Reklam

 
Sidan 14 av 18 FörstaFörsta ... 49101112131415161718 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #261
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    <3 En Svensk Tiger

    Så vackra detaljer, detta är skala på riktigt. Verkligtn njuter av att följa denna tråden, tack så mycket för att du delar med dig.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #262

    Standard

    Kan bara hålla med 👍

  3. #263

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Luckorna målade och har fått lite märken som på originalet och på plats. Också en liten ram runt fotsteget i lithoplåt.











    MVH
    Kjell

    He he Den var rolig tycker jag... Sitter det ett sådant märke på förebilden också?
    Fantastiskt fina skaladetaljer. Det där kommer att bli en sådan där modell som är svår att avgöra om det är en modell eller ett riktigt fygplan när man ser den på bild.

    /Mats

  4. #264


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jörgen, Olof och Mats, trevligt att ni gillar tråden. Och jodå, det finns en miljöcertifieringsdekal även på originalet....och en tiger.






    Dagens session blev att löda ihop ett venturi-rör med fäste och montera detta. Plåten kommer från en slaktad teburk.





    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2015-09-27 klockan 20:33. Anledning: rättat pitotrör till venturirör

  5. #265

    Standard

    Jag tycker mig se aktern på en annan förebild skymta i bakgrunden

    /Mats

  6. #266

    Standard

    Nej det var ju dina modeller på den sista bilden. Nu blev jag lurad minsann.

    /Mats

  7. #267


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nja Mats, sååå lättlurad är du nog inte...

    Några timmar i hobbylokalen idag igen och nu blev det ett avtappningslock på oljetanken och lite förbättringar i vingupphängningen. Det var lite klent material tidigare och det vore snopet att tappa vingarna. Också börjat lite underhåll/renovering på en RF4 som skall få elmotor.








    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  8. #268

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Nja Mats, sååå lättlurad är du nog inte...


    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Jo jag blev faktiskt lurad för en stund

    /Mats

  9. #269


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Den mjuka skyddskanten i framkant av sittbrunnarna tillverkad och monterad. Inuti finns en tunn alu-plåt som är klädd med skumgummi och sedan klädd med skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy"-låda.





    MVH
    Kjell

  10. #270

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Men allvarligt Kjell, det här är snart inte en modell. Den kommer att bli en fullskala fast aningen liten. Har du ingen tillräckligt liten i din bekantskapskrets du kan lära upp att flyga den så skulle ingen klaga...

    Gediget hantverk och sinne för detaljer när det är som roligast, intressant att följa är det.

  11. #271


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Per, trevligt att du följer bygget. Nej, ingen i bekantskapskretsen är villig att låna ut en 33% pilot.....

    Nu pågar detaljering av tanken. Gillar att originalet hade ståltråd som slangklämmor på avtappningsslangen. Det är lätt att härma.





    MVH
    Kjell

  12. #272


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det har blivit en liten paus i bygget p g a en arbetsvecka i Trondheim. Men nu tillbaka och har gjort klart allt bling till ovansidan av tanken. Tanklock och överfyllnadsventil 3D-printade och bränslemätaren gjord i mässingsrör med pålödd fot.







    MVH
    Kjell

  13. #273

    Standard

    Anade nästan att du varit bortrest Oj vilken superdeteljerad modell det blir och snyggt gjort. Du har kanske skrivit om tidigare men vad har du gjort tanken av och hur har du gjort den? Den ser så otroligt realistisk ut med lite deformerad plåt.

  14. #274

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Så snyggt det blir med de små detaljerna, blir pricken över i:et så att säga. Livet som skalabyggare med en 3D skrivare tillhands ser ut att underlätta en hel del.
    Det här skalabygget borde du lägga upp en kortvariant av under Scratch Builds på rcscalebuilder.com

    /Bo

  15. #275


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,

    tanken är byggd med en kärna av blå markisolering skuren med värmetråd. Som skal på denna en plankning med tunn plywood, om jag minns rätt 0,4 mm. Utanpå detta är korrigeringen limmad och den består av wellpapp av den typ som bara har slät papp på ena sidan och används för emballage. Jag fick en bit på Östersunds Modellhobby - Tack Kenneth!

    För att limma wellpappen använde jag kontaktlim och började limma bakifrån där det inte är så mycket krökning. När den satt fast där fick fick nosen på tanken sticka ut utanför bordskanten och så sprayade jag vatten med en blomspruta på den korrugerade ovansidan. Och vips så sjönk den snyggt ner och fastnade i kontaktlimmet. Bara precis runt nosen fick jag försiktigt hjälpa till att böja den runt och där plattades "åsarna" ut. Överlag måste man vara riktigt försiktig för att inte buckla till pappen. Speciellt när den är fuktig.

    Efter detta något lager lack för att styva upp ytan och så på med färgen. Efter detta detaljeringen som limmats med epoxy eller skruvats igenom papp och plywood. Många av skruvarna är bara bling..

    Ytan är fortfarande inte särskilt tålig så därför blir den med automatik deformerad här och där så "weathering" går av sig självt.
    Om jag skulle göra om korrigeringen skulle jag lägga på ett lager med uttunnad lamineringsepoxy direkt på pappen innan målning. Om detta får suga in i ytan och härda blir det säkert mycket tåligare.

    Hela tanken i färdigt skick väger 345 g.

    MVH
    Kjell

  16. #276


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Bo,

    visst är det så att en 3D-skrivare gör det väldigt lätt att tillverka detaljer vid skalabyggen men det blir ibland svårt att dra gränsen för hur mycket detaljer man skall tillverka. Det tar ibland överhanden och ett byggprojekt blir liksom aldrig färdigt. Min ambition är egentligen inte att bygga "riktiga" skalamodeller utan mera "look-alike"-modeller av förebilder jag gillar och som jag sedan vågar ta ut och flyga med.

    Den utrustning som jag använder är egentligen införskaffad för forskning/utveckling av medicinteknisk utrustning, speciellt inom området andningsunderstöd till för tidigt födda spädbarn. Har hållit på med detta sedan mer än 25 år. Som spinoff använder jag också utrustningen inom hobbyn.

    Det här är de grejor jag använder:

    3D-skivare av FDM-typ, Zortrax M200, klarar ABS-plast av lite olika kvalitéer med ganska bra upplösning. Använder mest denna när det gäller delar i modellbyggen. Billig i drift och enkel att använda. Favoritmaskin.



    3D-skivare av SLA-typ, Form1+. Skriver med en laser i botten på en balja med flytande plast av akryltyp. Har mycket bra upplösning men är långsam och ganska dyr i drift. Efter utskrift måste delarna tvättas i isopropylalkohol och efterhärdas i UV-ljus. Solljus några timmar räcker men hur ofta är det sol i Östersund? Alltså behöver man en UV-ljuskälla med vågländ 405 nm för efterhärdning. Använder denna mest för delar med små toleranser och krav på hög upplösning.



    För att mata skrivaren behöver man en 3D-fil i STL- eller OBJ-format. För att göra sådana kan man använda någon typ av skanner eller konstruera i ett CAD-program på datorn. För att göra t ex gubbar och liknande saker som inte kräver så noggranna mått och inte har alltför små detaljer fungerar en sån här tillsats till en iPad OK. Det är en Occipital Structure Sensor.



    För att scanna mindre detaljer med lite större krav på upplösning använder jag en sån här skanner från Next Engine. En scanningsprocedur med lite högre upplösning tar ganska lång tid och kräver också ganska mycket manuellt arbete med filen för att få en användbar STL-fil till skrivaren.



    De program jag brukar använda för att redigera STL-filerna innan printning är NetFabb Private, MeshLab och MeshMixer.

    För att rita upp mera mekanisk saker använder jag ett CAD-program som heter Autodesk Fusion360 som jag trivs bra med. Det har hittills inte varit programmet som begränsar utan min förmåga att använda det! Kan exportera STL-filer i bra kvalitet direkt för utskrift.


    Utrustningen används som jag tidigare skrev i huvudsak till annat än modellbygge och här nedan några exempel på sådan delar. Den översta bilden visar en modeller av luftvägen hos en nyfödd gris. Den är ihålig och används i laboratorieförsök istället för att använda en riktig gris. Modellen är gjord med hjälp av en röntgenundersökning/datortomografiundersökning av en gris och filerna sedan bearbetade och anpassade för 3D-printern (Form1+)



    Den här bilden visar en liknande luftvägsmodell men från ett för tidigt fött spädbarn. Används också i laboratorieförsök. De gråa delarna är printade i ABS (Zortrax M200).



    OK, det har var en utvikning från ämnet men kan kanske vara av intresse att se vad 3D-tekniken kan bidra med. Det går att göra komplicerade delar men det är ganska tidskrävande och innehåller många steg innan man har en färdig del.

    Hälsningar
    Kjell

  17. #277
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Gud vilken vacker modell ! Hatten av!
    Jag beundrar din skicklighet och talang både från 3d-skrivaren och mest för din talang att få till de små exakta detaljerna de flesta skulle vara struntat i!
    Jag måste dock fråga när jag känner mig själv och är ganska ny i denna hobby om skapandet av något så vackert och nära hjärtat hämmar flygningen?
    Om jag skulle lagt ner 100h på ett plan så skulle jag bli helt förkrossad om jag kraschade !!!(krävs inte så mycket för en krasch även för en veteran, allt kan man inte dubbelkolla!)
    Och ja, självklart blir jag förkrossad när jag kraschat mina foamies dock är de hyfsat billigare att laga när det går och det gör det om man inte kraschar i en majbrasa!

    Enormt snygga jobb, skulle skära av mig en tå för ditt nästa projekt, warmlinern du skulle sätta elmotor på? Såå vacker, vad är det för kärra och vad är den byggd i?
    Mvh Gustaf

  18. #278


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Gustav,

    visst ligger det något i din fråga om att mycket nedlagt jobb på en modell hämmar flygningen. Det gör det nog till en viss del men för mig är vitsen med att just bygga flygplansmodeller att dom skall upp i luften och då finns det inte så många val. Jag tycker också att det är väldigt roligt att bygga och kanske ännu roligare att planera hur det skall byggas. Så om och när jag slår sönder en modell som jag lagt mycket jobb på försöker jag se det som att det banar plats för ett nytt byggprojekt. Mycket av dom dyrare delarna går ju oftast att återanvända i nästa modell så förlusten blir mest den tid som gått åt till hobbyn - och byggtiden är lika rolig som flygningen.

    Sen bygger jag mest flygplan där förebilderna är ganska långsamma och snällt flygande och försöker flyga mina modeller så likt förebilderna som möjligt - det minskar risken att krascha. Och visst - när det händer blir jag lite dyster några dagar. Se t ex tråden om min Bücker. Den kraschen blev den kommande vinterns byggprojekt som kommer att kunna följas i tråden.

    Om jag absolut vill "busflyga" har jag nån liten frigolitkärra för detta....

    Warmlinern du undrade över är en ARF från Bayer CNC-Modellbautechnik och det är en Fournier RF4, även kallad "Poor Mans Messerschmidt", i skala 1/2,5. Den är säkert byggd i Kina och en klassisk träkonstruktion med mycket laserskurna delar i tunn plywood och även en del balsa och lite frigolit i bakkroppen. Klädseln är vanlig plastfilm. Den är inte alls nå´t lysande bygge utan har vriden bakkropp så att vingar och snabbe/fena inte linjerar. Den finns nog inte längre kvar i sortimentet. Den flög dock OK med en 50 cc fyrtaktare men var undermotoriserad med en 33 cc tvåtaktare med elstart. Nu skall den få en elmotor motsvarande en 60 cc bensinare och om den blit trevlig att flyga med denna planeras en ombyggnad och upprätning av bakkroppen.

    Hälsningar
    Kjell

  19. #279
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej och tack för svar! Jag förstår, ja skalamodeller skall ju flygas i skala annars kan olyckor lätt hända och med långsammare kärror händer dåliga saker saktare!

    Jag är ju hyfsat ny i hobbyn och ser fram mot många år och flygplan! Kör nu i början med foamies som jag är ytterst nöjd med!
    Dock har jag fått förmånen att med markens hjälp att bli kär i processen ; olycka/idé -->>rita planer-->>konstruerande-->>montering och till sist; flygning och testning!

    Vad är definitionen på en warmliner/hotliner? Jag har en motorseglare som är snabb som ett tåg jag har ingen telemetri dock med lätt medvind drar den om bilarna på 90 - vägar vid fullt blås och en horisontell profil, Drar jag av motorn och dyker i den manövern så ökar farten ytterligare! Är det en warmliner?
    En fms let-13 blanik Glider

    En liten film inspelad från en tidig flygtur med den!
    https://youtu.be/UlJm1JyiDhc

  20. #280


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Måste erkänna att jag inte har någon koll på definitioner av hotlinet eller warmliner. Jag bara använde din term och gissade att du visste? Officiellt är väl RF4an en motorseglare, se Wikipedia.

    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •