Reklam

 
Sidan 5 av 18 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #81
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Lasse, jag är med på grundtanken med differentierade utslag men hade noll koll på att det på Tiger Mothen inte var linjärt även vid fulla utslag. Lösningen får väl bli att härma fullskalan precis som Thomas säger och visar i bild. så här skriver Wikipedia om Aileron:

    Differential ailerons[edit]

    By careful design of the mechanical linkages, the up aileron can be made to deflect more than the down aileron (e.g., US patent 1565097).[33] This helps reduce the likelihood of a wing tip stall when aileron deflections are made at high angles of attack. The idea is that the loss of lift associated with the up aileron carries no penalty while the increase in lift associated with the down aileron is minimized. The rolling couple on the aircraft is always the difference in lift between the two wings. A designer at de Havilland invented a simple and practical linkage and their de Havilland Tiger Moth classic British biplane became one of the best-known aircraft, and one of the earliest, to use differential ailerons.[34]



    Skevroderlinkaget ser ut som på bilden nedan. Enklaste lösningen vore ju att montera servot upp och ned med en rund okskiva MEN vingen blir inte tillräckligt tjock för att rymma servot på det sättet så det måste bli ytterligare en länk mellan skivan och servot. Kedja och vajer vore ju kul...

    Bifogad fil 49177


    MVH
    Kjell
    Du kanske kan "fuska" lite med att använda kuggrem istället för kedja med tillhörande hjul, det finns remmar som är bara 9mm bred och på metervara.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #82
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om man vill göra det lätt för sig så kan man programmera skevrodren på en kurva i radion! jag vet ju att du har en bra och kompetent radio Kjell!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #83


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jo Christer, det är ju den enkla varianten (och kanske den mest tillförlitliga) men det skall ju ända sitta ett runt ok under vingen...eller så kan man ju montera servot liggande på vanligt vis och programmera diff - och bara simulera det runda oket.

    Levererade bussgods förresten?
    MVH
    Kjell

  4. #84
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jajamensan det kom ett paket! tackar så mycket, har bara inte hunnit fixa allt ännu
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #85


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Börjat så smått med vingarna efter att ha fräst fram en "byggsats" med spryglar samt limmat I-balkarna. Spryglarna är i 3 mm lättplywood och lätthålen gör att det är enkelt att trä i ett rör som mothåll för limklämmor när spryglarna limmas.





    MVH
    Kjell

  6. #86


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Bygget av övervingarna fortsätter...Framkant och vingspets är i 6 mm stålrör. Enkelt och snabbt att bocka till rätt form. Nu måste vingens fästbeslag mellan balkar och baldakinen och fästpunkter för vingstöttorna på plats....





    Go´kväll
    Kjell

  7. #87
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Aj,Aj, Svider i hjärtat! Så fint.

  8. #88


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nu är vinginfästningarna på plats. Och Mogge - hoppas svedan släpper och att julen blir god!





    MVH
    Kjell

  9. #89

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Bygget av övervingarna fortsätter...Framkant och vingspets är i 6 mm stålrör. Enkelt och snabbt att bocka till rätt form. Nu måste vingens fästbeslag mellan balkar och baldakinen och fästpunkter för vingstöttorna på plats....

    Go´kväll
    Kjell
    Imponerande det du håller på med, och snabbt verkar det gå också! Men jag undrar, vad använder du för att fästa trä mot stål?

  10. #90


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Imponerande det du håller på med, och snabbt verkar det gå också! Men jag undrar, vad använder du för att fästa trä mot stål?
    Jag använder 3 olika metoder, ibland i kombination:
    1/ Skruvar och löder då ibland dit skuvtungor på rören. Eller skruvar igenom om det finns plats.
    2/ Limmar med expoxilim, ruggar upp ytan på rören först med en grov fil.
    3/ Limmar med polyuretanlim, ruggar upp ytan först.

    Använder ofta lite cyanolim istf tvingar/klämmor/nålar för att håll ihop delarna då de andra limmen torkar/härdar

    MVH
    Kjell

  11. #91

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok, tackar för infon! Inga okända limtyper mao.

    God Jul // P

  12. #92

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Makalöst bygge som vanligt! God Jul Kjell
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  13. #93


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Börjar väl med att önska alla en god fortsättning på det lilla som är kvar av julhelgen. Det har blivit några små stunder med bygget helgen till trots.

    Övervingarna har fått bakkanter och rotspryglar och snart är det dags för capstrips. Först måste dock kompressionstagen in och dessa är tillverkade av 6mm rör med islagsmuttrar fastlödda i ändarna så att stagen kan fästas med skruv genom balkarna. Mellan stagen och balkarna skall också in ett fäste för de vajrar i kors som ger skjuvstabilitet i vingen.









    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  14. #94


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Haft några timmar för bygget idag också och nu är kompressionsstagen, hållare för kryssvajrar och vajrarna monterade. Balkarna också förstärkta vid fästpunkterna för vingstöttorna.







    Gott Nytt År!
    Kjell

  15. #95


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Jamen...
    F-n man blir ju gråtfärdig!
    Absolut förstklassigt bygge.
    Här saknas ju ingenting.

    Du, Sweeper o Pekkala är ju helt klart eliten bland byggare
    iaf som setts på RCFF.
    I mitt tycke ligger du som #1 just nu iaf...

    Incitamentet att elda upp Austerbygget som jag håller på med
    ökar ju när man ser denna byggtråd...

    MVH Kent

  16. #96


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Bara en liten förklaring - just nu verkar bildera i tråden vara osynliga. Orsaken är att alla bilder ligger på en extern server och är länkade i inläggen och den servern tycks vara nere just nu. Förhoppningsvis dyker bilderna upp igen..... Kanske inte förrän nästa år?!
    / Kjell

  17. #97

    Standard

    Hej Kjell
    Jag började samtidigt som du med bygget av en 1/3 skala Moth med Mick Reeves ritning som underlag och SE-AMG som förebild. Vilket sammanträffande va...

    Jag har varit nere hos Mikael Ivarsson och tagit lite bilder av hans maskin. Om du är intresserad kan jag skicka dom till dig. Jag har byggt en Klemm 35 med samma teknik som du dvs rostfria rör i kroppen. Köpte dom av www.kinnvall-ab.se/. Inte precis billigt men blev otroligt starkt och lätt. Passformen var viktig för att lödningarna skulle bli bra. Vilket lod använder du? Vissa av rören i Moth-kroppen är ju fyrkantiga. Har du fått tag på sådana?


    Mvh Jörgen

  18. #98


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Jörgen,
    Spännande att en till 1/3-skala Moth är på gång. Håller med om att sannolikheten för två lika stora modeller av samma förebild vid samma tid inte är så stor. Jag kikade på MRs Tiger Moth innan jag slutligen bestämde mig för att bygg min efter den gamla Pilot-ritningen. MRs Moth är riktigt fin och mitt val berodde mest på att jag redan hade Pilotritningen...

    Har letat upp lite bilder på din fina Klemm 35 och även på din Ö1 Tummelisa. Fantastiskt fina!

    När jag byggde min 1/3 L4-Cub köpte jag alla rör från Kinvall AB i Sparreholm. Dom har ett stort urval av dimensioner och man kan få rören i valfria längder men som sagt - dyra. Till Mothen köpte jag rören från Air-Media. Här finns inte samma utbud av dimensioner eller längder men priset är mycket lägre. Har dock inte hittat någon leverantör av tunnväggiga fyrkantsrör så jag har använt runda rör överallt. Det lod jag gillar bäst är RIMAC 56SnF som jag fått tag på hos SWEDOL. Deras artikelnummer är VT-74651. Det är ett lod som har ett skal av flussmedel och är lättjobbat.

    Bilder på SE-AMG vore toppen! Mycket tacksam om du vill dela med dig av dom. Min mailadress är kjell.nilsson at ventinvent.se.

    MVH
    Kjell




  19. #99

    Standard

    Hej Kjell
    Då kommer bilderna så småningom. Hoppas mailprogrammet sväljer bilderna. Annars kan jag skicka en USB-pinne med posten. Kanske enklare. Om du vill kan du skicka din postadress till mig på jorgen.nathorst at gmail.com. Kul att du letade upp mina modeller. Båda tyvärr sålda. Ffa ångrar jag försäljningen av tummelisan. Den Klemm som du hittade bilder av är byggd med rundstav av trä. Jag har emellertid byggt en ny Klemm 35. Lite större än den gamla och med kropp av rör.
    mvh Jörgen

  20. #100


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Dagens delprojekt - att tillverka 13 mm breda remsor av 0,6 mm plywood för alla capstrips. Många remsor blev det...



    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •