Reklam

 
Sidan 12 av 18 FörstaFörsta ... 27891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 349

Ämne: DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

  1. #221

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt, Kjell!!
    Stoort Grattis! Och bra fluget.
    Alltid nervöst vid premiärer, och det blir ju inte mindre nervöst när hjulet lossar....

    Den kärran vill vi se mer av.
    Retroholic!

  2. #222
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Härligt att se!

    Skönt att det gick bra, trots besvärligheterna...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #223

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ett stort grattis till premiärturen! Mothen ser ju helt underbar ut i luften!

    Jag vet precis hur det är att tappa ett hjul i premiärstarten! Men du räddade det hela med bravur!


    Göran

  4. #224

    Standard

    Lysande Kjell, har med beundran följt ditt bygge. SNYGGT !!

    / Kurt

  5. #225

    Standard

    Tjuusigt! :-D Det är nåt speciellt med dessa byggen. =) Flyget ser riktigt bra ut. Fint ljud i moroten. Lite dramatik kan det få va ibland. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #226

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Härligt bygge med snygg flygning och spektakulär landning.

  7. #227

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg


    Vädret verkar fortsätta vara lite halvtrist framöver så det kanske får bli lite modellbygge nu när semestern äntligen är här. Jag har använt gasol vid lödarbeten och till mindre saker har det även fungerat till silverlod och liknande s. k. hårdlödning. Nu har tyvärr munstycket pajat så jag undrar om du är nöjd med din lilla gassvets? Jag gillar att jobba i metall och med lite bättre grejer skulle det kunna bli lite mer av det.

    /Mats

  8. #228
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vädret verkar fortsätta vara lite halvtrist framöver så det kanske får bli lite modellbygge nu när semestern äntligen är här. Jag har använt gasol vid lödarbeten och till mindre saker har det även fungerat till silverlod och liknande s. k. hårdlödning. Nu har tyvärr munstycket pajat så jag undrar om du är nöjd med din lilla gassvets? Jag gillar att jobba i metall och med lite bättre grejer skulle det kunna bli lite mer av det.

    /Mats
    Om jag får svara för mig så tycker jag att den uppsättningen fungerar utmärkt. jag använder gasol och syrgas/oxygen när jag silverlöder, skall man gassvetsa (järnplåt) behövs acetylen i stället för gasol.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #229


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,
    Håller med Lasse om att uppsättningen fungerar bra till det jag använder den för. Det är ffa silverlödning och det jag tycker är bättre än vanlig gasolbrännare är att det går att få en riktigt spetsig och het låga så att det går att löda detaljer nära varandra utan att smälta den första lödningen. Bättre kontroll alltså. Det som är nackdelen är att det går åt relativt mycket syrgas och att man inte ser hur mycket gas det är kvar - plötsligt falnar lågan och har man då inte en extra syrgastub hemma blir det till att göra färdigt efter inköp av mera gas. Har numera alltid en tub av vardera liggande i reserv....

    Jag använder både vanlig gasol och den här "minisvetsen" beroende på vilket jobb som skall göras. Gasolen blir säkert billigare men "minisvetsen" ger bättre kontroll.

    MVH
    Kjell

  10. #230

    Standard

    Jag kommer att använda den till just det ni beskriver. Lite lödning med silverlod och där gasolen inte räcker till. Sedan torde den någon enstaka gång få värma loss någon fastrostad skruv på bilen.

    Kanske ska man även ha gasol för ekonomins skull för reservflaskorna är ju inte direkt billiga.

    /Mats

  11. #231


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack för alla positiva kommentarer om premiärflygningen. Har haft lite semester från modellbyggeriet men nu är det snart dags att börja ta itu med det som är kvar innan Mothen är färdig. Nu har hon ju i alla fall bevisat sig flygduglig och värd att få lite pynt här och där.

    Hittade en video på Paolo Severins 1/3-skala Tiger Moth som jag inte vill undanhålla er. Den är fin men förefaller lite övermotoriserad...Men gott ljud! Och riktigt vändbar.



    MVH
    Kjell

  12. #232


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Efter att ha letat gummimuffar till fjädringsbenen utan att hitta några i lämplig storlek tänkte jag testa att tillverka själv. Ritade upp en kärna för insidan och en tvådelad ytterform med 1,5 mm "tomrum" emellan för att printa och använda som gjutform. Efter delning av formen gick det med lite trixande, diskmedel och tryckluft att vränga av muffen från innerkärnan. Resultatet blev helt OK så när som på att jag bara hade vit silicon tillgänglig. Skall göra en omgång med svartfärgad silicon när jag fått tag på lämpligt färgpigment.



















    MVH
    Kjell

  13. #233

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det är underbart! Allt går om man bara vågar tänka tanken! Utan att veta om det är en väg, skulle det inte gå att blanda kimrök i den vita? Det kanske inte funkar alls men det är ett extremt fint "pulver" så jag tror inte det skulle behövas så mycket pigment i blandningen för att den skulle mörkna... en tanke du kanske redan avfärdat, vad vet jag...

  14. #234
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Oj, hur kunde jag missat att premiären hade varit?!

    Härlig maskin och majestätisk närvaro och kalla nerver som löste deadstick på ett hjul så galant. Skickligt spakat.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #235

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En Moth ska flyga lugnt och majestätiskt.
    Busflygning straffar sig...

    https://www.youtube.com/watch?v=P4FGgcgAtVQ
    Retroholic!

  16. #236

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kan bara hålla med dej Tomas. Så där ska man inte flyga en Moth ! Har sett det alldeles för många gånger med en stark motor på full trottel.
    /Lelle

  17. #237

    Standard

    Hej Kjell
    Grattis till ett superfint bygge. Vill bara dela med mig av ett alternativt sätt att göra damasker som ibland i original var i läder. Bifogar en bild av landstället på min Klemm 35 som visar hur det kan bli.

    1 Klipp till en fyrkantig bit läder och vik den på mitten med avigsidan ut.
    2. Sy en söm så att du får ett rör med kanske dubbla diametern av röret den skall sitta runt
    3. Kräng läderbiten utochin
    4. Blöt den och trä den utanpå röret
    5. Lina nu en sytråd spiralformat uppifrån och ner. Antalet varv bestämmer antalet veck på damasken.
    6. Skjut ihop damasken så mycket det går över röret.
    7. Låt torka, klipp av tråden, dra ut damasken.

    PS. Nyfiken på hur tyngdpunkten på din Moth blev? Kändes den bra? Var ligger den ?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	damask.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	100,1 KB 
Id:	54238  

  18. #238

    Standard

    Risk för trådkapning men jag blir nyfiken på din Klemm 35. Går det att få se fler bilder och fungerar bromsarna. Ser ut att vara en ganska stor modell? Nyfiken då jag just återupptagit byggandet av en Krick Klemm 35 i skala 1:5.

    En fin damask som jag nog ska försöka mig på att göra. Är det en fri tolkning eller finns det varianter där damasken sitter så långt ner på fjäderbenet?

    /Mats

  19. #239

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Risk för trådkapning men jag blir nyfiken på din Klemm 35. Går det att få se fler bilder och fungerar bromsarna. Ser ut att vara en ganska stor modell? Nyfiken då jag just återupptagit byggandet av en Krick Klemm 35 i skala 1:5.

    En fin damask som jag nog ska försöka mig på att göra. Är det en fri tolkning eller finns det varianter där damasken sitter så långt ner på fjäderbenet?

    /Mats
    För att inte kapa denna tråd har jag skickat ett privat meddelande till dig. Bifogar en länk till Klemmflygning
    https://www.youtube.com/watch?v=jA2-Hf1dQmE

  20. #240


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Det är underbart! Allt går om man bara vågar tänka tanken! Utan att veta om det är en väg, skulle det inte gå att blanda kimrök i den vita? Det kanske inte funkar alls men det är ett extremt fint "pulver" så jag tror inte det skulle behövas så mycket pigment i blandningen för att den skulle mörkna... en tanke du kanske redan avfärdat, vad vet jag...

    Hej, har inte tänkt på att pröva kimrök för att färga siliconen men det kanske kan fungera. Det finns även speciellt pigment för silicone men jag har ingen aning om vad det egentligen innehåller. Verkar dock som om de vita muffarna blir ganska bra färgade av kladdig svart motorolja...

    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •