Reklam

 
Sidan 15 av 18 FörstaFörsta ... 5101112131415161718 SistaSista
Resultat 281 till 300 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #281
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Måste erkänna att jag inte har någon koll på definitioner av hotlinet eller warmliner. Jag bara använde din term och gissade att du visste? Officiellt är väl RF4an en motorseglare, se Wikipedia.

    MVH
    Kjell
    Ja så är det nog, ! Jag tänker definitionen warmliner - motorseglare som går riktigt fort
    Hotliner - motorseglare som går löjligt fort

    Du har nog en hotliner och jag en warmliner, otroligt vacker kärra I alla fall, hur många kanaler kör du? Har du spoilers och flaps på den också?
    Mvh Gustaf

  2. #282
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kjell, riktigt spännande att se din utrustning och vad du använder den till profesionellt. DU är en av de där eldsjälarna som kombinerar passion för teknik med passion för barn till att rädda lif och göra liv fantastisk mycket bättre. En hjälte på riktigt

    Sedan gillar jag din Svenska Tiger med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #283


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nu är tanken klar och på plats igen. Den har fått ett extra lager blank klarlack, dels för att göra den lite mera blänkande än de dukklädda delarna som har en ganska matt finish och dels för att få wellpappkorrugeringen lite hårdare och tåligare. Bensinledningen också på plats. Undrar om det skulle fungera att ha tanken fungerande så pass högt över förgasaren...?





    Fö har det varit ett par strålande höstdagar här i Östersund - sol och nästan ingen vind, så idag var det lite aktivitet på fältet. Det blev nypremiär för RF4an efter elkonvertering. Flög riktigt bra med fint stig och tillräcklig motoreffekt. Skapligt glidtal även med avstängd motor. Lägger med några bilder från eftermiddagen på Ope-fältet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1050101.jpeg 
Visningar:	214 
Storlek:	99,9 KB 
Id:	55078Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1050103.jpeg 
Visningar:	204 
Storlek:	93,5 KB 
Id:	55079Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1050104.jpeg 
Visningar:	202 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	55080Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1050105.jpeg 
Visningar:	174 
Storlek:	93,7 KB 
Id:	55081Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1050106.jpeg 
Visningar:	183 
Storlek:	116,3 KB 
Id:	55082

    MVH
    Kjell

  4. #284

    Standard

    Snyggt snyggt! Jag funderade faktiskt ett tag om det verkligen var en fungerande tank En bensinmotor med Walbroförgasare är nog ganska okänslig för tankplaceringen så nog skulle det gå att ha tanken där. Det sitter ju en riktig bränslenål som öppnar och stänger tillförseln i den och en pump som fixar inverterat läge. Även om det är skalenligt är det väl ingen höjdare om motorn stannar i inverterat läge.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2016-05-25 klockan 21:02.

  5. #285


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Mats,
    från början tänkte jag faktiskt ha tanken som på originalet men gav upp den iden - mest av lathet. Mycket enklare att stoppa in en tank i kroppen som vanligt. Och motorstopp är obra - jag har nog kraschat flera modeller p g a detta än någon annan enskild orsak ( kanske frånsett SBS...).

    Dagens seans blev att montera ihop Mothen för att korrigera lite vinklar på vingarna och också sätta dit stegskydd på undervingarna. Tillverkade av slipband med grovlek 120 som målats svarta och skyddslackats innan monteringen.







    MVH
    Kjell

  6. #286

    Standard

    Jag kan instämma i att just motorstopp är det som orsakat mest onödiga krascher. Nu flyger jag mest el och livslängden på modellerna har ökat väsentligt. Men jag börjar sakna ljudet från en riktigt motor så till sommaren blir det nog både bensin, metanol och nya kritiska motorstopp

    /Mats

  7. #287
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Den där blir så himla fin! Tycker verkligen om Tiger Mothen , din modell gör den rättvisa. Applåder från mig.

    Mvh Fredrik.
    Senast redigerat av Elgstrand den 2015-10-20 klockan 11:31.
    Flyger helst segel

  8. #288

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Kjell, det är en fröjd och ren njutning att följa dina byggtrådar. Mothen blir bara vackrare och vackrare!


    Göran

  9. #289


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fredrik och Göran, tackar och rodnar .

    Jag behöver lite hjälp...är det någon som vet hur den riktiga Mothen var riggad vad gäller skränkning av vingarna. Jag har sökt uppgifter om detta på flera håll men inte hittat några uppgifter utöver anfallsvinkel på vingarna (+4° både uppe och nere). Som min nu är riggad har jag dessa 4° både uppe och nere men också en rejäl skränkning så den effektiva anfallsvinkeln blir nog ganska mycket mindre. Det jag vill är att ändra flygläget för att få upp stjärten lite mer under planflykt. Kanske skall jag bara minska på skränkningen? Eller behålla skränkningen och öka "grundanfallsvinkeln"?

    Lasse (LIP), hur var det med Mothen som du flög?

    MVH
    Kjell

  10. #290
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Fredrik och Göran, tackar och rodnar .

    Jag behöver lite hjälp...är det någon som vet hur den riktiga Mothen var riggad vad gäller skränkning av vingarna. Jag har sökt uppgifter om detta på flera håll men inte hittat några uppgifter utöver anfallsvinkel på vingarna (+4° både uppe och nere). Som min nu är riggad har jag dessa 4° både uppe och nere men också en rejäl skränkning så den effektiva anfallsvinkeln blir nog ganska mycket mindre. Det jag vill är att ändra flygläget för att få upp stjärten lite mer under planflykt. Kanske skall jag bara minska på skränkningen? Eller behålla skränkningen och öka "grundanfallsvinkeln"?

    Lasse (LIP), hur var det med Mothen som du flög?

    MVH
    Kjell
    Det borde jag veta då jag blev orsaken till en kvaddad vinge vilket innebar att vi fick skaffa en begagnad vinge.
    Den vinge som vi fick tag på var engelskbyggd vilket innebar att bakkanten svängde upp emot kroppen och den Moth som jag flög var licensbyggd i Norge 1934, och bakkanten var rak hela vägen.

    Vi fick bygga om bakkanten på den vinge som vi köpte så att den passade till våran Moth.

    Det innebar att vi fick montera ner alla vingar medans vi byggde om vingen.

    När det skulle monteras igen sökte vi efter data på hur vingarna skull monteras, jag har för mig att vi aldrig hittade några data.

    Vi monterade vingarna mest med ögonmått men vi hade förmodligen även mätt upp hur vingarna stod till varandra, monteringen var mest på känsla tror jag.

    När besiktningsmannen skulle besikta vårt jobb hade han lyckats få tag på uppgifter var niveleringspunkterna var på kroppen, det var mer än vad vi hade lyckats med. Men jag har för mig att han kom inte så mycket längre än till punkterna så att det slutade med att han också fluktade.

    Men sedan skulle den provflygas av den som hade mest flygtid på Mothen och det var naturligtvis jag eftersom det nästan bara var jag som flög den.

    Jag genomförde provflygningen som gick ut på att den skulle stålas ut på hög höjd, har för mig att jag genomförde en spinn också. Men det var inga konstigheter den uppförde sig likadant som före kvadden.

    Jag kanske skall svara på frågan, jag är ganska övertygad om att övervingen var skränkt så den skall du nog inte ta bort.

    Min erfarenhet av skränkta vingar är att det bör vara ca 1,5 grader. Har också för mig att över och undervingen "plogade" en aning, alltså, övervingen någon grad mindre anfallsvinkel.

    PS: Enligt de senaste uppgifterna jag har så står Mothen på museet i Bodö Ds.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #291

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Så himla snyggt och välgjort.
    /Lelle

  12. #292

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Fredrik och Göran, tackar och rodnar .

    Jag behöver lite hjälp...är det någon som vet hur den riktiga Mothen var riggad vad gäller skränkning av vingarna. Jag har sökt uppgifter om detta på flera håll men inte hittat några uppgifter utöver anfallsvinkel på vingarna (+4° både uppe och nere). Som min nu är riggad har jag dessa 4° både uppe och nere men också en rejäl skränkning så den effektiva anfallsvinkeln blir nog ganska mycket mindre. Det jag vill är att ändra flygläget för att få upp stjärten lite mer under planflykt. Kanske skall jag bara minska på skränkningen? Eller behålla skränkningen och öka "grundanfallsvinkeln"?

    Lasse (LIP), hur var det med Mothen som du flög?

    MVH
    Kjell

    Kollade lite i "De Havilland Tiger Moth - Maintenace and Repair Manual" och enligt riggingsproseduren skall vingarna inte vara skränkta. Dock skall skevrodren riggas så att dom vinkals ner 1/4" i bakkant.

  13. #293


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Lasse, Lelle och Alexander!

    Jag prövar att behålla +4° på både över- och undervingen men tar bort skränkningen helt på undervingen. Behåller ca 1,5° skränkning på övervingen och låter skevrodren vara i linje med bakkanten. Som jag förstår det är skevrodrens häng avsett att avlasta vajrar och mekanik i överföringen från spak till roder om vingen flexar vid belastning så att mekaniken inte skall kärva. På modellen ligger ju skevservona ute i vingarna och påverkas inte av ev flex i vingen.

    Fortsätter att detaljera.... Nu sytt dynor till sätena, börjat göra en hastighetsmätare och de övre infästningarna för säkerhetsbältena. De skall löpa med ett hjul på vajern - gissar att detta är för att piloten skall kunna luta sig ut åt sidan för att få framåtsikt.









    MVH
    Kjell

  14. #294

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ooootrolig detaljrikedom!

    "Det är dom små, små detaljerna som gör'et..."
    Retroholic!

  15. #295
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ibland undrar jag om det verkligen är en modell jag tittar på
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  16. #296

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Ibland undrar jag om det verkligen är en modell jag tittar på
    Speciellt sista bilden

  17. #297

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Om inte detta är konst så vet jag vad som skulle kunna vara det! Ursnyggt! Hoppas man får se den i verkligheten nån gång!
    Jonas

  18. #298

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Ibland undrar jag om det verkligen är en modell jag tittar på
    Ja exakt! Tråden är vilseledande, det börjar med ett RC-flygbygge. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #299


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    OK, OK! Jag erkänner att jag blandat in en och annan bild på förebilden utan att berätta viken bild som är vad...Skall försöka bättra mig, vill ju inte skapa förvirring

    MVH
    Kjell

  20. #300

    Standard

    Ah, den sista bilden ovan va ju ett riktigt flyg. Jag satt o funderade va sjutton du hade för papper som kunde vika kartorna så där tunnt... =)

    Häftigt bygge. Kjni, det är såna som du och de andra som bygger så fint som får i alla fall mig att tänka till lite extra varje gång man bygger nåt. Step by step. :-) Först målar man, sen börjar man med panellinjer och nitar, sen ska det på weathering och sen detalj efter detalj... Kul!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •