Reklam

 
Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8131415161718
Resultat 341 till 349 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #341


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Alldeles riktigt Matti! Det är Lars Pekkala, alias LIP, som kommer att sitta som pilot i Mothen framöver. Känns tryggt!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  2. #342


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Vilken sorts silverlod använder du ?

    Själv har jag mest använt Degussa-44 med 44% silver och flussmedel Elga H-fluss. Det finns betydligt finare sorter. Ju mer silver, desto bättre

    Fördelen är att det väter grundmaterialet och flyter ut bättre ju mer silver lodet innehåller. Fogarna blir segare och spricker inte så lätt heller.
    Mitt favoritlod är R!MAC 56SnF med art.nr 64013 (www.rimac.se). Gillar det både för att det är enkelt att använda då det är flussat samt att det finns att köpa lokalt i Östersund på Swedol. 56% silver och arbetstemperatur 650°C.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  3. #343
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag känner mig väldigt hedrad att få vara pilot i Kjells modell av Tiger Moth, jag har många trevliga och spännande flygupplevelser från den tiden då jag flög med både SE-CGI och SE-ANL. För den som är intresserad att läsa har jag skrivit ned några berättelser från den tiden jag flög med bla. med Tiger Moth. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-flygveteraner SE-Anl står för närvarande någonstans i Norge återställd till sitt ursprungsskick, flygplan 151. Den är tydligen undangömd någonstans i Norge då det förmodligen har förekommit ogentligheter från Norges sida då den sönderblåsta Mothen köptes tillbaka till Norge. Ingen tycks veta var den finns. Här lite historia om just SE-ANL. http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=3979
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #344


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nu har Lasse varit hos skräddaren och skomakaren. Har också hunnit med att provsitta SE-AMG och torrflyga lite...









    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  5. #345
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stilig karl! Ingen dum omgivning heller..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #346

    Standard

    För att använda min kompis uttryck: Du är ju Helt otrolig Kjell! Kul att veta hur Lars ser ut också om jag skulle stöta på honom när jag är i Ö-vik någon gång

    /Mats

  7. #347


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Efter motorbyte i Mothen var det tänkt att hon skulle flyga vid årets Östersundsträff. Det såg inte så ljust ut då hela träffen karaktäriserades av mycket kraftig och byig vind som dessutom låg helt tvärs banan. MEN - plötsligt under lördagskvällen vid ca 23-tiden mojnade vinden och Mothen gjordes startklar. De 2 "old boys" som var med var Lasse Pekkala, som bistått med råd och erfarenheter från sin tid som pilot i riktig Tiger Moth samt Kay Olson, som ofta är med som stöd vid mina provflygningar och liknande. Den här flygningen var premiär efter motorbytet som finns beskrivet tidigare i den här tråden.

    Det blev alltså en flygning i nästan midnattssol. Under flygningen började det blåsa igen så jag valde att inte landa i rak sidovind utan det blev i motvind på gräset.

    Vill med det här inlägget officiellt avsluta den här byggtråden - tack alla för intresse och kommentarer!











    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2019-07-19 klockan 11:45.

  8. #348

    Standard

    Kul att det vart lyckat med motor bytet
    Imponerande snygg modell

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  9. #349


    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Jobb
    Är "friherre" sedan ett antal år tillbaka ;-).
    Klubb
    Lugnet RC

    Standard

    Var på plats, men vid fel tidpunkt, för att se flygningen live. Dock fick jag se det fina bygget och många andra. Tack för fina dagar, trots blåsten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •