Reklam

 
Sidan 11 av 18 FörstaFörsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #201


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Låter som mycket goda råd! Bekymret är att SE-AMG har slotsen kvar men jag vet inte om de är aktiva. Jag har sett bilder på den med både öppna och stängda slots. Hur som helst tar jag dig på orden och skippar tanken på automatisk "kvickrollsinducerare". Om det blir rörliga slots måste nog bli på en separat kanal och inte kopplat till trotteln. Vore obra med slots ut och in under t ex stall turn eller liknande. På fullskalan var väl slotsen låsbara för akrobatik?

    Jonny,
    tack för tipset om Lados E-doors. Verkar ju vara en användbar grej. Hade inte sett den förut. Men som du säger - lite dyr lösning. Speciellt om det kanske bara är dumt att göra användbara slots...

    Nu har en vinge fått kläder.



    MVH
    Kjell

  2. #202

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Lasse,
    Låter som mycket goda råd! Bekymret är att SE-AMG har slotsen kvar men jag vet inte om de är aktiva. Jag har sett bilder på den med både öppna och stängda slots. Hur som helst tar jag dig på orden och skippar tanken på automatisk "kvickrollsinducerare". Om det blir rörliga slots måste nog bli på en separat kanal och inte kopplat till trotteln. Vore obra med slots ut och in under t ex stall turn eller liknande. På fullskalan var väl slotsen låsbara för akrobatik?

    Jonny,
    tack för tipset om Lados E-doors. Verkar ju vara en användbar grej. Hade inte sett den förut. Men som du säger - lite dyr lösning. Speciellt om det kanske bara är dumt att göra användbara slots...
    På den Just Aircraft Super STOL jag håller på med för tillfället har fullskalan också slots som hoppar ut vid lägre fart. De är delade i två delar per vinge och de verkar utan problem hoppa ut oberoende av varandra. Fjäderbelastade antar jag att de är. Verkar inte påverka flygegenskaperna negativt om de kommer i "otakt". Jag kommer dock inte ha dem på modellen även om jag har en idé om hur det skulle gå att göra. Men det förutsätter en omkonstruktion av vingen/profilen då jag inte hade med det i tankarna från början...

  3. #203


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Oj oj oj!

    Tittade in på Paolo Severins hemsida idag och vad hittar man där?! En Tiger Moth i skala 1:2,8 byggd i hans fantastiska stil.
    SÅ skall en Tiger Moth skapas! Så vackert att man blir gråtfärdig....

    Ta en titt på hans mästerverk: http://www.paoloseverin.it/link/photos-2/page92.html

    MVH
    Kjell

  4. #204

    Standard

    Du har ju en skalariktig pilot i din modell så än har Paolo en bit kvar Ärligt talat, hade man inte vetat att det var en modell så hade man nog inte listat ut det förrän bilderna på den herrelösa modellen i luften.

    /Mats

  5. #205

    Standard

    Kjell det var jätteroligt att få träffa dig i Opptand och se dina fina modeller. Ibland brukar saker se bättre ut på bild än i verkligheten men med dina modeller var det tvärtom. Synd bara på din Tiger Moth som blev nerflygen i den dramatiska mid air kraschen. Trodde vare sig det var möjligt eller sant när det yrde balsa åt alla håll. Det gick en suck genom publiken. Som tur är har du ju en ny ännu finare på gång. Måste säga att ni gjorde det verkligen bra som flög i den besvärliga vinden. För övrigt en verkligt bra flygdag och ett fint område. Hoppas att det blir fler flygdagar där.

    /Mats

  6. #206

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Jo, vinden var synnerligen besvärlig med kast och stark sidvind, Jet maskinen jag flög for som en vante, 6 maskiner i luften under modellflyguppvisningen 4 blev mer eller mindre ramponerade tur det finns bra lim.

    Flygdagar ska det bli fler av, och nästa event är Östersundsträffen, 2015 den 2-5 juli

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  7. #207


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Mats, tack för trevlig pratstund på Ope. Det är alltid trevligt att få ett ansikte på entusiaster man "träffar" på forumet.

    Fortsätter jobba för en premiär på Östersundsträffen. Nu klar med sporren, övervingarna har fått "ribstiching" och är grundmålade. Undervingarna klädda och väntar på "ribstiching".







    MVH
    Kjell

  8. #208


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Silverfärg och kronmärken på övervingarna.



    Trevlig midsommar!
    Kjell

  9. #209

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Attans, vad tjusigt!
    Ta det nu lugnt över midsommar i alla fall, vi hinner ju knappt med alla uppdateringar...
    Retroholic!

  10. #210

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lugn, lugn Kjell, vi ska inte provflyga förrän på meetinget. Som du håller på så är den färdig redan i nästa vecka !!

    Kay , krutgubben.

  11. #211


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Thomas och Kay,
    Det är lugnt, idag skall jag nästan inte bygga något alls. Solen skiner och det blåser just inte alls - kanske blir det en liten tur till Ope för flygning och sedan midsommarfirande fram mot kvällen.

    Ha en trevlig midsommar!
    Kjell

  12. #212

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    idag skall jag nästan inte bygga något alls....
    Ha en trevlig midsommar!
    Kjell
    Hmmm...
    Kan man lita på det??
    Retroholic!

  13. #213


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det har blivit lite mera gjort under slutet av helgen trots strålande sol och värme, och måttlig vind. Alltså perfekt målarväder!
    Undervingarna nu klara med "ribstiching", målade och kronmärkts. Också lött ihop ett avgassystem. Det blev väldigt trångt under kåpan, speciellt vid främre cylinderns utblås, så det blev tvära böjar...









    MVH
    Kjell

  14. #214


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hela modellen nu skyddslackad med matt golvlack. Börjat montera delarna mera permanent och är klar med servon och vajrar för höjd- och sidoroder. Sporren har också fått koppling till sidiorodret. Stabens infästning är med "gångjärn" i bakkanten och 2 ställskruvar i framkanten så att anfallsvinkeln är lätt justerbar. Just nu inställd på +3° i förhållande till kroppens längslinje. Vingarna kommer att sättas med +4° enligt originalets riggningsschema. Stabens anfallsvinkel är en gissning då jag inte lyckats hitta några uppgifter om detta. Hoppas att skillnaden på 1° blir lagom och att flygläget blir lite "nose down"....













    MVH
    Kjell

  15. #215

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Himla trevligt bygge. Jag är lite nyfiken på hur du har konstruerat ställskruvsmekanismen för stabben. Gjorde en lösning för detta på mitt första bygge. Det fungerade kanon men var huvudanledningen till att den modellen blev så fruktansvärt gumptung och därför måste flygas som en raket... Så har du någon bild på detta vore det intressant att se.

    Är inte riktigt med på vad sista bilden ovan visar, men det är inte just detta antar jag... eller är det de tre skruvarna i bakgrunden (de i oskärpan.)?

    Ska bli spännande att se filmen från premiären. Har ingen möjlighet att komma till eventet även om det är lockande!

    Mvh // Per

  16. #216


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Per,
    justermeknismen är väldigt simpel. Här kommer lite bättre bilder. I bakkanten ett slags gångjärn som är inlött i bakkroppen med en axel av M4-skruv. I framkanten av stabben, så brett som får plats i kroppen, sitter 2 M4 igenom stabben och med en låsmutter lagom åtdragen på undersidan så att det blir glappfritt men kan rotera. Dessa skruvar fortsätter ner i ett block som sitter på ett av kroppsspanten och som har gängade hål för M4-skruvarna. Blocket är gjort av nylon och med ganska trög gänga så att skruvarna inte "självjusterar".

    Den blanka skruven i mitten är främre fästet för fenan och sitter i samma block men går bara igenom stabben.











    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  17. #217

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Och naturligtvis ska du väl flyga den i "Fly Only " -tävlingen. Du ger ju inte oss andra en ärlig chans!!
    Det ska bli skoj att få vara med och provflyga skapelsen. Du har numera som tradition att bygga modeller, visa din otroligt fina byggtråd här på forumet och sedan provflyga och luftdöpa dem på meetinget. Ja, om detta inte drar deltagare så vet jag inte vad man mer kan locka med. Att bara få se den i luften är absolut värt en enkeltur på 106 mil. Så på tisdag morgon drar vi skåningar iväg norrut. Vädret ser ut att bli toppen så vi är förväntansfulla.

    Förra årets landskamp med linflyg gav mersmak, så i år bjuder skåningarna på linkontrollflygning i den högre skolan. Vår duktige linflygare, Lars Roos från Trelleborg, har lovat att ge oss en lektion. Vi hoppas att ni klipper upp en ordentlig cirkel till honom på stora planen. Kanske vi kan locka fram några blivande linflygare också.

    Väl mött på Ope!
    Kay Krut

  18. #218


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay, kanske eller kanske inte...Det beror på hur hon beter sig i luften. Annars blir det en Cub. Ta det försiktigt den långa vägen hit och ni är alla välkomna.

    Idag har jag tillverkat diverse metallbeslag för vingmontering och riggning och för första gången är hela planet monterat. Det tog lite tid och var trixigt att mäta in alla vinklar, anfallsvinklar, olika pilform på över- och undervingen, olika v-form uppe och nere- Det finns ju inget som håller ihop det hela innan alla vajrar och stöttor är på plats. En digital vinkelmätare är helt oumbärlig!





    MVH
    Kjell

  19. #219

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack Kjell.
    Ja, nu är vi snart halvpackade, dvs husvagn och bil. Lite smått o gott som ska in ytterligare, se´n bär det iväg tidigt i morgon ,tisdag. Vi räknar med att vara på plats på onsdag kväll. Vi måste ju tjyvträna lite innan den stora drabbningen.
    Kay krut

  20. #220


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Här kommer en film från provflygningen som skedde under Östersundsträffen. Det fattas fortfarande en hel del detaljer, t ex vindrutor, lite olika täckplåtar, detaljer i sittbrunnarna mm. Detta får bli ett lagom pyssel under hösten och vintern. Provflygningen gick i stort sett bra - som vanligt på premiärerna assisterad av vännen Kay Krut. Roger Lundahl och Lars Roos agerade ground-crew och Annakarin Johannesson filmade.

    Premiären blev inte helt odramatisk. Precis vid lättningen lossnade vänster hjul. Planet behövde ganska mycket skevtrim åt höger men flög i övrigt riktigt Moth-likt. Motorn hade inte hunnit få så mycket gångtid och vädret var det varmaste på hela sommaren så motorn blev för varm och stannade i början av landningsinflygningen så premiärlandningen fick bli dead-stick....

    Så här såg det i alla fall ut....





    Med vänlig hälsning
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •