå åt men uppskattningsvis ca 20 x 2 per spant och det är 44 spant = 1760 !!
    Måste nog bli med maskin...gärna en automatisk...fast jag har ingen så´n

    /Kjell

    Korrigerat antalet spant, det är ju faktiskt bara en dubbeldäckare...
    Senast redigerat av kjni den 2015-01-08 klockan 23:08. Anledning: Felräknat antal spant

  5. #105


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Goddag igen!

    Det var ju ett tag se´n den här tråden uppdaterades. Det har av någon anledning blivit lite för många sidoprojekt senaste tiden men nu är det dags igen.

    Kroppen har fått botten. Den är delad i 2 delar och de bakre 2/3-delarna kommer att innehålla radioinstallationen med servon för sida och höjd. Den plattan kommer att kunna skruvas loss och tas ut med hela radioinstallationen. På så sätt blir det lätt att göra underhåll. Den främe delen kan lossas på samma sätt för åtkomst till tank, tändsystem och accar.





    På en riktig Tiger Moth ser det ut så här....






    Bakkroppen har fått lite flera lister innan det blir dags för ett plywoodskal.



    Övervingarna har fått capstrips och är nu klara för klädsel. Har några 10-metersrullar med Solartex på hyllan i väntan på detta.





    Motorn har också kommit hem igen efter några månaders "semester" på ROTO-fabriken i Tjeckien. Under bänkkörning i höstas började bakre cylindern först misstända och sedan gick det öht inte att få den att gå mer än på främre cylindern. Hade mailkontakt med ROTO och fick lite förslag på åtgärder men inget hjälpte. Det tillkom också ett mekaniskt missljud så då fick den resa till Tjecken för service. Det är ju tråkigt när en ny motor krånglar men jag måste säga att jag är mycket nöjd med ROTOs service och bemötande! Dom svarar snabbt på mail och är mycket tillmötesgående. Berömvärt!

    Har inte provkört motorn efter service p g a vädret så rapport kommer framöver.



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  6. #106

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ur-tjusigt, som vanligt!
    Angående cap-stripsen, har du fibrerna "på tvären"? Lättare att böja?

    Hoppas motorn går bra nu...
    Retroholic!

  7. #107


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas, svaret på din fråga blir både ja och nej. Capstripsen är gjorda av 0,7 mm plywood som har 3 lager, två på tvären och ett på längden. Det rödaktiga på bilden är limskikten. Valt så för att det är lättare att böja men ffa för att jag vill ha mesta styrkan på tvären.



    MVH
    Kjell

  8. #108


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hunnit lite mer under kvällen. Bakkroppens översida grovt tillskuren i 0,9 mm plywood, rejält fuktad med blomspruta och vatten och satt i spänn. Det blir enklare att limma den sedan när den torkat och tagit form.



    Go´kväll
    Kjell

  9. #109
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Man kan bara fortsätta att beundra bygget.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #110

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Ja detta är en av de riktigt intressanta trådar som man bara måsta följa

  11. #111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Lasse,
    kanske syr jag genom klädseln på staben och fenan där det inte är så djupt utan att det går sy rakt igenom och tillbaka. Gjorde så på L4-Cuben. På vingarna tänkte jag pröva en annan variant - små häftklammer som är 9 mm breda och inte så djupa. Dessa tänkte jag helt enkelt "stapla" rakt in i den 13 mm breda cap-stripen och sedan, som du skriver, täcka med tandad remsa.



    MVH
    Kjell
    Du vet väl om att det finns rostfria klammer att köpa. Jag tänkte så att du inte for några missfärgningar efterhand.

    /Mats

  12. #112


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,
    Tack för tipset, hade inte tänkt på rostproblematiken...Skall se om jag kan hitta rostfria i rätt dimension.

    MVH
    Kjell

  13. #113


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ett litet steg framåt. Krysstagen till baldakinen på plats. De är av 3 mm pianotråd som i ena ändan fått en slits m h a en Dremel kapskiva och i slitesen är inlödd en bricka. I andra ändan är pianotråden glödgad/avhärdad och sedan gängad med M3 för att passa linkar och muttrar. Jag gillar när saker går att ta isär för justering/utbyte....

    Sista bilden visar orsaken till att bygget senaste tiden gått i snigelfart....ny bygglokal på gång, 170 m2 som vi kommer att vara 8-9 st att dela på. Inflyttning nu till veckan!!











    MVH
    Kjell

  14. #114

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det här stålrörsbygget är verkligen inspirerande. Jag får ju en massa nya idéer som kanske förverkligas inom den närmaste framtiden!

    Jag gillar bilden på er lokal! Stor plats som snart kommer att vara fylld med modellprylar.


    Göran

  15. #115


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Göran - du bidrar med många idéer som jag tar till mig. Det är inspirerande att se hur andra löser utmaningar och problem.

    Tiger Moth-bygget har fortfarande gått på sparlåga men nu börjar inflyttningen i bygglokalen vara klar för min del så det finns hopp om att det skall ta fart igen. Fick också en bok i posten idag som extra byggbooster. Haynes "verkstadshandbok" för Tiger Moth-ägare. Bläddrat lite i den och där finns mycket nyttig info...Hittade boken på eBay i Australien.

    Frestar med några bilder på boken och lokalen. Golvet lutar hit och dit och har sprickor men det är gott om plats...

    Trevlig kväll!
    Kjell














  16. #116


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Kroppen har nu fått lite mera plywoodklädsel och så har jag börjat bygga på inredningen. Det blir en låda i lättplyfa med förstärkning av vanlig plywood baktill där de 2 höjdservona sitter. På fullskalan innehåller "lådan" all styrmekanik och spakarna. Botten blir delad i 3 delar och varje del kan tas ut med sin del av "lådan". I mittendelen kommer sidoroderservot sitta och vara kopplat till ett långt ok tvärsigenom kroppen med vajrarna på utsidan.







    Bakre fästet för staben blir ett "gångjärn" med genomgående bult. Främre delen blir 2 vertikala skruvar ner i gängat fäste i kroppen så att man kan justera anfallsvinkeln med en sexkantmejsel.





    Har också börjat smida till råmaterial till gångjärnen i stjärtpartiet. Dessa delar är tillverkade av M4 med insexhuvud. Skall så småningom få hål och hängas på en L-formad bit inlödd i stabben.



    MVH
    Kjell

  17. #117


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Brygga för det stora sidoroderoket (som också fungerar som sidoroderpedaler på den riktiga) och oket på plats tillsammans med sidoroderservot. Kommer att försvinna under framsitsen så småningom. Gångjärnen också klara och inlödda. Varje sida kan hakas av utåt och halvorna hålls ihop/låses av en tapp i mitten, dvs rodren kan tas av genom att lossa 1 sprint.







    MVH
    Kjell

  18. #118

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man blir stum av beundran över detaljrikedomen...
    Retroholic!

  19. #119


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Thomas. Kvällens pyssel blev små antikompressionsbitar i "spanten" i stabbe och höjdroder. Dessutom tillverkning av oken till höjdrodren som också lötts på plats. Nu är de här delarna klara för klädsel.





    MVH
    Kjell

  20. #120


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ett par lager grundfärg på skelettet innan klädsel. Vikt nu 397g.



    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •