Reklam

 
Sidan 16 av 18 FörstaFörsta ... 61112131415161718 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #301
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Läderdetaljerna är fantastiska hur har du fått dynan att se så välanvänd ut? Kanten ovanför instrumenten i läder är perfekt!
    Skulle inte förvåna mig om HK rövar bort dig som konsult för skalabyggen; )

    Och jag som tycker jag är duktig när jag lyckats limma ihop två bitar epp och lyckats få det se ut som jag ritat...riktig förebild där!

    Bra jobb där!
    Är det bara fixerade vingar eller har du nån skalaheli också?

  2. #302


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Gustav,
    Dynan är gjord av fusk-skinn inhandlat på stadens pysselbutik och det har redan från början lite använt utseende så jag har bara sytt ihop och fyllt med lagom tjockt skumgummi. Kanten ovanför instrumenten däremot är gjort av gammalt riktigt skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy skinndetaljer"-låda. Det kommer från skrotade skinndetaljer, kanske en gammal jacka eller liknande så det har nött utseende på riktigt.

    Har aldrig riktigt snöat in på helikoptrar så det är i princip bara fixed wings i min hangar....och helst med lite äldre förebilder. Sen är det uppblandat med en och annan ARF av varierande slag.

    Hälsningar
    Kjell

  3. #303
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Gustav,
    Dynan är gjord av fusk-skinn inhandlat på stadens pysselbutik och det har redan från början lite använt utseende så jag har bara sytt ihop och fyllt med lagom tjockt skumgummi. Kanten ovanför instrumenten däremot är gjort av gammalt riktigt skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy skinndetaljer"-låda. Det kommer från skrotade skinndetaljer, kanske en gammal jacka eller liknande så det har nött utseende på riktigt.

    Har aldrig riktigt snöat in på helikoptrar så det är i princip bara fixed wings i min hangar....och helst med lite äldre förebilder. Sen är det uppblandat med en och annan ARF av varierande slag.

    Hälsningar
    Kjell
    Ok tack för svar!!
    Ja ofta kan man hitta absolut bäst saker hemma till sina byggen.

    Så hobbyn handlar mycket om det estetiska för dig?

    Grymt att se och bara hoppas jag en dag blir lika duktig !
    Jobba på där Kjell, mycket inspirerande! !

  4. #304


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tiger Mothen är just nu inne för översyn och justeringar inför Östersundsträffen. Har ändrat på vingarnas anfallsvinkel och minskat skränkningen med förhoppning att få ett mera verklighetstroget flygläge. Vill ha den att flyga med lite lägre nos och inget häng i stjärten....Vi får se hur det lyckas:



    MVH
    Kjell

  5. #305
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ett enda ord räcker långt:WoW.

  6. #306


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Sparsamt med rapporter om denna Tiger Moth men den lever ännu och efter sommarens flygförsök insåg jag att den ROTO 85FS IL som satt i nosen inte riktigt hade kapacitet att dra Mothen och ha lite kraft i reserv. Bestämde mig då för att byta ut den mot en något kraftigare motor och beställde en Fiala 120 i2 FS. Väntade och väntade och väntade....
    ....men idag dök den äntligen upp!

    Så tack för ett gott försök ROTO och välkommen FIALA.









    Det är inte så stor skillnad i måtten på motorerna så utan att flytta på motorspantet kommer Fialan att sticka ut ca 10 mm längre ur kåpan. Den väger ca 1 kg mer och det innebär att jag inte behöver något bly i nosen och kan placera ackarna lite mera praktiskt, dvs lite längre bakåt. Det problem som måste lösas är att förgasaren inte går fri så formen på motorspantet kommer att behöva ändras en del. Ingen omöjlig operation!

    MVH
    Kjell

  7. #307


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Du lägger väl upp en film sedan så vi får njuta av ljudet?
    Ser fint ut.

    // Mats w
    Flygsmurfen

  8. #308

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Härlig motor med härligt ljud.
    Hoppas hon kommer flyga bra med denna motor.


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  9. #309


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Motorbytet pågår. Förgasaren på FIALAn är mycket opraktiskt placerad så man behöver göra en rejäl utskärning i motorspantet. Och i kroppens rörkonstruktion framtill...Bestämde mig för att då också flytta bak motorspantet för att kompensera att Fialan är lite längre än ROTOn, så nu sitter motorspantet inuti rörkonstruktionen i nosen. Detta gör det också möjligt att ha ett rejält spant då det bara bygger bakåt. Spantet är tillverkat av 2 st 5 mm och en 10 mm plywood som laminerats med ett lager kolfiberväv emellan. Limmat med Biltemas lamineringsepoxy. Behöver löda in lite nya rör på högersidan och kommer då också att göra stag upp til övre delen av motorspantet.

    Kåpan går precis dit utan modifieringar och det som blir riktigt bra är att tyngdpunkten nu hamnar exakt rätt utan någon extra last i nosen. Ackarna kan placeras i tyngdpunkten och blir då lätt att plocka ur vb.

    Totala vikten har inte ändrats så mycket av motorbytet och ligger nu på 22 kg med tom tank. Det ger en vingbelastning på 91 g/dm2. Det är samma som min 1/3 Cub och den är fin att flyga. Har alltså goda förhoppningar!











    MVH
    Kjell Nilsson

  10. #310

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Spantet är tillverkat av 2 st 5 mm och en 10 mm plywood som laminerats med ett lager kolfiberväv emellan. Limmat med Biltemas lamineringsepoxy.

    MVH
    Kjell Nilsson
    Om så himmel och jord förgår kommer motorspantet att bestå
    Det är väldigt roligt att följa dina fantastiskt fina byggen Kjell.

    /Mats

  11. #311
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Förslag:
    Köp en 90 graders vattenledningsrörböj på Hornbach eller clas ohlson. Fräs ut två flänsar och löd ihop. Förgasaren hamnar då bakom motorn.

    https://www.clasohlson.com/se/B%C3%B...iABEgIe8_D_BwE

    Sjukt snygga byggen Kjell!
    Senast redigerat av AM den 2017-12-17 klockan 10:39.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #312

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Typ denna
    Fint bygge 👍👍Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20171217_172416.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	64793

  13. #313

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snygg lösning Kjell. Nu kan vi kanske köra lite roteflygning med Motharna till sommaren.

    Kay krut

  14. #314


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Länge sedan sist...men plötsligt händer det! Idag blev suget tillräckligt stort för att släpa ut Mothen för en provstart av Fiala FM 120 IL som ersätter den ROTO 85 som var i klenaste laget. Tror att den här skall räcka till med bra marginal.
    Nu återstår att göra bafflar i kåpan som styr in luften runt cylindrarna, särskilt den bakre.



    MVH
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2018-07-24 klockan 23:28. Anledning: Rättat stavning bufflar -> bafflar

  15. #315


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nu är bafflarna på plats och motorn provkörd igen. Efter en stunds körning på mark med blandade varvtal ligger den främre cylindern på 95-100°C och den bakre på 120-125°C. Luften som blåser igenom känns rejält varm på utloppssidan. Visserligen är testen gjord i ca 25° lufttemperatur men skulle gärna se att den bakre cylindern gick lite kallare....

    Nån som har koll på vilken temperatur som är rimlig på en bensinfyrtaktare? Var går gränsen för att skada motorn?

    Har idag beställt en temperaturprobe för telemetri. Tänker montera den på bakre cylindern för att kunna se hur det ser ut i luften och vb kunna dra ner och landa.






    MVH
    Kjell Nilsson

  16. #316

    Standard

    Lite svårt se, men är arean på hål in:ut = 1:3, typ? 1:2 funkar nog också, men sämre. Mindre än det är som en "vägg".
    Är den bakre varmare pga att luften som ska kyla den är uppvärmd av främre cylindern? Splitter?
    Gillar bygget, mycket som hämtas från riktiga flyget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #317
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du behöver inte oroa dig Kjell. Du kan nog inte flyga på fullgas speciellt långa stunder och du har dessutom ett större luftflöde när modellen är i luften.

    En annan kritisk faktor rörande temperaturen är hur tändningen är ställd. Om motorn är lågtänd - dvs att gnistan kommer senare än optimalt - blir motorn väldigt varm. Gnistan ska i regel komma ca 30 grader före övre dödläget.

    Otroligt snyggt bygge - som vanligt!
    Ove (AM) Nielsen

  18. #318

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja Kjell, nu ser vi fram emot en liten tripp till Östersund och provflygningen av din Moth. Vi ligger i startgroparna och drar så fort du hojtar till.
    Kay krut

  19. #319


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Lite svårt se, men är arean på hål in:ut = 1:3, typ? 1:2 funkar nog också, men sämre. Mindre än det är som en "vägg".
    Är den bakre varmare pga att luften som ska kyla den är uppvärmd av främre cylindern? Splitter?
    Gillar bygget, mycket som hämtas från riktiga flyget. =)
    Mikael, hej och tack för förslag. Utloppet är ca 2,5 ggr inloppet. Troligen bidrar den uppvärmda luften från främre cylindern till att den bakre kyls sämre. Så en splitter är nog ett bra förslag sååå.....bara att pröva.



    Lite trångt i sidled för en riktigt bra splitter men det finns lite bättre plats upptill än vad det ser ut som på denna bilden. Bafflingen nu som på skissen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FM120i2-FS_PDF.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	110,4 KB 
Id:	66232

    Resultatet efter detta blev att den bakre cylindern nu ligger stadigt runt 120°C och den främre har stigit till ca 100-105°C. Alltså viss förbättring för den bakre och lite höjd temperatur för den främre. I alla fall jämnare temperatur och motorn verkar gå lite bättre, både på tomgång och även vid gaspådrag.


    Ove, du har säkert rätt. Gissar att Mothen nog flyger mest skalalikt på runt halv gas med den här motorn. När det gäller tändningen är det inget jag enkelt kan justera. Sensorn kan bara sitta i ett läge och inte sidoförskjutas och magneterna är ju fast i medbringaren som också bara har ett läge. Elektroniken i den "smarta" tändboxen står för resten och det finns en del inbyggda ljudsignaler för olika faser i tändningens funktion. Den stänger t ex av sig efter 1 minut om motorn inte startats + andra funktioner med säkerhetssyfte.

    Bara att hoppas att dom som byggt Fialan gjort sin sak rätt!



    Kay, känns fint med din support när det blir dags för flygning. Fortfarande en del saker att fixa innan men jag lovar att höra av mig i tid så du och Annakarin kan planera in en resa norröver. Vi har ju lyckats bra med tidigare provflygningar!

    MVH
    Kjell Nilsson

  20. #320
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Stämmer bra med Fialans tändsystem. Har samma i min Fiala 140cc.
    Att jag nämnde temperatur och förtändning var en upplysning på att lågländer motor blir väldigt varm. Kanske okänt för många.

    Ser fram emot att se film från luftdopet med den nya motorn.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •