Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

    Hej vänner,

    Tänkte presentera mitt byggprojekt för vintern som kommer. Det blir ytterligare ett i raden av de flygplan som jag varit förtjust i ända sedan barnsben. Efter L4-Cuben och MFI9an skall det nu bli en DH82 Tiger Moth.



    Skalan kommer att bli 1/3, kroppen kommer delvis att byggas av rostfria stålrör, dvs samma teknik som L4-Cuben. Vingarna blir i traditionell träkonstruktion.





    Ritningsunderlag blir diverse treplans-skisser och en uppskalad gammal ritning från PILOT som en gång i tiden hade en fin byggsats till en Tiger Moth i 1/4-skala. Ritningen har vad jag förstår ansetts ha bra skalariktighet vad gäller mått och konturer så jag kommer blanda fritt mellan ritningen och de treplans-skisser jag har fått tag på. Spännvidd blir 298 cm, längd 245 cm och höjd 89 cm.

    Motor kommer att bli en ROTO 85 FSI, tvåcylindrig radmotor som kommer att sitta inverterad. Motorn behöver en propeller på ca 25 x 10 och det blir skalariktig diameter. Det var egentligen motorn och propellerstorleken som gjort att jag bestämde mig för skalan 1/3. Gjorde en första start av motorn idag och den puttrade fint.


    PILOTS ritning som pdf

    Treplans-skiss som pdf

    Har inte börjat själva bygget ännu utan håller på att samla info och material och funderar lite på detaljlösningar men kommer att uppdatera tråden vartefter....Titta gärna in lite nu och då!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2014-11-17 klockan 10:23.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •